خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«جهانگیری می‌تواند نقشی مثل کروبی ایفا کند»

مدیرمسوول وبسایت اصلاح‌طلب انصاف نیوز گفت: احتمال [جدایی] جهانگیری [از دولت] بالا است؛ اما اینکه بخواهیم زمان مشخصی را برای آن در نظر بگیریم قابل پیش‌بینی نیست.

علی اصغر شفیعیان در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو (snn)، درباره زمزمه‌های استعفای معاون اول رئیس جمهور، گفت: بعید می‌دانم دلخوری‌های جهانگیری ارتباط چندانی به ماجرای دستگیری برادرش مهدی جهانگیری داشته باشد. دولت اول آقای روحانی درگیر شرایط به وجود آمده بعد از هشت سال اداره نامطلوب کشور به ویژه در بخش اقتصادی بود. آقای جهانگیری نیز تاکید داشت تیم اقتصادی یک دستی در دولت دوم آقای روحانی تشکیل شود تا بتواند دستاوردهای خوبی داشته باشد به هر حال مردم انتظار بسیار زیادی در این حوزه دارند به هر حال پیشنهاداتی که آقای جهانگیری داشت در بحث اقتصادی اتفاق نیفتاد. به صورت مشخص در ترکیب تیم اقتصادی دولت آقای جهانگیری معتقد بود که باید به صورت یکپارچه و یک دست در این حوزه عمل شود، اما این اتفاق انجام نگرفت و انتظار برآورده نشد.

چند ماه پیش زمانی که زمان تشکیل شدن دولت، وقتی جهانگیری نتوانست این قول را از رئیس جمهور بگیرد و زورش نچربید در آن مقطع تا مرز استعفا هم پیش رفت. در حال حاضر این موضوع مطرح است که شاید حضور جهانگیری به این شکل مفید فایده نباشد و آقای جهانگیری می‌تواند از پتانسیلش در جای دیگری بیشتر استفاده کند به ویژه بعد از اینکه آقای عارف در محوریت اصلاح طلبانی که در حاکمیت دارای جایگاه هستند نتوانست در مجلس نقش آفرینی موثری داشته باشد و ضعف شدید عملکرد داشت اگر جهانگیری از دولت جدا شود و خود را برای نقش آفرینی در انتخابات آینده مجلس و یا حتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده کند از پتانسیلش بیشتر استفاده خواهد شد.

** منظورتان این است که استعفای جهانگیری به نفع وی خواهد بود؟

قطعا جدا شدن وی صرفا به این دلیل نخواهد بود که وضعیت موجود با ضعف روبروست این امر می‌تواند برای استفاده بیشتر از پتانسیل آقای جهانگیری در موقعیت‌های دیگر انجام شود. به نظر می‌رسد اگر آقای جهانگیری نقش خود را در آینده به خوبی بازی کند می‌تواند نقشی مانند آقای کروبی که رابط خوبی بین اصلاح طلبان با جامعه مدنی و حاکمیت را ایفا کرد داشته باشد.

در حال حاضر جایگاه جهانگیری در حاکمیت جایگاه مناسبی است شاید شبیه جایگاهی است که کروبی در آن سال‌ها داشته است خیلی از مسائل میان دو جریان در آن زمان از طریق کروبی حل می‌شد آقای جهانگیری نیز می‌توانست این نقش را در آینده بازی کند. جهانگیری تاکید داشت که تیم اقتصادی دولت یک دست باشد و اگر یک دست نشد به این معنا نیست که تیم اصلاح طلب نشده یا حرف اصلاحات به کرسی ننشسته است به نظر می‌رسد بیشتر ائتلاف شکل گرفته و موضوع تنها نزدیک شدن دو جریان است.

**چرا دولت علی‌رغم نقش آفرینی جهانگیری در کارزار انتخابات و تاثیری که در میزان رای آوری روحانی داشت به پیشنهادات وی گوش نکرد؟

اختلاف بر سر مواضع اصلاح طلبی نیست که بگوییم، چون این اتفاق نیفتاده جهانگیری بخواهد از بدنه دولت جدا شود وی خواهان تشکیل تیمی یک دست بود و اگر این چنین نشد صرف نظر از اینکه افراد کارآمد باشند، اما چون تیم یک دست تشکیل نمی‌دهند نباید در آن تیم قرار گیرند به هر حال همه خواهان بهبود شرایط اقتصادی مملکت هستیم فرقی نمی‌کند چه کسی مدیر این تیم باشد. اگر بخواهیم همه را راضی نگه داریم کار درستی نیست مهم این است که یک لیدر خوب داشته باشیم تا تیمی یک دست و خوب داشته باشیم بنابراین بیشتر انتقادات جهانگیری در این خصوص است.

**چه قدر احتمال کناره گیری جهانگیری از بدنه دولت وجود دارد؟

احتمالش زیاد است، اما اینکه بخواهیم زمان مشخصی را برای آن در نظر بگیریم قابل پیش بینی نیست شاید حتی یک سال طول بکشد، اما احتمال این جدایی بالا است.

**برخی می‌گویند روحانی در حال گردش به راست است رویکرد اخیر رئیس جمهور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معتقدم روحانی از اصلاح طلبان به نفع مطلوبی در دولت استفاده کرده و امروز ائتلاف بسیار قوی میان اصلاح طلبان با دولت شکل گرفته است یعنی امروز دیگر فاصله چندانی میان آقای روحانی و خاتمی نمی‌توان قائل شوید. پشتوانه روحانی طرفداران اصلاحات و اصلاح طلبان هستند به طور مثال می‌بینید برخی از وزرای دولت آقای روحانی همان وزرای دولت آقای خاتمی هستند. با هر کسی صحبت کنید گلایه‌های خود را دارد اگر با یک اصولگرای طرفدار روحانی هم صحبت کنید آن هم گلایه‌های خودش را نسبت به کابینه خواهد داشت، اما میانگین عملکرد روحانی مورد تایید هوادارانش است مگر در مواردی خاص از جمله گزینه مطرح شده درباره تصدی وزارت علوم که با انتقاداتی همراه است.

**یعنی در رویکرد روحانی تغییری ایجاد نشده و چه بسا رویکرد وی به اصلاح‌طلبان نزدیکتر نیز شده است؟

قطعاً و یقینا آقای روحانی در این سال‌ها توانسته با عملکرد اعتدالی و اصلاح طلبانه خود ائتلاف میان این دو طیف گسترش دهد و قطعا در چهار سال دوم بخش‌های دیگری از اصولگرا‌ها جدا شده و به این ائتلاف اضافه خواهند شد. چه بسا در حال حاضر بخش هایی از جامعه روحانیت همچنین آقای روحانی و مرحوم هاشمی که عضو شورای مرکزی بودند به ائتلاف با اصلاح طلبان پیوستند بنابراین در چهار سال آینده این ائتلاف گسترده‌تر شده و بخش‌های بیشتری از جامعه روحانیت به مشی اعتدالی گرایش می‌یابند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. تجربه کروبی مانع از میدان دادن به جهانگیری است ، اگر حاکمیت وجود جهانگیری را تحمل میکرد نیاز به استعفا نبود !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا