خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای روحانی! به نام اعتدال با مجمع روحانیون دیدار کنید

«احسان حدیدی» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی به بهانه‌ی دیدار اخیر دکتر حسن روحانی با حزب «جامعه‌ی روحانیت مبارز» نوشت:

در هفته‌ی پیش خبر دیدار رییس جمهور با تشکل سیاسی جامعه‌ی روحانیت که خود ِاو یکی از اعضای این تشکل است، جامعه را دچار گمانه‌زنی‌های بسیاری کرد.

گرچه روحانی چند سالی بود که از حضور در این جمع سیاسی خودداری می‌کرد ولی گسست و قطع کامل ایجاد نشده بود.

و حالا ندای بازگشت ایشان به گوش می‌رسد.

گرچه مشکل در رجوع نیست ولی نگرانی و احساس خطر در دوری از «اعتدال» است.

اعتدال، شعاری که سرلوحه‌ی گفتمان سیاسی روحانی بوده که مدعی هست از افراط و تفریط پرهیز کرده و جوانب میانه‌روی و دوری از تندروی را نگه می‌دارد و میان نیروهای سیاسی موجود، نوعی تعادل و تعامل را برقرار می‌کند گرچه معنای رهاساختن یاران و تحویل گرفتن رقبا هم نیست…

حال اینکه ایشان بخواهد وزنه‌ی آن گرایشی را سنگین کند که کمترین حمایت و همراهی با شیخ دیپلمات در این سال‌های اخیر سیاست‌ورزی او داشته است، جای تعجب و پرسش دارد!

البته نباید برداشت شود که با حزب گرایی و جهت یابی فکری سیاسی رییس جمهور مخالفتی می‌شود بلکه باید در تقویت این اصل کوشید که یکی از مشکلات روسای جمهور عدم توجه به خاستگاه سیاسی و حزبی است.

اما در این مورد بعد از پنج سال که زمان دولت اعتدال می‌گذرد به جای تقویت احزاب اصلاح طلبی و حتی تقویت نگرش اعتدالی، ناگهان خبر چرخش به تشکلی می‌شود که پدر جریان اصولگرایی بوده که از مخالفین سرسخت ایشان محسوب می‌شود و در انتخابات اردیبهشت ماه از جناب رئیسی حمایت کرده بود.

جالب اینکه رییس جمهور محترم در تاریخ ۱۵ مهر امسال در دانشگاه تهران گفته بود «ممکن است برخی از دستگاه‌ها بیکار باشند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار کنند. اگر در جناحی که از ابتدا ساختمان دیوارش کوتاه ساخته شده است، کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد و مردم را برای مشارکت تشویق کند و تکرار کند مردم پای صندوق بیایند، باز هم آنها نباید تشویق شوند».

حال باید پرسید تشویق جناب روحانی برای اصلاح طلبان که پنج سال از ایشان حمایت کردند، دیدار با جامعه‌ی روحانیت بود؟!

شایسته است که دکتر روحانی دوباره به میدان آید و سوء ظن را برطرف سازد و پالس مثبتی به جامعه دهد که این دیدار صرفاً نشست و برخاست دوستانه بوده و حتی اگر هم فکری در بازگشت است به معنای نادیده انگاری نیروهای حامی و طرفدار نباشد.

پس پیشنهاد می‌شود که دیداری در اسرع وقت با «مجمع روحانیون مبارز» شود و شنیدن نقطه نظرات آنان نیز در معرض دیدن افکار عمومی قرار گیرد و از خطر دلسردی و ناامیدی پخش شده در میان دوستان و حامیان شیخِ اعتدال خودداری شود.

کلام آخر را صریح باید گفت، آن بلا و هجمه‌ای که 12 سال بر هاشمی رفسنجانی رفت پیش روی همسنگر ایشان است.

مرحوم آیت الله در ایام ریاست جمهوری‌اش هم از حمایت جناح چپ خودداری کرد و با حذف آن مخالفتی نکرد و با جناح راست همراهی تام کرد و آنچه نصیبش شد بی وفایی و بی اعتنایی از راست و طرد و تخریب از چپ برایش حاصل شد تا اینکه مفارقتی کامل با طریقتی و همراهی با جریانی شد.

اعتدال همیشه در میانه ایستادن افراد نیست بلکه در میان یاران بودن معنا پیدا می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. متأسفانه باید این واقعیت رو بپذیریم، که آقای روحانی هیچوقت نه اصلاح طلب بوده و نه اعتدالی! ایشون موج سوار خوبی اند. زمانی چون کفگیر ته دیگ خورده بود، مأموریتی هم تکلیف شد که مملکت از این وضعیت دربیاد که ایشون الحق و الانصاف این تکلیف رو به بهترین نحو ممکند به انجام رسوندند. ولی به هر حال قرار نبود مردم در اولویتِ نصیب بردن از این دیگ دوباره پر شده باشند … اصلاح طلب ها هم که بخاطر بگیر و بندها و مهاجرت ها و عافیت طلبی و اشتباهات راهبردی در این دو سه انتخابات اخیر و انفعال خودشون و … تار و مار شدن. پس بیراه نیست اگه بگیم دیگه تقسیم بندی اصلاح طلب و اصولگرا معنی نداره، فقط مردم موندند و اونایی که دست مردم بهشون نمی رسه.

  2. به نظر میرسد که کاری معمول را زیادی درباره اش بحث و نظر می کنیم بعضی از اعضای روحانیت مبارز با رئیس جمهور دیدار کردند قبل تر نیز گروهی از فرماندهان سپاه این دیدار را داشتند وبزرگان اصلاحات هم مکررا با ایشان دیدار داشتند حال ما به این دیدار اخر چرا انقدر حساس شدیم ؟

  3. به نظر این هم اعتدال است دیدار با برخی از جامعه روحانیت مبارز دیدار با برخی از فرمانده هان سپاه دیدار با بزرگان اصلاحات .

  4. طي اين چندسال، به روشني اثبات شد که اعتدال، تفاوت چنداني با پاکدستي ندارد! شايد به زباني ديگر است اما معاني در عمل يکي است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا