خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روزی که ترامپ گفت «خلیج فارس»

«پس از سخنان تهدیدآمیز رئیس‌جمهور آمریکا درباره امکان تشدید تحریم‌های دوجانبه علیه ایران، که همراه بود با تحریف بخیلانه نام خلیج فارس، ایرانیان از این تحریف اهانت‌آمیز چنان رنجیدند که گویی اصل ماجرا یعنی تهدید و تحریم را فراموش کردند. البته می‌توانیم آن تحریف را به حساب دشنام بگذاریم، خودش هم گفت که تحمل شعارهای مرگ بر آمریکا را ندارد.»

به گزارش ایسنا، فریدون مجلسی در ادامه نوشت: رنجش ایرانیان پاسخ‌ها، تمسخرها و دشنام‌های متقابلی هم به بار آورد و در این میان هم‌وطنان ما به مدرکی قدیمی دست یافتند که این روزها در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در گردش است. موضوع آن ویدئوی ضبط‌شده از یک مصاحبه تلویزیونی سیاسی در سال ١٩٨٧ است؛ زمانی که هنوز جنگ عراق با ایران به پایان نرسیده بود. این ویدئو مصاحبه‌ای از لری کینگ، روزنامه‌نگار فقید و معتبر آمریکایی، با همین دونالد ترامپ امروزی را نشان می‌دهد که در آن زمان نیز به عنوان یک سرمایه‌دار، شومن و فعال سیاسی دست‌راستی افراطی شهرت داشت. شاید دلیل اینکه ایرانیان آن مصاحبه را در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌کنند، این است که در اشاره به جغرافیای جنگ ایران و عراق بارها از خلیج فارس نام می‌برد. شاید می‌خواهند با استناد به آن نشان دهند تحریف اخیر وی چقدر باطل و خبیثانه است و رئیس‌جمهور آمریکا به منظور خوش‌رقصی برای اعراب، خلیج ‌فارس را به نام دیگری می‌خواند. ترجمه رئوس مطالب بیان‌شده از سوی او حتما برای خوانندگان «شرق» حاوی نکات دیگری هم خواهد بود و می‌توان به آن پرداخت؛ چراکه نه صحت نام خلیج فارس نیاز به اثبات دارد و نه سخنان شخصی مانند ترامپ در گذشته یا حال برای اثبات یا نفی صحت نامی جغرافیایی و تاریخی اعتبار دارد و نه او از عواقب روشدن تناقض در گفتار و رفتارش ابایی دارد.

به نظر نگارنده، نکته قابل استناد در این ویدئوی قدیمی آنجاست که وقتی نام کویت و عربستان به میان می‌آید، از آنها به نام «ماشین‌های چاپ پول برای آمریکا» نام می‌برد و می‌گوید آمریکا باید بابت حفاظت از آنها پول بگیرد. این سخن است که صحت و سندیت دارد. سخنی که نه‌فقط هنوز هم پای آن ایستاده، بلکه در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا فرصت یافته آن را عملی کند. هیچ اصل اخلاقی یا پرنسیپی هم جلودارش نیست. در دوران تبلیغات انتخاباتی صریحا از عربستان به عنوان کشوری تروریستی نام برد که با توجه به تابعیت تروریست‌های القاعده مسئول فاجعه ١١ سپتامبر، مسئولیت آن اقدام را برعهده دارد و باید پذیرای جبران خسارات آن شود و خواهان توقیف ٧٠٠ میلیارد دلار سپرده‌های عربستان در آمریکا شد. سخنی که وزیر خارجه عربستان را به پاسخ‌گویی و تهدید به خارج‌کردن دارایی‌های کشورش از آمریکا ناگزیر کرد. پس از آن دیدیم که ترامپ در اولین سفر خارجی خود چگونه به عربستان رفت و با شرکت در رقص شمشیر با پادشاه، قولنامه قراردادی ٤٠٠میلیاردی را امضا کرد و ناگهان عوامل القاعده و داعش و ١١ سپتامبر را ایرانی دانست و اموالی از ایران را هم به حکم غیابی دادگاهش مصادره کرد! اکنون که او معرکه خروج از برجام را ساز کرده و ایران را تهدید می‌کند، تیلرسون وزیر خارجه‌اش را به عربستان فرستاده و از سویی برای یارگیری، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق را نیز به آنجا کشانده و لابد برای دوشیدن پول‌های عراق در دوران بازسازی جنگی داخلی که بر او تحمیل شده، نقشه‌ها کشیده است. از سویی حماس فلسطینی را به حمایت عربستان، مصر و تشکیلات خودگردان دلگرم کرده است تا حلقه محاصره ایران را در انتقام از دفاع از حقوق و دعاوی فلسطینی‌ها تنگ‌تر کند. اکنون به دنبال بهانه است تا ابطال برجام را به گردن ایران بیندازد و برای تأمین هزینه‌های بعدی برنامه‌ای از نوع زورگیری با راه‌اندازی ماشین‌های عربی چاپ اسکناسش به راه اندازد! این وظیفه کشورهای منطقه است که با آرامش و صلح از اینکه ماشین چاپ اسکناس دیگران شوند و سرمایه‌های خود را نفله و نابود کنند، بپرهیزند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا