خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عملکرد ابهام‌آمیز مناطق شهرداری در اربعین سال گذشته

ناظر شورای شهر تهران در ستاد اربعین شهرداری گفت:‌ سال گذشته که بودجه ستاد، پنج میلیارد تومان بود؛ گزارش شد که 35 میلیارد تومان هزینه کرده است، البته این رقمی بود که آنها گزارش دادند، چرا که بعضا گزارش‌هایی به دست ما رسیده که بسیاری از مناطق شهرداری مبالغی را از پیمانکاران دریافت و هزینه کردند که هیچ کدام گزارش نشده است.

به گزارش ایلنا؛ شهرداری تهران امسال هم مانند سال گذشته، به طور مستقیم مسئولیت کمیته‌های خدمات شهری و نظافت را در مراسم اربعین برعهده دارد، این هفته نزدیک به هزار نفر از کارمندان و کارکنان شهرداری به همین قصد اعزام شدند تا در 4 مرز چزابه، شلمچه، مهران و مرز خسروی مستقر شوند و به زائران این مراسم خدمات ارائه دهند.

سال گذشته ستاد اربعین شهرداری تهران، هفت برابر بودجه مصوب برای این مراسم هزینه کرد و همین امر انتقاداتی را به همراه داشت، چرا که مراسم اربعین ماهیتی ملی و مردمی دارد و به نظر اعضای شورای پنجم می‌توان بخش عمده این هزینه را از طریق کمک‌های مردمی و هیئت‌های باسابقه تامین کرد.  در همین راستا دو نفر از اعضای شورای شهر، احمد مسجدجامعی و  محمد سالاری به عنوان ناظر در برنامه‌های ستاد اربعین مشخص شده‌اند تا از طرف نهاد بالادست شهرداری بر فعالیت‌ها و نحوه هزینه‌کرد این ستاد نظارت کنند.

محمد سالاری، یکی از دو ناظر شورای شهر تهران در ستاد  شهرداری در گفتگو با خبرنگار ایلنا  با اشاره به آخرین جلسات و میزان هزینه‌ای که تا امروز در این زمینه صورت گرفته است، گفت: در جلسه‌ای که با حضور آقایان مسجدجامعی، حق‌شناس و آن بخش از شهرداری که در برگزاری مراسم اربعین مسوولیت دارند، برگزار شد؛ باخبر شدیم، تاکنون هشت میلیارد تومان از این بودجه، توسط شهرداری تهران به مسوولان واحدها و کمیته‌ها در مرزها و شهرهای مختلف عراق واگذار شده است.

این عضو شورای شهر در ادامه با اشاره به نحوه هزینه‌کرد 8 میلیارد تومانی که تاکنون به عنوان تنخواه به کارکنان شهرداری پرداخت شده است، افزود: قاعدتا این افراد ابتدا بودجه را می‌گیرند، در محل  هزینه می‌کنند و در مرحله بعد فاکتورها و اسناد را به شهرداری تهران و معاونت مالی و اقتصادی شهرداری ارائه خواهند داد.

به گفته سالاری تا پایان مراسم، گزارش مالی از ریز هزینه‌ها در کار نخواهد بود، با این حال ناظران شورا در ستاد اربعین تلاش خواهند کرد، مانع شوند این ستاد مانند سال‌های گذشته بیش از بودجه مصوب هزینه کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر به نحوه هزینه‌کرد شهرداری در مراسم اربعین انتقاد کرد و گفت:‌ سال گذشته که بودجه ستاد اربعین پنج میلیارد تومان بود، گزارش شد که 35 میلیارد تومان هزینه کرده است، البته این 35 میلیارد تومان عددی است که آنها گزارش دادند، چرا که بعضا گزارش‌هایی به دست ما رسیده که بسیاری از مناطق شهرداری مبالغی را از پیمانکاران دریافت و هزینه کردند که هیچ کدام گزارش نشده است.

او ادامه داد: برای مثال پیمانکاری بوده که با یک منطقه کار می‌کرده است و شهردار منطقه با او به توافق رسیده که اکنون که شما در حال کار کردن با ما هستید، 100 الی 200 میلیون به ما کمک کنید. پیمانکاران نیز برای آنکه قراردادهایشان با شهرداری منطقه مذکور ادامه پیدا کند، مبلغ را پرداخت می‌کردند و این مبالغ هیچ کدام در گزارش‌ها نیامده است.

سالاری نظارت بر نحوه هزینه کردها در این زمینه را دشوار ارزیابی کرد و ادامه داد: کار ما به عنوان ناظران شورا در این حوزه بسیار سخت و دشوار است، چرا که در گذشته چنین رویکردهاو استراتژی‌هایی که اشاره کردم، وجود داشته است.  از سوی دیگر امسال قطعا تعداد زائران کربلا افزایش خواهد یافت و احتمالا از دو و نیم میلیون به سه و نیم میلیون نفر خواهد رسید، لذا کار بسیار سختی در پیش داریم. با این حال تصمیم داریم تمام تلاش خود را برای اجرای مر قانون به کار بریم.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه این‌گونه هزینه‌ها نباید به طور کامل از جیب شهرداری هزینه شود، افزود: در جلسه‌ای که در این خصوص داشتیم، من عنوان کردم که اصولا انجام مراسم هایی همچون اربعین، تاسوعا، عاشورا و ماه مبارک رمضان باید مبتنی بر مشارکت مردمی و عاشقان اهل بیت انجام شود.

وی با بیان اینکه شاهد هستیم؛ مردم برای کمک و مشارکت در این مراسم ها از هم سبقت گرفته و مسابقه می‌دهند، گفت: تاریخ کشور ما نشان داده است که مردم تمایل فراوان دارند در این زمینه هزینه کنند. در همین راستا این‌ که شهرداری از بودجه خود صرف این مراسم کند از اساس درست نیست و شهرداری و سازمان‌ها باید بستر را برای مشارکت مردم فراهم کنند. ممکن است برخی جاها هم هزینه‌هایی انجام شود که باید حداقلی باشد. با این رویکرد کار را جلو می‌بریم تا بتوانیم در این زمینه به اهداف خود برسیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا