خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو هزار سال عقب ماندگی | یادداشت عطاءالله مهاجرانی

به گزارش انصاف نیوز، «سیدعطاءالله مهاجرانی» که سابقه‌ی وزارت، سخنگویی دولت، معاونت رییس جمهوری و نمایندگی مجلس را در کارنامه‌ی خود دارد، در نقدی به شورای نگهبان درباره‌ی «سپنتا نیکنام»، در وبلاگ خود نوشت:

آیت الله یزدی به عنوان و یا به جای سخنگوی فقیهان شورای نگهبان اعلام کرده‌اند، محرومیت آقای نیکنام از شورای یزد رأی به اتفاق آرای فقهای شورای نگهبان بوده است.

پیداست این مقوله در حوزه‌ی بحث فقه و سیاست و حکومت قرار می‌گیرد و این نظر مبتنی بر اتفاق آرای شورای نگهبان است. صرف نظر از این که آقای نیکنام در دوره‌ی سابق چهار سال تمام عضو شورای شهر یزد بوده‌اند و هیچ اتفاقی علیه شریعت اسلام نیفتاده است. باید دید چه اتفاقی افتاده است که ایمان و امان به سرعت برق، می‌رفت که فقیهان شورای نگهبان رسیدند. رأی شورای نگهبان باعث شد تا بار دیگر نگاهی به کتاب احکام السلطانیه امام ماوردی بیندازم. نیآوردی که در سال ۴۵۰ هجری در گذشته است، فقیه درجه‌ی اول و مفسر ممتاز قران مجید- تفسیر النکت و العیون- و نظریه پرداز فقه حکومتی و سیاست است. با تأسف بسیار بایست گفت، فقیهان شورای نگهبان ما حتا در قرن پنجم در زمان ماوردی یعنی هزار سال پیش هم زندگی نمی‌کنند؛ نیآوردی از این فقیهان انگار هزار سال جلوتر است.

در بخش دوم احکام السلطانیه بحثی در باره‌ی وزارت دارد. وزارت را به دو گونه‌ی وزارت تفویض و وزارت تنفیذ تقسیم می‌کند. در وزارت تنفیذ، مسلمان بودن شرط وزارت وزیر نیست. وزیر بایست کاردان و صادق و هوشمند و صریح و با تجربه بوده و اهل مال اندوزی و طمع ورزی نباشد و… اهل کتاب می‌توانند به عنوان وزیر تنفیذی انتخاب شوند. (۱)

ببینید، هزار سال پیش ما چنین میراثی از اندیشه و خردورزی و تساهل و اعتدال و انصاف داشته‌ایم که اهل کتاب می‌توانستند وزیر بشوند، اکنون به این شریعت شورای نگهبان رسیده‌ایم؛ شریعتی خارج از زمان و مکان و فضای زندگی این جهانی. اگر هم کسی بگوید این رأی غیر منصفانه، غیر عادلانه و بلکه غیر عقلانی ست می‌گویند علیه نظام سخن گفته‌ای!

بیّنه شورای نگهبان کدام است؟ تا لیهلک من هلک عن بینه! چرا این گونه مباحث و صورت جلسات شورا منتشر نمی‌شود؟ آسیب چنین رأی غیر عقلانی و بلکه مربوط به روزگار پارینه سنگی بیش از همه به دین و شریعت و نظام خواهد رسید.

******

الماوردی، الاحکام السلطانیة، محقق احمد مبارک البغدادی،

مکتبة دار ابن قتیبة کویت، ۱۴۰۹

ص: ۳۰ تا ۳۵

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. لا مروت ! با اينكه عامل انگليس و جيره خوار عربستان و پادوى اسرائيل و دلباخته امريكاست ، چنان محكم و منطقى و دندان شكن مى نويسه كه آدم ناخودآگاه دلش مى سوزه براى اساتيد فرهيخته و آتش به اختيارى كه وظيفه دفاع از شوراى محترم ن… را دارند ! تو رو خدا به برادر حسين بسپريد بجاى آسمون ريسمون بافتن و سياه كردن بيهوده ستون هاى كيهان هر چه سريعتر اسناد جاسوسى ، جيره خوارى و سر سپردگى مهاجرانى را منتشر كند !

    14
    1
    1. جناب سپهر چه مدرکی بالاتراز همین نوشته ها بیچاره سردار قلم ….این قبرامام ماوردی بی دین ولامذهب کجاست که نفهمید چه اسائه ادبی به………چندقرن اتی زده است وبرادران همیشه خودجوش سراغ سنگش بروند وخوردوخممیرش کنند…….والله ما که بطورمبتذلی امیدواریم

    2. به نظر من مهاجرانی انسان انديشمند و فرهیخته ای می باشد. به گواهی تمامی هنرمندان و هنردوستان ، بهترین وزیر ارشاد بعد از انقلاب بود. در ضمن هیچ وقت نباید بدون دلیل و برهان مستدل ، دگراندیشان را تکفیر کرد. راه پیشرفت کشور احترام به همه سلایق و دیدگاههاست.

  2. مطالب مهاجرانی نشان می دهد که آقای سپهر مورد برق گرفتگی آن هم با فشار قوی بر ملاجش هوش از وی بروبده پس باید به سپهری ها قندابی خوراند تا کاملا از حالت کمایی بیر ورون روند وبه ار………………………بیهوده ویاوه نرانند.

  3. توانا بود هر که دانا بود! ان هایی که زبانشان به ناسزا و افترا روان است نه سواد دارند و نه توانایی اخلاقی که دم فرو ببندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا