خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی بر نمایشگاه مطبوعات

رییس هیات‌ مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران در پی اعلام اینکه این انجمن در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات، هیچ نمایشگاه عکسی برگزار نخواهد کرد، نسبت به رویکرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در تغییر مسیر از جهت واسپاری امور به تشکل‌های صنفی انتقاد کرد.

حمید فروتن – رییس هیات‌ مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران – در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به شعار و رویکرد معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حمایت از انجمن‌های صنفی و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت آنها است؛ ما می‌خواستیم طبق سال گذشته نمایشگاه عکس مطبوعات را در بیست‌وسومین نماشگاه مطبوعات برگزار کنیم. طرح‌هایی برای برگزاری نمایشگاه عکس به دوستان معاونت دادیم و آنها به ما پاسخ دادند که باید این طرح‌ها در شورای تصمیم‌گیری مطرح شده، در صورت تایید شدن، کار را به ما می‌سپارند.

او ادامه داد: طرح‌مان این بود که دو نمایشگاه عکس برگزار کنیم. اولین نمایشگاه به رویدادهای مهم خبری سال گذشته مانند پلاسکو، رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حمله تروریستی به مجلس و حرم امام (ه)، همچنین انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و نیز حوادث میانمار مرتبط بود که ما می‌خواستیم در یک فراخوان از ۱۵۰ عکاس درخواست کنیم تا بهترین عکس‌هایشان را در این حوزه ها برای ما بفرستند.

فروتن اضافه کرد: دومین نمایشگاه به عکس‌های مستند اجتماعی و موضوعاتی مانند محیط زیست و زیبایی‌های ایران تعلق داشت. قرار بود این نمایشگاه‌ها مانند سال گذشته در دو محل جداگانه برگزار شوند. همچنین ما قصد داشتیم یک «اسلاید شو» در جلو در ورودی سالن نمایشگاه بر پا کنیم که از عصر تا پایان ساعت نمایشگاه عکس‌های مختلفی را به صورت اسلاید و مالتی مدیا نمایش بدهد.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنقی عکاسان مطبوعات درباره برآورد هزینه این طرح، بیان کرد: برآورد هزینه این کار ۷۷ میلیون تومان بود؛ زیرا باید ۱۵۰ فریم عکس ۱۰۰ در ۷۰ با قاب مناسب آماده می‌شد. ما باید عکس‌ها را جمع‌آوری، داوری، خریداری و چاپ می‌کردیم. از طرفی کارشناسان اجرایی انجمن باید در طول برگزاری در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند. درواقع مبلغ برآورد هزینه به این کارها تعلق داشت. سال گذشته برآورد هزینه ما ۶۱ میلیون تومان بود که در نهایت از طرف معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد حدود ۴۷ میلیون تومان به انجمن پرداخت کردند. امسال نیز توقع داشتیم از ما دعوت شود اما متاسفانه هر بار با آنها تماس گرفتیم، گفتند طرح باید در شورا بررسی شود و تصمیمی برای حمایت از ما نگرفتند.

او در ادامه گفت: در آخرین دیدار به من اعلام کردند که «با شما کار مشارکتی نمی‌توانیم انجام بدهیم» زیرا به سفارش وزیر ارشاد قرار است نمایشگاه وقایع میانمار به یک شخص حقیقی واگذار شود. از سویی طرف قرارداد معاونت مطبوعاتی برای این نمایشگاه، یک شخص است. همچنین قرار است نمایشگاهی که هر ساله خبرگزاری ایرنا برگزار می‌کند، امسال با همتای چینی‌اش برگزار شود.

رییس هیات‌ مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی بیان کرد: ما همچنین در فضای مجازی متوجه شدیم فرد دیگری برای برگزاری یک نمایشگاه دیگر در این رویداد از تعدادی عکاس دعوت کرده است؛ به این معنا که سه نمایشگاه عکس در نمایشگاه مطبوعات برگزار می‌شود، بدون اینکه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی دخالتی در آن داشته باشند.

فروتن افزود: به ما اعلام شد اگر فضای خالی در نمایشگاه وجود داشته باشد که البته امر بعیدی است، می‌توانیم روی طرح شما فکر کنیم. پس از این اتفاق‌ها من ۱۰ روز به دنبال ملاقات با مسؤولان عالی معاونت بودم؛ اما دفتر ایشان پاسخ می‌داند که درگیر کارهای نمایشگاه هستند؛ تا اینکه به طور اتفاقی شخص معاون مطبوعاتی را ملاقات کردم و متوجه شدم معاونت محترم مطبوعاتی از قراردادهایی که با این افراد حقیقی بسته شده، بی‌اطلاع است.

رییس هیات‌ مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه عکس بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات به جای انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی به دو یا سه شخص حقیقی سپرده شده است، اظهار کرد: سوال این است آیا عکاسان مطبوعاتی ایران که دارای صنف هستند، حق این را نداشته‌اند که طی فراخوانی عمومی از آنها دعوت شود تا در نمایشگاه عکس سالیانه مطبوعات مشارکت کنند؟ این حق از ما سلب شده است. عکاس‌های خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کثیرالانتشار که به شکل حرفه‌ای و فعال در این زمینه مشغول هستند و در چند هفته‌ی گذشته نیز به تصور روال سال گذشته، مدام از ما پیگیری می‌کردند، از برگزاری نمایشگاه‌های یادشده اطلاعی نداشتند. این امر خود به خود، به گسترش فضای یاس در زمینه‌ی تحقق شعارهای پیش‌تر وعده داده شده منجر می‌شود.

او ادامه داد: با این اوصاف، نمایشگاه مطبوعات در بخش عکس بسیار ضعیف و محدود پیش‌بینی می‌شود؛ زیرا مشارکت همگانی در آن انجام نشده است. ضمن اینکه این سؤال مطرح است که انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی به عنوان یک NGO عمومی چرا نباید در این رویداد مشارکت داشته باشد؟ فکر می‌کنم نمایشگاه مطبوعات در این زمینه مصلحت‌اندیشی شخصی انجام داده است.

رییس هیات‌ مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی همچنین بیان کرد: مساله اینجاست که آیا انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در نمایشگاه مطبوعات که متعلق به اهالی رسانه است، نمی‌تواند جایگاهی داشته باشد؟ آن‌هم درحالی‌که این انجمن تنها جایی است که به قول آقای انتظامی در حوزه عکس خبری مورد تایید معاون مطبوعاتی است. نمایشگاه‌های عکسی که قرار است برگزار شوند توسط دو، سه فرد حقیقی با منافع شخصی انجام می‌شوند؛ به جای اینکه منافع جمعی و صنفی در نظر گرفته شود.

او همچنین اظهار کرد: پنج عکاس از پنج رسانه‌ی مختلف از وقایع میانمار عکاسی کردند. قرار بر این بود که عکس‌هایشان را برای برگزاری نمایشگاه به انجمن بدهند اما از طریق روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و مدیران رسانه‌شان به آنها فشار آوردند تا عکس‌هایشان را برای برگزاری نمایشگاه‌های یادشده، در اختیار آنها قرار دهند. این کار به دور از اخلاق حرفه‌ای و حقوق معنوی عکاسان زحمتکش است.

رییس هیات‌ مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی بیان کرد: ما از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد درخواست شفافیت مالی در قبال این قراردادها را داریم که برای برگزاری نمایشگاه عکس با افراد حقیقی بسته شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا