خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین موضع سازمان محیط زیست در قبال توافق‌نامه پاریس

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سیاست این سازمان الحاق هوشمندانه به توافق‌نامه پاریس است، گفت: ایران تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است و هنر دولت است که این تفاهم‌نامه را به فرصت تبدیل کند.

به گزارش ایلنا، مسعود تجریشی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم هوشمندانه وارد توافق‌نامه پاریس شویم، گفت: توافق‌نامه پاریس فرصتی برای کشور ماست تا بتوانیم مصرف انرژی را با کمک کشورهای دیگر کاهش دهیم.اگر هم تفاهم‌نامه‌ای بین‌المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود نداشت، کشورما با توجه به سهم بالای مصرف انرژی، باید به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حرکت می‌کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروهی به منظور بررسی موضوع توافق‌نامه پاریس گفت: منتقدان الحاق ایران به توافق‌نامه پاریس معتقدند اگر هوشمندانه عمل نکنیم وارد تفاهم‌نامه‌ای می‌شویم که بار مالی بر صنعت کشور ما افزایش می‌یابد. از سوی دیگر این ادعا را می‌توان مطرح کرد که اگر هم وارد تفاهم‌نامه نمی‌شدیم با انتشار گازهای فلر و سایر گازهای آلاینده هم به اقتصاد ملی کشور ضرر می‌زنیم و هم باعث ایجاد آلودگی می‌شویم.

تجریشی در مورد ضرورت الحاق ایران به توافق‌نامه پاریس با اشاره به جلسه معاونت محیط زیست انسانی با عباس عراقچی – معاون وزیر امور خارجه کشور- گفت: این فرصت خوبی است که بتوانیم کاهش گازهای تولیدی در کشور را با کمک‌های مالی خارجی محقق کنیم ضمن اینکه در شرایط حاضر توان مالی کافی در داخل کشور برای این امر وجود ندارد.

وی افزود: به هر صورت ایران تولید کننده گازهای گلخانه‌ای و هنر دولت است که این تفاهم‌نامه را به فرصت تبدیل کند. متاسفانه در تفاهم‌نامه کیوتو نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم که به اعتقاد من هم سازمان محیط زیست و هم دولت کار اشتباهی کردند. در همین مقطع کشور پاکستان ۳۰ میلیارد دلار از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک‌های خارجی را برای صنعت کشورش می‌گیرد، چرا ایران نباید این کار را انجام دهد؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا ایران توان اجرای تعهد کاهش ۴ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد، گفت: جلساتی با متخصصان این حوزه داشتم و در صحبت‌ها متوجه شدم که در صورت سرمایه‌گذاری می‌توانیم تنها در عسلویه تا دو برابر تعهدی که داریم؛ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را محقق کنیم.

تجریشی در پایان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست قصد دارد از توافق‌نامه پاریس به عنوان یک فرصت برای صنعت کشور استفاده کند. ما باید به منافع کشور خودمان توجه کنیم. در حال حاضر تولید گازهای گلخانه‌ای باعث لطمه به محیط زیست کشور شده است بنابراین اینکه بتوانیم با یک کمک مالی خارجی، این مشکل را کنترل کنیم؛ این خوب است یا بد؟

۲۲ آذرماه ۱۳۹۴ در پاریس بیست و یکمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییر آب و هوا رژیم حقوقی مقابله با گرمایش جهانی موسوم به توافق‌نامه پاریس شکل گرفت. براساس اهدافی که برای این توافق‌نامه پیش‌بینی شده ۱۹۵ کشور به‌طور اجماع در پاریس به این توافق‌نامه پیوستند. توافق‌نامه پاریس در دولت و مجلس کشور ما به تصویب رسیده و در حال حاضر به منظور بررسی در اختیار شورای نگهبان  است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا