خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض جمعی از دانشگاهیان دانشگاه شریف به منصور غلامی [+عکس]

دیروز – شنبه – جمعى از دانشجويان دانشگاه شريف در اعتراض به گزینه‌ی وزير علوم دست به تجمعی اعتراضی زدند.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن اعتراضیه‌ی این دانشجویان برای تجمع در پی می‌آید:

سال‌هاست مطالبات به حق دانشگاهیان در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، صنفی و فرهنگی در انتظار وجود اراده‌ای قوی، مستقل و برآمده از دانشگاه برای تحقق است. نبود نوآوری و قدیمی بودن سیستم آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، کمبود امکانات آموزشی و پژوهشی، ارتباط ناموفق دانشگاه و صنعت، گسترش افسارگسیخه تعداد و ظرفیت‌های پذیرش دانشگاه‌ها، پولی و کالایی شدن آموزش و پژوهش با رشد پردیس‌های پولی، مهاجرت فزاینده نخبگان، فضای امنیتی دانشگاه‌ها، برخورد با فعالین دانشجویی و موارد مختلف دیگر نیازمند حضور مدیران دلسوز، کارآمد، مستقل و باتجربه است.

دولت تدبیر و امید که با وعده تحول در فضای آموزش عالی و حمایت گسترده نخبگان و دانشگاهیان روی کار آمد هم‌‌اکنون و پس از گذشت سه ماه از استقرار خود، نتوانسته است وزیر علومی همسو با مطالبات دانشگاهیان معرفی نماید و در آخرین اقدام فردی را به عنوان گزینه تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کرده است که کارنامه ناموفق ایشان در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، صنفی و فرهنگی در دانشگاه بوعلی سینای همدان نشان‌دهنده ناکارآمد بودن شیوه مدیریتی ایشان است.

در کنار این کارنامه ناموفق، تناقضات گفتاری و رفتاری ایشان در هفته‌های اخیر نیز موجب شده است تا موجی از بی‌اعتمادی و نگرانی در میان دانشگاهیان ایجاد شود. به طور مثال با اینکه دکتر غلامی از مؤسسين مؤسسات آموزش عالی پولی در همدان بوده و در خصوص گسترش آموزش عالی پولی و غیردولتی مصاحبه‌های متعدد انجام داده است، هم‌اکنون مدعی دفاع از آموزش عالی رایگان و ایجاد فرصت‌های برابر و عادلانه برای دانشجویان شده است.

ایشان با اینکه کارنامه سیاهی در زمینه برخورد با فعالین دانشجویی دارد و بارها استقلال دانشگاه را قربانی و تقدیم نهادهای بیرون از دانشگاه کرده است از اعتقاد به فضای آزاداندیشی سخن می‌گویند.

ما دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ضمن همراهی با دانشجویان سراسر کشور روز شنبه ۶ آبان ماه ساعت ۱۲:۳۰ گرد هم می‌آییم تا اعتراض خود را در رابطه با معرفی وزیر علوم ناهمسو با مطالبات دانشگاهیان اعلام داريم و از دولت محترم و نمایندگان محترم مجلس خواستاریم تا ضمن تجدیدنظر در این تصمیم، از مدیران کارآمد و باتجربه‌ای چون دکتر فرجی‌دانا و دکتر توفیقی که سرمایه‌های آموزش عالی کشور محسوب می‌شوند بهره ببرند و بیش از پیش دانشگاه را قربانی بازی‌های سیاسی‌ ننمايند.

67098987698794879871 67098987698794879872 67098987698794879873


جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف نیز در نامه‌ای به رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتقاد خود در باره‌ی معرفی وزیر علوم «ناهمسو با مطالبات دانشگاهیان» نوشتند:

بسمه‌تعالی

ریاست محترم، اعضای هیئت رئیسه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با تقدیم سلام و احترام

بیش از یک دهه است که ما شاهد افت روزافزون کیفیت آموزش و پژوهش (علیرغم توسعه کمّی آن)، فقر شدید امکانات و نزول بی‌سابقه معیارهای ارزیابی علمی در در دانشگاه‌های کشور بوده‌ایم. این امر تا حدّ زیادی ناشی از مدیریت نامتجانس یا ضعیف در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری بوده است. علاوه بر این بدلیل فقر امکانات، مهاجرت دانش‌آموختگان به خارج از کشور بطور گسترده رخ داده و این امر خسرانی است که نه تنها گریبان نسل امروز بلکه گریبان نسل‌های آینده را نیز خواهد گرفت. امروز آموزش عالی در کشور تنها نیازمند ارتقا و رقابت با کشورهای همسایه یا منطقه نیست بلکه نیازمند نجات از انحطاط و فروپاشی است.

امید ما آن بود که ریاست محترم جمهوری با انتخاب فردی شایسته و توانا و با توجه به خواسته دانشگاهیان که در نامه‌های متعدد به ایشان عرضه شده بود، نامزدی را برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کند، که با اتکا به اعتبار علمی و تجربه خویش از یک سو و جلب اعتماد دانشگاهیان از سوی دیگر بتواند گامی برای نجات آموزش عالی کشور بردارد.

ما عمیقا متاسفیم که از طرف دولت محترم و به خصوص ریاست محترم جمهوری به این خواسته دانشگاهیان هیچ‌گونه توجهی نشده است. به همین جهت در این آخرین مرحله از آن مجلس محترم و نمایندگان منصف آن از همه طیف‌های سیاسی می‌خواهیم که در بررسی صلاحیت کاندیدای وزارت علوم به نظرات دانشگاهیان توجه کنند و تنها به فردی رای اعتماد دهند که صلاحیت حرفه‌ای لازم و مقبولیّت در میان قاطبه دانشگاهیان را داشته باشد. ما امیدواریم که آن مجلس محترم به تحولات مثبتی که در همین روزها در بعضی کشورهای همسایه در زمینه توجه به علوم و فناوری های پیشرفته در جریان است، نگاه دقیق کند و این امر مهم را مد نظر قرار دهد که اعتلا یا افول آموزش عالی در کشور به یک نسبت همه جناح های سیاسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و انحطاط آن به کلّ کشور آسیب خواهد رساند.

با احترام

جمعی از استادان دانشگاه صنعتی شریف

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا