خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صانعی: نتیجه اجرای احکام اسلام منهای مردم، ظلم و بی دینی است

آیت الله صانعی در شب دوازدهم فروردین در جمع عده ای از روحانیون و مردم درباره روز جمهوری اسلامی گفت: در چنین روزی مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی ـ که برای آن هزاران شهید داده شده بود و سالیان سال انسانهای عزیز گرفتار زندانها شده بودند ـ رأی دادند. بنده با شناختی که طی سالیان متمادی از حضرت امام (س) دارم به جرأت بیان می کنم که ایشان دو عنصر جمهوریت و اسلامیت را با تمام وجود قبول داشت.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از سایت دفتر این مرجع تقلید، با اشاره به روز 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش گفت: جمهوری اسلامی یعنی حاکمیت اراده، رأی و نظر مردم در چهارچوب موازین اسلامی؛ این نظریه ای است که امام با تمام وجود به آن اعتقاد داشت. جمهوری اسلامی یعنی مردم با رضایت و با انتخاب خود بر اساس موازین اسلامی عمل نمایند، به عبارت دیگر نظامی بر پایه ی رأی و رضایت مردم در چهارچوب ارزش های اسلامی بوجود آورند، وگرنه اجرای احکام اجتماعی و اقتصادی اسلام منهای مردم نتیجه اش ظلم و استبداد و بی دینی است.اگر به صحیفه ی امام هم مراجعه کنید می بینید این معنا و مفهوم در آن بسیار روشن است که می گوید ما رضایت مردم را می خواهیم چون اگر رضایت مردم نباشد باید با شمشیر با مردم برخورد کرد، و حال آنکه اسلام دین شمشیر، سرنیزه و استبداد نیست. اسلام دین اکراه و سیطره بر مردم نیست: «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ»،« لَسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِر.
آیت الله صانعی در ادامه گفت: حضرت امام (س) با صراحت در پاسخ به استفتاء جمعی از علماء فرموده اند: تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام تعبیر می‏ شده به بیعت با ولی مسلمین.[1]
وی در بیان اهمیت رأی و اقبال مردم با اشاره به حکومت حضرت امیرالمومنین (ع) گفت: امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) با اینکه از طرف خداوند برای حاکمیت بر مردم منصوب شده بود که علاوه بر غدیر در مواضع زیادی بیان شده است و جزء بدیهیات مذهب شیعه است؛ امّا در مقام اجرا می بایست مردم از او پشتیبانی کنند تا بتواند احکام اسلام را اجرا کند و شرط عقلی اجرای احکام حتی در مورد امام معصوم و منصوب برای حکومت از طرف خدا؛ رأی و خواست مردم بود.
این مرجع تقلید افزود: گرچه مقام خلافت از طرف خدا به ایشان واگذار شده است اما اجرای حاکمیت الهی بدون رضایت مردم امکان پذیر نیست. هنگامی که برای یک امامت جماعت در فرض اختلاف مأمومین حسب آنچه فقهاء بزرگ نظر داده اند همانند شهید اول که در ذکری از علامه نقل می کند که معیار انتخاب اکثر است بایستی اقبال اکثریت مردم لحاظ شود چگونه می توان حکومت بر جامعه اسلامی را بدون خواست اکثریت مردم اجرایی کرد و کسانی که بدون اقبال مردم به آنان بر مسندی می نشینند مانند امام جماعت بدون مأموم هستند.
آیت الله صانعی در ادامه گفت: اصلاً سراسر خطاب کلام اسلام با مردم است همه چیز با مردم است. نگاه کنید به سوره های قرآن و دقت کنید که چندین بار سخن از مردم به میان آمده است، تا به انسان های غیر معصوم بگوید این مردم هستند که همه کاره اند و اگر مردم اطراف شما را نگیرند شما فقط در حد یک آدم عادی هستید و این مردم هستند که در مقام حاکمیت و اجراء به شما اصالت می دهند. اگر جمهوریت و انتخاب مردم ملاک باشد و خودشان شخصی را برای حاکمیت برگزینند هر بلایی بر سر جامعه بیاید آن را بر گردن اسلام نمی گذارند بلکه می گویند خودمان انتخاب کردیم، اگر ضرر اقتصادی، سیاسی و یا فرهنگی بر جامعه تحمیل شد به اسلام برخورد نمی کند چون عیب از اسلام نیست بلکه مردم می گویند ما داریم چوب انتخاب نابجای خود را می خوریم.
وی در پایان ضمن تأکید بر اینکه نظر قطعی امام (س) بر جمهوریت و اسلامیت بوده مجددا متذکر شد: آنانی که از طرف امام به خود اجازه می دهند بگویند ایشان جمهوریت را به عنوان یک امر تشریفاتی یا اقناعی بیان کردند ظلم به ایشان و تمامی کسانی است که برای استقرار این نظام تلاش کرده اند. ان شاء الله جمهوری اسلامی برای مردم مبارک خواهد بود در صورتی که به این دو عنصر اهتمام ویژه داشته باشیم و طوری عمل کنیم که وجهه ی جمهوری اسلامی در دنیا مثبت باشد.
1  – صحیفه امام خمینی(س)/جلد ۲۰/صفحه۴۵۹
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا