خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غلامی در جلسه رای اعتماد چه گفت؟

منصور غلامی تاکید کرد: سرمایه‌ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم و هرگز از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبودم. فرزند جهاد سازندگی و جهاد دانشگاهی و نهادهای صنفی و علمی هستم. خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کردم و اکنون با تجربه ۱۲ سال مسئولیت در یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور، نامزد قبول مسئولیت شدم.

به گزارش ایلنا، وزیر پیشنهادی وزیر علوم در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: از حسن نظر ریاست‌جمهوری برای معرفی اینجانب برای تصدی وزارت علوم و از یکایک شما نمایندگان که در بررسی صلاحیت من در اینجا حضور دارید، تشکر می‌کنم.  برای رهبر انقلاب و شریف ایران که با هدایت پر معنا موجبات عزت ما را فراهم نمودند، تندرستی آرزومندم. اگر توفیق به خدمت علم یابم در معرض آزمون دشواری قرار می‌گیرم که تنها عنایت خداوند و مشارکت دانشگاهیان و پشتیبانی همه قوای کشور و نهادهای حاکمیت می‌تواند عبور از آن را آسان کند.

وی افزود: با آگاهی از بار سنگین این مسئولیت و انتظار دانشگاهیان وظیفه خود می‌دانم که داشته‌های خود را در این مقطع حساس در خدمت دولت و جامعه قرار دهم. پیش از من کسانی عهده دار این مسئولیت بودند که میراث آن رساندن نظام آموزش عالی به جایگاه قابل قبول امروز است که حافظه دانشجویان نام نیک این عزیزان را به ویژه اساتید دولت یازدهم که در شرایط سخت این مسئولیت را برعهده داشتند، به یاد دارند.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به اینکه خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردهای متحول‌آفرین می‌دانم، عنوان کرد: سرمایه‌ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم و هرگز از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبودم. فرزند جهاد سازندگی و جهاد دانشگاهی و نهادهای صنفی و علمی هستم. خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کردم و اکنون با تجربه ۱۲ سال  مسئولیت در یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور، نامزد قبول مسئولیت شدم.

غلامی با بیان اینکه از دل دانشگاه برآمدم، خاطرنشان کرد: اجرای طرح «آموزش بر مبنای نیازمحوری در نظام اسلامی» در ابتدا از دانشگاه بوعلی سینا شکل گرفت؛ همچنین «اندیشه تحول در دانشگاه» با دانشگاه بوعلی آغاز شد. از سوی دیگر نیز دانشگاه مروج توسعه موسوم به گروه D ۸ در بوعلی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی من دانشگاه محوری بر مبنای عمل است. طبعا این کار با تاکید بر استقلال دانشگاه‌ها در انجام وظایفشان محقق خواهد شد. برای پیشبرد آرمان انقلاب یعنی عملیاتی کردن شعار  استقلال و آزادی کوشیده و می‌کوشم تا درچهارچوب قانون و رهنمودهای رهبری نسبت به نیازهای جامعه حساس و مسئولیت‌پذیر باشم.

غلامی گفت: من دانشگاه را عقل نقاد جامعه و محل اصلی گفت‌وگو و مکان رشد و توسعه علمی می‌دانم، باید برای دانشگاه آزادی اجتماعی فراهم کرد، به وجود  آوردن محیط با نشاط از نظر این جناب لازمه کار است.

وی تاکید کرد: دانشگاه را محل تفاهم و وحدت علمی می‌دانم دانشگاه عبادتگاهی است که هرکس وارد آن می‌شود معرفت به دست می‌آورد. من باوجود آنکه برآمده از جریان اصلاح‌طلب هستم معتقدم دور یک میز با تکیه بر حق می‌توانیم به یک گفتمان دست یابیم ما باید گوش شنوا برای نقدها داشته باشیم.

گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم با اشاره به مباحث و بحث‌هایی که درباره وی در این روزها وجود دارد، عنوان کرد: در این روزها پس از معرفی‌ام جلساتی را با مسئولین داشته‌ام،‌ نقدها و نگرانی‌هایی که در فضای جامعه مطرح می‌شود را دنبال کردم و احساس همدلی می‌کنم به صراحت می‌گویم اصولگرا و اصلاح‌‌طلب حق دارند منتقد باشند و باید قدردان این حساسیت بود. راه درست پیش روی ما گفت‌وگو است ما باید بر سر مسائل خرده و کلان بیاموزیم که گفت‌وگو درمان‌گر است و راه را برای این کار باز کنیم تا باری از روی آموزش عالی برداریم، برادرم آقای هاشمی مسئولیت مهمی را بر عهده داشتند در صورت گرفتن رأی اعتماد از شما عزیران سعی می‌کنم از روی دوش آموزش عالی باری بردارم.

غلامی خاطرنشان کرد: این جانب برای حفظ وضع موجود نیامدم آمده‌ام با همکاری مدیران توانا اندیشمند و شایسته کیفیت ایجاد کنم توان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را افزایش دهم به ویژه اشتغال و اقتصاد،‌ همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال کنم .

وی ادامه داد: من برای پیشبرد اهدافم برنامه منظمی ارائه داده‌ام که قابلیت اجرایی داشته در این راستا علاوه بر نشستی حضوری با روسای 13 دانشگاه کشور از آنان خواستم که من را در این امر یاری کنند.

غلامی در ادامه با تشریح برنامه خود اظهار داشت: مهم‌ترین رئوس این برنامه که مستخرج از قوانین خود نمایندگان محترم مجلس بوده است، ساماندهی و سازماندهی فضای علمی کشور و ارتقای کیفی آموزش با تاکید بر افزایش مهارت‌آموزی، حذف رشته‌های ناکارآمد است.

وی ادامه داد: سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های جامعه محور و خلاق از مهم‌ترین برنامه‌های ماست، ما اهتمام ویژه‌ای به علوم انسانی و پیشران داشته‌ایم،  تقویت علم و فن‌آوری، انتقال دانش فنی، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ توسعه دپیلماسی علمی که از اندیشه‌های مقام معظم رهبری است از اهداف مهمی است که پیگیری می‌کنیم.

غلامی بیان کرد: جذب دانشجوی خارجی یکی دیگر از برنامه‌های ما است و تداوم و تقویت و توسعه بنیادهای خیرین به منظور کمک به توسعه علم و فناوری، همراه با نظارت و رعایت‌های سیاسی و صنفی مدنظر است.

وی خاطرنشان کرد: رشد قابل توجه دانشجویان دختر فرصت مهمی برای تحول نقش‌آفرینی توسعه همه جانبه زنان در جامعه فراهم کرده است که ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

غلامی افزود: همسانی محیط دانشگاه برای رونق بخشیدن به قانونمندی فضاهای اجتماعی و سیاسی برای اعضای هیات علمی است و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی از برنامه‌های بنده است.  هیچ تشکل دانشجویی نباید با محدودیت رو به رو باشد. تلاش من جلب مشارکت همه اعضای خانواده آموزش عالی و تفاهم و تعامل همگانی و ایجاد توسعه امنیت محیط دانشگاهی و کاستن از نگاه امنیتی به آن  است.

وی گفت: بدیهی است که دغدغه‌های مقام رهبری در حوزه دانشگاه دارای جامعیت و شفافیت لازم بوده و راهگشا می‌باشد. من به پیوندهای هم‌سنگ میان مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نشاط تحرکی، علمی و آموزشی اعتقاد دارم و نهادینه کردن آن  را از رسالت‌های انقلابی می‌دانم. حضور چند روزه من در مجلس و گفت و شنود با نمایندگان و مشاهده توان کارشناسی و دلسوزی در کمیسیون‌های گوناگون به ویژه آموزش و تجربه همکاری با نمایندگان در دوازده سال مسئولیت احساس خوب و نویدبخشی را در ضرورت بهره‌گیری از این ظرفیت در من ایجاد کرده است. از نمایندگان مخالف در تذکر نکات خوبی که داشتند تشکر می‌کنم بسیاری از این نکات در متن برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرد.

غلامی گفت: تشکر می‌کنم از نمایندگانی که با صحبت‌های موافق خود امید و تحرکات بیشتر در اجرای برنامه‌ها را در من زنده کردند امیدوارم اگر رای اعتماد را جلب کردم در تمامی برنامه‌ها به صورت تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای تحقق اهداف حرکتی وسیع و جدید آغاز کنم امیدوارم با عنایت به آنچه گفتم رای اعتماد شما پشتوانه‌ای برای دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی با ایفای نقش در پیشبرد این مسئولیت تاریخی و خطیر باشد. از تمام کسانی که در مخالفت با برنامه، اینجانب را در بهبود نگاهم به برنامه‌های پیشنهادی مساعدت می‌کنند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا