خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مجمع تشخیص مصلحت بهتر می تواند موضوع سپنتا نیکنام را حل کند»

یک عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به موضوع سپنتا نیکنام گفت: این موضوع با فقاهت و مصلحت قابل حل است و به نظر من مجمع تشخیص مصلحت می تواند بهتر این مشکل را حل کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اختلاف در جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی در مسائل حقوقی، سیاسی و عقلایی همیشه وجود داشته است و خواهد داشت، اظهار کرد: بالاخره سطح تحصیلات، برداشت و فهم و فکر افراد متفاوت است. مثلا ما در بین فقهای شیعه امام خمینی را پیدا می کنیم که از نظر فهم، درک و شجاعت با دیگران متفاوت است.

وی در ادامه افزود: وجود این اختلافات طبیعی است و فقط به موضوع شورای شهر یزد مربوط نمی شود. در مجلس شورای اسلامی هر روز بحثهای متفاوتی وجود داشته و نمایندگان نظرات مختلفی دارند. بنابراین این اختلافات را عادی بدایند و آن را به تخاصم و تقابل نکشانید. مسائل حقوقی و سیاسی که محل اختلاف است در مرحله اول با فکر، فهم، فقاهت و مصلحت قابل حل است.

اکرمی با بیان اینکه موضوع شورای شهر یزد موضوع جدیدی است، تصریح کرد: در متن قانون اساسی به مسئله حقوق اقلیت‌ها توجه شده است و اقلیت‌ها در مجلس حضور داشته، فعالند و نظر می‌دهند. در شورای شهر یزد هم یک زرتشتی انتخاب شده است. البته سپنتا نیکنام در دوره قبلی در شورای شهر یزد بوده و چون کارنامه خوبی داشته دوباره رای آورده است. البته ناگهان شورای نگهبان براساس اصل 4 قانون اساسی برداشت کرده که این عضو زرتشتی حق حضور در شورای شهر ندارد چون اکثریت مردم در این حوزه انتخابیه مسلمان بوده و غیرمسلمان نمی تواند برای مسلمانان تصمیم بگیرد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: این بحث‌ فقهی و حقوقی مطرح است که چرا تاکنون این رویه دنبال نشده و در حالی که اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، چرا در شورای شهر از  اصل 4 قانون اساسی استفاده شده است؟ من معتقدم فقط نباید یک اصل قانون اساسی را مورد توجه قرار داده و از سایر اصول قانون اساسی غافل شویم. اکنون باید عقلا، علما، حقوقدانان و مجریان دلسوز بررسی کنند که چگونه این مشکل حل شود تا به تقابل و تنازع نرسد. قطعا این مشکل راه حل دارد که مطابق شرع، قانون و عرف باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است. من معتقدم این گره در مجمع تشخیص زودتر و بهتر باز می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا