خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«قاعده‌ی مورد اشاره‌ی شورای نگهبان برای کفار است نه اهل کتاب»

یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم‌، گفت: حقوقدانان و علما به موضوع سپنتا نیکنام ورود کرده و مانع تضییع حق یک شهروند ایرانی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران شهروند این کشور محسوب شده و حقوق یکسانی با دیگران دارند،‌ اظهار کرد: همانطور که مسلمانان حق دارند در انتخابات کاندید شوند، اقلیت هم این حق را دارد. نمی‌توان اقلیت‌ها را که جزء شهروندان کشور محسوب می‌شوند از حق اجتماعی خود محروم کرد.

وی در ادامه افزود: در قدیم کشورها به دارالسلام و دارالکفر تقسیم می‌شدند اما این تقسیم‌بندی‌ها دیگر تمام شده و بحث شهروندی مطرح است. اکنون یک شیعه غیر ایرانی در کشور نمی‌تواند کاندیدای انتخابات شود چون شهروند این کشور نیست، اما اقلیت در ایران که شهروند هستند چنین حقی دارند. قانون اساسی به زرتشتیان ایران حق داده است که از حقوق اجتماعی برخوردار و عضو مجلس یا شورای شهر باشند.

این استاد حوزه درباره استدلال شورای نگهبان مبتنی بر قاعده نفی سبیل در موضوع سپنتا نیکنام تصریح کرد: نفی سبیل برای کفار است نه اهل کتاب،‌ آن هم کفار صدر اسلام که با پیامبر می جنگدیدند. در حال حاضر مدیریت یک کافر شرعا و قانونا بدون مشکل بوده و اعمال مدیریت کافر بر مسلمان در کارهای تخصصی هیچ اشکالی ندارد. زیرا در کارهای تخصصی نمی‌توان براساس ایدئولوژی اقدام کرد، البته چنین فرد کافری که در امور تخصصی بر مسلمانان مدیریت می‌کند نمی‌تواند اعمال عقیده داشته باشد.

فاضل میبدی همچنین گفت: شورای نگهبان برخلاف نظر خود در دوره قبل انتخابات شوراها عمل کرده است. نیکنام بیش از این عضو شورای شهر یزد بوده است، اما اکنون شورای نگهبان دیدگاهش را تغییر داده است. پیشنهاد من این است که حقوقدانان و علمای دین به این موضوع ورود کنند تا حقی از شهروندان ما تضییع نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا