خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زمانی برای عذرخواهی قالیباف از مردم تهران

محمدباقر قالیباف در روزهای پایانی مسئولیت خود پس از ١٢ سال با تأکیدی خاص پروژه‌های مهمی مثل خطوط هفت و هشت متروی تهران را افتتاح کرد؛ درحالی‌که از استانداری و وزارت راه و برخی از اعضای شورای شهر تهران ایمنی این خط را تأیید نکرده و مخالف بودند اما او کار خودش را کرد. حالا محمدعلی نجفی، پس از بررسی کمیته‌ای فنی برای حفظ جان شهروندان، دستور توقف خط هفت متروی تهران را صادر کرد.

شرق در ادامه نوشت: شهردار سابق تهران تأکید داشت که این اقدامات انتخاباتی نیست و او در راستای برنامه‌های جهادی خود تصمیم دارد تا روز آخر کار کند و این‌گونه بود که خط هفت متروی تهران که قرار بود در سال ٩٥ آماده بهره‌برداری باشد و بیش از یک سال تأخیر داشت را به‌شکلی نمایشی با هفت ایستگاه افتتاح کرد؛ در‌حالی‌که قطاری برای بهره‌برداری در آن نداشت.

ماجرای افتتاح نمایشی خط هفت متروی تهران آنقدر مفصل و حاشیه‌دار بود که در همان زمان هم نمی‌شد از کنار آن ساده گذشت. اندکی پس از افتتاح خط هفت رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات اجتماعی با اشاره به اسنادی از گزارش‌های داخلی شرکت بهره‌برداری مترو در روزهای قبل از افتتاح تأکید کرد که ایستگاه‌های آماده‌شده و تونل‌های خط هفت اشکالات اساسی دارند و نباید فعلا بهره‌برداری شوند. اشکالات اساسی آن مربوط به حرکت ناموزون قطار به‌دلیل تراش‌نخوردن چرخ‌ها، عدم دسترسی به اتاق فرمان قطار، قطع ارتباط راهبر و اتاق فرمان در فاصله دو ایستگاه طولانی محمدیه تا بسیج، ضعیف‌بودن روشنایی تونل، نبود تونل ارتباطی بین خط هفت و سایر خطوط، توقف و پارک قطارها در داخل تونل و ایستگاه‌ها به‌دلیل نبود پارکینگ و در نهایت مسئله مهمی که البته فقط برای این خط نیست؛ یعنی مستهلک‌بودن قطارهای به‌کارگرفته شده که اجبارا از خطوط دیگر قرض گرفته شده‌اند، بود. حافظی در صحن علنی شورای شهر تهران به قیمت حمله تند اعضای اصولگرا و حتی توهین معاون شهردار تهران این موضوع مهم را مطرح و پیگیری کرد و زمینه یک بازدید از این خط را هم فراهم کرد اما باز هم بر وجود ایرادات فنی اعلام‌شده خود تأکید کرد.

او پس از بازدیدی که یک ماه پس از افتتاح خط هفت با اصرار او و به قول مهدی چمران، بدون حضور خبرنگاران و خدم‌و‌حشم انجام شد، در گزارش خود اعلام کرد که مسئله فیبر نوری مرتفع شده اما سیگنالینگ خط به‌طور موقت دایر شده و مطابق توضیحات آقایان بخش عمده‌ای از خط هنوز پوشش داده نشده است. همچنین مشکل هواکش‌ها هنوز به قوت خود باقی است و نکته دیگر اینکه خط هفت باید از ١٩ پست برق بگیرد اما فقط دو پست موجود است. او در واکنش به امتناع و رد کردن موارد هشدار داده‌شده در صحن علنی شورا رسما اعلام کرد که شهردار تهران باید امنیت و ایمنی خط هفت را تضمین کند و شورا هم باید کمیته حقیقت‌یاب بررسی وضعیت امنیت خط هفت مترو را تشکیل دهد. او خطاب به همکارانش طعنه‌ای زد و گفت: بنده مثل عده‌ای نیستم که به جز آهن، سیمان، آجر و پول چیز دیگری درک نکنم؛ بنده پزشک هستم و جان انسان‌ها برایم ارزش دارد.

گزارش‌ها و سندهایی که حافظی در جلسه علنی ارائه کرد، در پایان آن جلسه با اعتراض و برخورد نماینده متروی تهران و معاون شهردار تهران رو‌به‌رو شد. معاون شهردار حافظی را دروغگو خطاب کرد و سندهای ارائه‌شده را شب‌نامه خواند.
همین روند به شکلی فراگیرتر حدود یک ماه بعد در جریان افتتاح زودهنگام و نمایشی مسیر کوتاه ایجاد‌شده بین انتهای خط یک و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هم مطرح شد. شهردار تهران اصرار داشت این مسیر کوتاه را خط هشت متروی تهران بنامد و با اصراری خاص و دعوت و همراهی رئیس مجلس شورای اسلامی ١٧ مرداد این خط را افتتاح کرد؛ در‌حالی‌که از چند روز قبل از این افتتاح وزارت راه و دادستانی تهران شهرداری تهران را از افتتاح این خط منع کرده بودند. وزارت راه‌ در نامه‌ای خواستار توقف افتتاح خط هشت متروی تهران تا زمان تصویب طرح ایمنی و ارائه آن در شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل وزارت راه شد و دادگستری تهران در نامه‌ای به فرمانده پلیس فرودگاه امام دستور داد تا افتتاح خط هشت مترو را متوقف کند و تأکید کرد که تمرد از دستور قضائی مطابق قانون اقدام لازم را در پی خواهد داشت.

وقتی رحمت‌الله حافظی نسبت به این دو افتتاح نمایشی شهردار تهران و همراهان اصولگرایش در شورای شهر تهران واکنش نشان داد، اعتراض او را سیاسی و در جهت تشویش اذهان عمومی دانستند و حتی به او گفتند که باید از مردم عذرخواهی کند و حالا که کمیته ارزیابی ناایمن‌بودن این خط مترو را تأیید کرده و شهردار تهران دستور به توقف حداقل شش‌ماهه این خط داده است، باید پرسید چه کسانی باید از مردم عذرخواهی کنند که با جان آنان بازی کرده‌اند؟
محسن هاشمی، مدیرعامل سابق متروی تهران که حالا رئیس شورای شهر تهران است، در روزهایی که این حواشی مطرح شده بود، به‌عنوان نماینده منتخب مردم در شورای پنجم صراحتا نظرش را اعلام کرد و گفت به محض شروع به‌کار خود در شورا

موضوع خط هفت را دنبال می‌کند؛ چرا که معتقد است این خط خطرناک است و باید تا تکمیل کامل متوقف شد. کمیته شهردار جدید تهران خیلی زود کارش را شروع کرد و اگرچه برخی از اعضای شورای پنجم عجله‌ای و اصراری بر توقف این خط نداشتند و سخنگوی شورای شهر هم نظرش این بود که نیازی به توقف این خط نیست، شهردار تهران بر اساس نظر نهایی کمیته فنی دستور توقف خط هفت را اعلام کرد.

روابط عمومی شهرداری تهران اعلام کرد که خط هفت متروی تهران به علت نواقص متعدد در جنبه‌های عمرانی، تجهیزاتی و سامانه‌های ایمنی و کنترلی، از دوشنبه هشتم آبان ماه ۱۳۹۶ تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شود. شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام می‌کند که این تصمیم پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی و با توجه به ضرورت حفظ ایمنی و سلامت شهروندان اتخاذ شده است. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شده است که راه‌اندازی خط هفت مترو از ابتدا مغایر با استانداردهای ضروری و ناقض اصول ایمنی بهره‌برداری بوده است. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران هم در دستوری که برای تعطیلی این خط مترو صادر کرده، تأکید کرده است که برای ما چیزی مهم‌تر از امنیت و سلامت مردم نیست. بنابراین از آنجا که سفرهای شهروندان

با این خط مترو هم‌اکنون خارج از استانداردهای تضمین‌کننده است، تعطیلی فوری این خط در دستور کار قرار گرفته است.
در ابلاغ پورسیدآقایی به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تصریح شده است که نواقص خط هفت متروی تهران باید در مدت شش ماه برطرف شده باشد تا خط ٧ مجددا آماده انتقال مسافر شود. در اطلاعیه شهرداری تهران با اشاره به نظرات کارشناسان، متخصصان و بازرسان فنی که در بازدیدهای مکرری اعلام شده است مواردی نظیر عدم وجود سامانه علامت‌دهی (سیگنالینگ) و سامانه کنترل حفاظت خودکار (ATP)، عدم نصب حتی یک هواکش در تونل‌ها، نواقص سیستم برق‌رسانی و عدم راه‌اندازی سیستم کنترلی برق (اسکادا) مورد تأکید قرار گرفته است. در این اطلاعیه به موضوع سرفاصله حدود یک‌ساعته هر قطار اشاره کرده که مورد تأکید مهندس مشاور این خط هم بوده است که این موضوع نمایشی‌بودن استفاده از این خط مترو را تأیید می‌کند.

شهردار تهران که این روزها در رفت‌وآمد بین بهشت و پاستور است تا اختلافات قدیمی بین دولت و شهرداری تهران را حل و بسیاری از مصوبات و طلب‌های شهرداری تهران را زنده کند، سری به کارخانه واگن‌سازی در جنوب تهران زد و خبرهای خوبی را درباره اضافه‌شدن واگن‌های جدید به تهران داد. این امیدواری وجود دارد که تا زمان رفع اشکالات جدی خط هفت مترو تهران، واگن‌های جدیدی به مترو تهران اضافه شوند.

با روایتی که شد، تیم جدید مدیریت شهری می‌توانستند بلافاصله پس از گرفتن مسئولیت در شهرداری تهران بدون بررسی فنی و با توجیه وجود خطر در خط ٧ مترو تهران و به قول برخی با دیدگاهی سیاسی، این خط مترو را تعطیل کنند اما این اتفاق بیش از دو ماه پس از روی‌کار‌آمدن تیم جدید مدیریت شهری رخ می‌دهد و در این مدت همان تیم فنی که قبلا در مترو فعال بودند، برای تیم جدید کار فنی کردند تا ایمن یا ناایمن‌بودن این خط روشن شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا