خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دولت لایحه سرطانزا به مجلس تقدیم می کند؟

سلامت نیوز گزارش داد: لایجه ی بودجه را دولت در حالی به مجلس ارائه کرد که بخش هایی از آن در صورت تصویب مجلس با سلامت مردم املا مغایرت داشته و نگرانی کارشناسان و پژوهشگران حوه سلامت و محیط زیست را برانگیخته است.

در نسخه ی کامل این لایحه پیشنهادی که در اختیار سلامت نیوز قرار گرفته در صفحه 360 این برنامه در قسمت راهبردها و سیاستها ،تولید و تجاری سازیِ انبوه کودهای زیستی و سموم زیستی و محصولات تراریخته با الویت برنج و پنبه تراریخته را از اقدامات اساسی این لایحه میداند.

این در حالیست که کارشناسان بسیاری نسبت به استفاده از این نوع محصولات هشدار داده اند .محصولاتی که به گفته این کارشناسان ایمن نیستند و یا نیاز دارند که ارزیابی مخاطرات روی انها به دقت انجام شود.

ضمن اینکه سازمان غذا و داروی امریکا هیچگاه هیچ یک از این محصولات را تائید نکرده و هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا نظیر روسیه و کشورهای دیگر اروپایی هرگونه صادرات واردات و کاشت این محصولات را ممنوع اعلام کرده اند.

جای تعجب و شگفتی دارد لایحه ای که عنوان توسعه کشور را یدک میکشد باید شامل مواردی باشد که مستقیما جان مردم را هدف گرفته و ممکن است با مصرف این محصولات آنها را با انواع بیماری ها و سرطانها آشنا کند .وقتی مردمی با بیماری دست و پنجه نرم کنند کجا میتوانند به توسعه مملکت بیندیشند؟

دولتی که داعیه اجرای طرح تحول سلامت را دارد باید بداند هر بیماری هرچند کوچک چقدر میتواند بار مالی به نظام تحمیل کند و خانواده ها را دچار چه آسیبهایی کند.

دولت بهتر نیست پیشگیری را مقدم بر درمان بداند و هشدار کارشناسان را بشنود قبل از اینکه بسیار دیر شود و ذخایر ژنتیکی کشورمان مورد تهدید قرار گیرد؟

درحالیکه تاثیر استفاده از بذرهای محصولات دستکاری شده ژنتیکی در خاک و حیوانات و … همچنان در هاله ای از ابهام وجود دارد دولت با تکیه بر چه پژوهش و آزمایشی به صراحت در لایحه خود تولید و تجاری سازی را میگنجاند؟

در این میان چشم امید کارشناسان و دلسوزان سلامت این مرز و بوم نمایندگان مجلس هستند که با رد این قسمت از این لایحه مهر تائید بر استفاده از محصولات سرطانزا را نزند و سلامت مردم را فدای تجاری سازی و انبوه سازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی نکند.

بنا بر این گزارش، محتوای این لایحه پیشنهادی تا قبل از تصویب هیات دولت، مجلس و تایید شورای نگهبان نهایی نیست و احتمال تغییر برخی از بندها و تبصره های این لایحه پیشنهادی در فرایند بررسی در هیات دولت و مجلس وجود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا