خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موضع اردکانیان نسبت به طرح‌های انتقال آب چیست؟

یکی از انتقادهایی که در فرایند رای اعتماد به وزیر جدید نیرو مطرح می‌شد رویکرد این وزارتخانه نسبت به طرح‌های انتقال آب بود و البته این در شرایطی است که مسوولان دولت یازدهم نیز اجرای طرح‌های انتقال آب را به طور کامل رد نکرده‌اند و معتقد بودند که به دلیل شرایط اقلیمی کشور ناچار به اجرای این طرح‌ها هستیم.

به‌گزارش ایسنا، در ایران منطقه‌ای به نام فلات مرکزی وجود دارد که نزدیک به ۴۵ درصد جمعیت کشور در این منطقه زندگی می‌کنند، در این شرایط یا باید جمعیت را به جای دیگر انتقال داد و یا اینکه به دنبال اجرای طرح‌های انتقال آب بود در همین راستا رئیس جمهور در سال ۱۳۹۳ حجت را تمام کرد و گفت انتقال حوزه به حوزه با هدف آب شرب می‌تواند صورت گیرد. البته باید به این مسئله توجه کرد که حساسیت‌ موجود برای انتقال آب، برای انتقال آب از دریا نیست و حساسیت بیشتر در زمینه انتقال آب از یک استان به استان دیگر است.

چندی پیش رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت که انتقال آب باید به حداقل برسد، اما ایران ناگزیر به انتقال آب است، ولی باید در اجرای این مسئله به مسائل زیست‌محیطی توجه کند. همچنین در شرایط فعلی لازم است که پروژه‌های انتقال آب مطالعه و در نهایت اجرایی شود. چرا که ایران طبیعت خاصی دارد که برای تامین آب نیازمند انتقال آب هستیم.

رضا اردکانیان نیز که به تازگی سمت وزیر نیرو را از آن خود کرده در مورد پروژه‌های طرح‌ای انتقال آب معتقد است که  صرف اتکا به انتقال آب راهگشای مشکلات موجود در این حوزه نخواهد بودو باید گفت که  استفاده بهینه از آب، افزایش راندمان، کاهش تلفات و استفاده از پساب به شکل سالم جزو روش‌ها و ابزاری است که ما را کمک خواهد کرد تا از منابع موجود خود استفاده بهینه کنیم.

وی با تاکید بر این مساله که اتکای صرف به بحث انتقال آب، راهگشای حل مشکلات آبی کشور نیست، اظهار کرد: در برنامه تقدیمی به نمایندگان مجلس، یک سرفصل به موضوع بازنگری و بررسی طرح ها اختصاص داده شد؛ طبیعت مسایل آب با توجه به فقدان قطعیتی که در ذات آن وجود دارد، مستلزم این است که هر از چندی به اتکای آمار و اطلاعات جدید، تصمیم گذشته خود را بازنگری کنیم.

به گفته وی، زنجیره اتفاق ها مانند کاهش تلفات و استفاده از پساب به شکل سالم، ابزارهایی است که به ما در استفاده بهینه آب کمک می کند اما با در نظر گرفتن همه این راهکارها، اگر با اجماع به این نقطه رسیدیم که برای مصارف شرب به انتقال آب نیازمندیم، این روش نیز در دستور کار قرار می گیرد.

یکی از مخالفت‌هایی که برای انتقال آب وجود دارد این است که اجرای این طرح باعث  خشک شدن آب منطقه اول می‌شود اما کارشناسان بر این باورند که وقتی آبی را منتقل می کنیم، از آب مصرفی آن منطقه کم نمی شود و اینطور نیست که مبدا خشک شود، بلکه مازاد بر مصرف آن منطقه را منتقل می کنیم.

در مجموع باید گفت که انتقال آب مزایا و معایبی را داررد که لازم است دولت دوازدهم قبل از به اجرا دراوردن این پروژه‌ها بررسی های  همه جانبه را انجام دهد تا مشکلات زیست محیطی و جانبی در محور این طرح‌ها ایجاد نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا