خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خواص دارویی کوله خاس چیست؟

عصر ایران نوشت: تجزیه و تحلیل حدودا 20 مطالعه دیگر تایید می کند که مکمل دارویی حاوی این گیاه به طور قابل توجهی درد، گرفتگی و تورم را در بزرگسالان مبتلا به CVI برطرف می کند…
کوله خاس با نام علمی Ruscus aculeatus یک درختچه کم‌ ارتفاع همیشه‌ سبز اوراسیایی است که بومی اوراسیا و بخش های شمالی آفریقا به شمار می رود. این گیاه که تحت عنوان جارو قصاب نیز شناخته می شود.

هزاران سال است که در طب گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

ریشه و پایه آن در طب سنتی ارزشمند هستند زیرا مشخص شده که ترکیبات فعال مختلف از جمله فلاونوئیدهای گیاهی را در خود جای داده اند. به احتمال زیاد این دسته از ترکیبات مسئول ارتباط جارو قصاب با مزایای بالقوه گیاه مذکور برای سلامتی، مانند بهبود گردش خون و درمان هموروئید هستند.

فوایدی که در ادامه توضیح داده می شوند، از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی خواهند بود:

کمک به کاهش التهاب
التهاب روش طبیعی بدن برای التیام خود و مبارزه با عفونت است. با این حال التهاب مزمن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود، زیرا خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می دهد.

جارو قصاب حاوی ترکیباتی مانند روسکوژنین است که ممکن است به سرکوب سیگنال های التهابی و درمان آسیب های ناشی از التهاب کمک کند. به عنوان مثال در مطالعات آزمایشگاهی روسکوژنین موفق به کاهش نشانگرهای التهابی شد و تولید آنزیمی که باعث تجزیه غضروف در افراد مبتلا به استئوآرتریت می‌شود را متوقف کرد.

همچنین یک مطالعه حیوانی نشان داد که روسکوژنین نشانگرهای التهاب مرتبط با دیابت را کاهش داده و آسیب ناشی از چنین التهابی را درمان می کند. با این وجود تحقیقات انسانی کاملی در مورد جاروی قصاب در دست نیست و پیش از آن که بتوان نتیجه گیری قطعی کرد، به مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود.

بهبود گردش خون
جارو قصاب می تواند بر اختلالاتی که روی گردش خون تأثیر می گذارند، مفید باشد. برای نمونه این گیاه ممکن است با نارسایی مزمن وریدی (CVI)؛ یک وضعیت دردناک که در آن وریدهای پا برای برگرداندن خون به قلب تلاش می کنند، مبارزه کند.

چندین ترکیب در جارو قصاب وجود دارند که به انقباض رگ‌ها کمک کرده و اجازه می‌ دهند تا خون به قلب بازگردد. در واقع تحقیقات نشان می دهند که جارو قصاب به طور قابل توجهی تنش و تورم اطراف ساق و مچ پا را در بزرگسالان مبتلا به CVI کاهش می دهد.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل حدودا 20 مطالعه دیگر تایید می کند که مکمل دارویی حاوی این گیاه به طور قابل توجهی درد، گرفتگی و تورم را در بزرگسالان مبتلا به CVI برطرف می کند.

کمک درمان هموروئید
هموروئید یکی از نگرانی های معمول در زمینه سلامتی به ویژه میان افراد مسن است. به منظور جلوگیری از این بیماری، بسیاری از مردم به محصولات طبیعی مانند جاروی قصاب روی می آورند.

این گیاه در طب جایگزین برای درمان هموروئید و سایر بیماری های عروقی استفاده می شود، زیرا همچون CVI تورم را کاهش می دهد و به انقباض رگ ها کمک می کند.

در یک مطالعه 69 درصد از افرادی که مکمل حاوی جارو قصاب مصرف می‌کردند، آن را به عنوان درمان موثری برای هموروئید ارزیابی کردند که باعث کاهش درد، تورم و سایر علائم آزاردهنده می‌ شود.

میزان مصرف
در حال حاضر دوز رسمی توصیه شده ای برای جارو قصاب از جانب گیاه شناسان و دانشمندان معرفی نشده است.

با این حال به نظر می رسد که دوزهای زیر در تحقیقات علمی انجام شده موثرتر بوده اند:

  • ریشه خشک: 1.5 تا 3 گرم در روز
  • قرص یا کپسول: 200 میلی گرم (از یک کنسانتره 4:1) 2 تا 3 بار در روز
  • عصاره ها و تنتورهای مایع: 3 تا 6 میلی لیتر در روز (از یک تنتور با نسبت گیاه به مایع 1:2) یا 7.5 تا 15 میلی لیتر در روز (از تنتور با نسبت گیاه به مایع 1:5)

گفتنی است که در بسیاری از مطالعات علمی از مکمل هایی استفاده می کنند که حاوی ترکیبی از جارو قصاب و اسکوربیک اسید هستند. این کپسول ها اغلب حاوی 150 میلی گرم عصاره خشک هستند و 2 تا 3 بار در روز مصرف می شوند.

عوارض جانبی
هرچند مطالعات انسانی محدودی در مورد جارو قصاب وجود دارد، اما به نظر می رسد که این منبع گیاهی در مکمل های دارویی بی خطر و فاقد عوارض جانبی خطرناک باشد.

در موارد نادر گیاه نام برده ممکن است باعث ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال یا استفراغ شود.

گزارشی از یک بیمار مبتلا به دیابت وجود دارد که پس از مصرف جارو قصاب به کتواسیدوز دیابتی (یک وضعیت مخاطره آمیز و کشنده) دچار شده است. با این حال، مشخص نیست که آیا جارو قصاب علت اصلی این مشکل بوده است یا خیر.

جارو قصاب حاوی ساپونین است، ترکیبات گیاهی که می توانند به عنوان ضد مغذی عمل کنند. بنابراین مصرف آن ممکن است جذب مواد معدنی مانند روی و آهن را کاهش دهد.

این گیاه برای کودکان و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود، زیرا تحقیقات کمی برای حمایت از ایمنی آن در جمعیت های آسیب پذیر وجود دارد. افرادی که از داروهای کلیوی یا فشار خون استفاده می کنند باید قبل از مصرف جارو قصاب با پزشک و یا داروساز خود مشورت کنند، زیرا احتمال تداخل با این داروها وجود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا