خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای نامه قالیباف به ناجا و اقرار به بدهی ۲هزار میلیاردی

در نشست خبری سه عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نمایشگاه مطبوعات، ناگفته های جدیدی از نحوه مدیریت قالیباف در شهرداری تهران بیان شد.

در نشست خبری مرتضی الویری، مجید فراهانی و بهاره آروین، سه عضو شورای شهر تهران که به میزبانی خبرآنلاین در تالار گفتگوی نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، مطالب جدیدی درباره نحوه مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران بیان شد؛ بدهی های میلیاردی، نامه های عجیبی که قالیباف به برخی نهادها مانند بنیان تعاون ناجا داده و در آن اقرار به بدهکاری چند هزار میلیاردی کرده و همچنین انتصابات این روزهای محمدعلی نجفی، شهردار تهران، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ابتدای نشست خبری خود گفت: طبق مصوبه شورای شهر، مهلت 100 روزه به شهرداری داده شد تا وضعیت شهرداری را به طور کامل ترسیم کند. از این مهلت 50 روز دیگر باقی است.

الویری با اشاره به اینکه تدوین بودجه سال آینده آغاز شده، گفت: سیاستها و چارچوب‌ها در کمیسیون مورد بحث قرار گرفته و هفته دیگر در صحن علنی تصویب و به شهرداری ابلاغ می شود تا شهرداری لایحه بودجه خود را بدهد.

مجید فراهانی عضو  کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم در این نشست گفت: بودجه شهرداری دارای مشکلات ساختاری ومحتوایی زیادی است. مساله اول درآمدهای شهرداری تهران است؛ بودجه 17 هزار و 900 میلیارد تومانی شهرداری به اضافه بودجه سازمانها و شرکتها به 23 هزار میلیارد تومان می رسد که بودجه ای نامتوازن است. بودجه به شدت متکی به درآمدهای سست و ناپایدار است. 79 درصد درآمدها ناپایدار است و 21 درصد درآمدهای شهرداری، پایدار است که با تغییرات اقتصادی، تغییر چندانی ندارد و بتوان روی آن حساب باز کرد.

فراهانی با اشاره به عوارض و مالیات بر ارزش افزوده مربوط به بخش درآمدهای پایدار است، گفت: این در حالی است که 50 درصد از درآمد ناپایدار مربوط به ساخت و ساز و تراکم و 7 درصد هم وام از بانکهاست. با توجه به افول ساخت و ساز و پیش فروش شدن شهر از طریق هولوگرامها و تراکمها، عملا نمی شود حسابی روی این درآمدها باز کرد. اصل این درآمد زیر سئوال است چون این درآمد باعث تخریب همیشگی شهر برای اداره آن می شود.

بیش از نیمی از اداره تهران در اختیار دولت است
او درباره مدیریت یکپارچه شهری هم توضیح داد: امروز شورای شهر تهران، تبدیل به شورای شهرداری شده و کمتر از 50 درصد اداره شهر در اختیار شهرداری است و بیش از 50 درصد اداره شهر در اختیار ادارات دولتی است.

الویری در این باره توضیح داد: تجربیات جهانی نشان می دهد بایستی حجم دولت را در حد اعمال حاکمیت تنزل بدیم و دولت کارش درباره مسایل انتظامی و سیاست خارجی باشد و اداره شهرها در اختیار حکومتهای محلی باشد.

الویری با اشاره به اینکه مسایلی مانند آب، برق، فاضلاب و مانند آن می تواند در اختیار شهرداری قرار گیرد، گفت: اگر روزی بازنگری در قانون اساسی صورت گیرد بایستی حکومت های محلی را به رسمیت بشناسیم. حکومت مرکزی باید جایگاه سیاستگذاری خارجی و امور انتظامی را بر عهده داشته باشد و حکومتهای محلی باید به امور مردم بپردازند.

او با اشاره به اینکه شفافیت، ضرورت دنیای امروز است، گفت: باید واقعیات به وسیله مطبوعات گفته شود ولی ما در این حوزه، وضعیت نامتعادلی داریم. در تهران، متاسفانه شهردار شهر در استفاده از تریبون عمومی و صدا و سیما بی بهره است. انتظار داریم شهر شیشه ای به معنی شفاف بودن مسایل تحقق پیدا کند.

شهرداری تهران بدهکار بزرگ کشور
فراهانی درباره بدهی های شهرداری گفت: شهرداری تهران نزدیک به 13 هزار و 500 میلیارد تومان به بانک شهر و 5هزار و 500 میلیارد تومان هم به بقیه بانکها بدهکار است. همچنین 3هزار و 500 میلیارد تومان اخیرا شناسایی شده است. هفته گذشته کشف شده طی نامه شهردار سابق، به بنیاد تعاون ناجا، ایشان نوشته ما قبول داریم 2 هزار و 500 میلیارد تومان به شما بدهکاریم. ما نمی دانیم این بدهی به چه دلیل بوده. سرجمع، 30 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی شهرداری است و هزینه های شهرداری هم 18 هزار و 500 میلیارد تومان است که در دل آن، بیش از 6 هزار میلیارد تومان حقوق پرسنل و بیش از 4 هزار میلیارد تومان برای رفت و روب شهر نیاز داریم. برای پروژه ها هم 22 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

او با اشاره به صف طویل طلبکاران پشت درهای شهرداری گفت: ما چاره ای نداریم که هزینه های شهرداری را کاهش دهیم. در انعقاد با پیمانکاران، چندین برابری قرارداد بسته می شود و باید ب سمت سرمایه گذاری و درآمدهای داخلی و خارجی برویم تا پروژه ها به صورت سرمایه گذاری انجام شود.

چرا شهرداری تهران، سازمان گرانی است؟
الویری در پاسخ به سئوال خبرآنلاین درباره دلایل گران اداره شدن تهران گفت: یکی از دلایل گران اداره شدن شهرداری تهران، تعداد بالای نیروی انسانی است. در سال 80 تعداد کارمندان شهرداری 25 هزار نفر بود ولی الان 64 هزار نفر است. افزایش نیروی انسانی بی رویه هزینه ها را بالا می برد و شما با ناکارآمدی و کاهش بهره وری روبرو هستید.

شهردار اسبق تهران درباره رفت و روب شهری گفت: روزی 8 هزار تن زباله در تهران جمع آوری می شود که 70 درصد آن تر است و 30 درصد خشک. در اروپا، این نسبت وارونه است. این بیانگر مسرف بودن مردم است. هم حجم زباله بالاست، هم ترکیبش ناجور است و هم نحوه جمع آوری آن غلط است.

الویری گفت: در تهران مناطقی داریم که زباله در روز 3 بار جمع آوری می شود. ولی در برخی کشورهای اروپایی جمع آوری زباله هفته ای یک بار است. ماهانه حدود 600 میلیارد تومان هزینه رفت و روب و جمع آوری زباله می شود. همچنین اگر بخش خصوصی به خصوصی تعریف شود، می بینیم که درآمدزاست. در ساخت مترو سنگاپور، شهرداری 2 میلیارد دلار درآمد داشته است. انجام هزینه مترو وقتی درست برنامه ریزی شود، باعث درآمدزایی می شود.

فراهانی درباره سرفاصله قطارها در برخی خطوط گفت: سرفاصله برخی از قطارها در برخی خطوط تا 55 دقیقه می رسد این در حالی است که استاندارد فاصله حرکت دو قطار در مترو، 1 دقیقه است. نیازمند سرمایه گذاری در امور مربوط به مترو هستیم.

قراردادهای شهرداری در معرض دید عموم قرار می گیرد
بهاره آروین عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم در این نشست گفت: ما کمیته شفاف سازی را در شورای شهر تهران تشکیل دادیم که مسئولیت آن با من است. قرار بود دسترسی عمومی به قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شکل بگیرد. کافی است برای جلوگیری از فساد، دسترسی عمومی به این اطلاعات را ایجاد کنیم و مدیران می دانند همه چشمها روی این اطلاعات نظارت می کند.

آروین در ادامه گفت: راه کاهش فساد در انعقاد قراردادها، شفافیت است و بهترین راه شفافیت، دسترسی عمومی است. بخش زیادی از قراردادها، ثبت الکترونیک شده و باید با سیاستگذاری درست، اطلاعات ثبت شده را در دسترس عموم قرار دهیم. البته باید مراقب باشیم جایی نباشد این قراردادها ثبت نشده باشد. ما پیگیر گزارشهایی هستیم که همه قراردادها ثبت و در دسترس عموم قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه انبوهی از داده ها در شهرداری تهران تولید می شود ولی استفاده از آنها نمی شود، گفت: سیاست ما این است که از داده ها استفاده کرده و مدیریت دانش را ایجاد کنیم.

درباره انتصاب رئیس جدید سازمان فناوری اطلاعات شهرداری، بی خبرم
آروین درباره انتصاب رئیس جدید سازمان فناوری اطلاعات شهرداری بدون اطلاع شورای شهر و سخنان محمد علیخانی عضو دیگر شورا که گفت دسترسی به سامانه های شهرداری برای شورا ایجاد نشده، گفت: من هم خبر این انتصاب این را از رسانه ها شنیده ام و پیگیری که کردم ندیدم حکمی صادر شده باشد. من این مسئله را ندیده ام. معمولا انتصابات شهرداری، اطلاع رسانی می شود و من هم از رسانه ها شنیده ام. متاسفانه رسانه ها این کار را می کنند. یک خبری قطعی در رسانه ها پخش شده ولی انتصاب انجام نشده و شهرداری هم از این منظر گلایه مند است. من مطمئن نیستم این انتصاب قرار است انجام شود یا نه، شورای شهر در انتصابات دخالت نمی کند. شان نظارتی شورا اقتضا می کند از تایید و رد مدیران خودداری کند. ما باید به انتصابات آقای دکتر نجفی اعتماد کنیم. به نظر من هم انتصابات تاکنون مناسب بوده است.

این عضو شورای شهر گفت: برقراری دسترسی به سامانه ها اینطور نیست که اعضا دسترسی نداشته باشند. سامانه های اطلاعات به معاونتهای مختلف مرتبطند نه به سازمان فناوری اطلاعات. مثلا اگر شما بخواهید به سامانه شهرسازی دسترسی پیدا کنید باید به معاونت مربوطه بگویید. فکر نمی کنم مسئله ای در این باره باشد. اعتماد خوبی بین شهرداری و شورای شهر است و شهردار و معاونان او به مسئله شفاف سازی پای بندند.

آروین در ادامه گفت: در سازمان فناوری، امنیت داده هم مهم است. بسیاری از کارها در شهرداری تهران به صورت الکترونیک انجام می شود. شاید سازمان فناوری با این دلیل، دسترسی ها را محدود کرده است. خوشبینم به اینکه در آینده نزدیک تحقق اهداف مبتنی بر شفافیت را داشته باشیم. درباره انتصابات هم خوشبینم که شهردار نیروهای کارآمد و کارآزموده را منصوب کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا