خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابراهیم اصغرزاده: اشغال سفارت اساسا کار خوبی نیست

«ابراهیم اصغرزاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره‌ی اعتراضات دانشجویی نسبت به وزارت غلامی و معرفی شدنش به مجلس از سوی روحانی و رأی مجلسی‌ها به او، گفت: آقای روحانی‌گاهی اوقات خودش را به ندیدن می‌زند و فقط آقای روحانی نیست، بخشی از روحانیون کشور این‌گونه هستند.

ابراهیم اصغرزاده، یکی از دانشجویان تسخیرکننده‌ی سفارت آمریکا در 13 آبان 1358 ضمن حضور در نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه‌ی انصاف نیوز، مهمان این رسانه شد و در واکنش به این پرسش که «آیا هنوز معتقدید اشغال سفارت در آن مقطع زمانی کار درستی بود یا نه؟، اینطور پاسخ داد: با فرمولی که ما تعیین کرده بودیم، یعنی 48 ساعت، خیلی بازتاب مثبتی داشت و موجب می‌شد حرف ما هم دیده شود، اما وقتی خیلی طول کشید، تبدیل به یک جریان فرسایشی شد و به ما آسیب رساند. 

او، طولانی مدت شدن گروگانگیری در جریان این حادثه‌ی تاریخی را آسیب‌زا دانست و ادامه داد: گروگانگیری یا اشغال سفارت اساسا کار خوبی نیست. اعتراض دانشجویی در همه جای دنیا پذیرفته شده است، اما این که حکومت از این کار دفاع کند، قضیه را عوض می‌کند.

آقای روحانی گاهی اوقات خودش را به ندیدن می‌زند

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره‌ی اعتراضات دانشجویی نسبت به وزارت غلامی و معرفی شدنش به مجلس از سوی روحانی و رأی مجلس به وی، گفت: آقای روحانی‌گاهی اوقات خودش را به ندیدن می‌زند و فقط آقای روحانی نیست، بلکه بخشی از روحانیون کشور هم این‌گونه هستند.

او اضافه کرد: قشر روحانی باید بداند که الان آبرو و حیثیتش به موفقیت‌های جمهوری‌اسلامی پیوند خورده است؛ اینها باید انتقاد‌پذیر باشند و آن چیزی که زیر پوست جامعه می‌گذرد را ببینند، من چون دلسوز روحانی هستم، این موارد را می‌گویم.

روحانی پایگاه اجتماعی نداشته و از اصلاح‎طلبان قرض‌ گرفته است

اصغرزاده با بیان این که «روحانی پایگاه اجتماعی نداشته و آن را از اصلاح‌طلبان قرض‌گرفته است»، گفت: آقای روحانی با کمک اصلاح‎طلبان به قدرت رسیده و تا زمانی که اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلب باشند و از روحانی حمایت کنند، آقای روحانی می‌تواند رییس‎جمهور باشد.

این عضو دانشجویان پیرو خط امام با تأکید بر این که «روحانی باید به مطالبات لایه‌های پایین جامعه توجه کند»، تصریح کرد: جریان اصلاح‌طلب، جریانی است که می‌تواند آن چیزی را که زیر پوست جامعه می‌گذرد، انتقال دهد؛ آقای حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور و عضو جامعه‌ی روحانیت مبارز و به عنوان کسی که زمانی به عنوان یک چهره‌ی امنیتی بوده است، اگر بخواهد بازی سیاست را پشت دیوار جلو ببرد؛ یعنی در لابی‎های پشت پرده ببرد و مردم را از تصمیم‌ها بی‎اطلاع نگه دارند، موجب می‌شود سرمایه‎ی اجتماعی که اصلاح‎طلبان در انتخابات اندوخته‎اند و اضافه هم شده است، از دست برود.

روحانی موفق نشود آبروی اصلاح‌طلبان هم خواهد رفت

او ادامه داد: بی‌اعتمادی مردم نه تنها به شکاف اصلاح‌طلبان و مردم را دامن می‌زند، بلکه آنها را بی‎حیثیت می‎کند. اصلاح‎طلبان تمام آبروی خود را پای روحانی گذاشتند، روحانی موفق نشود آبروی اصلاح‌طلبان هم خواهد رفت. بی‎آبرو شدن اصلاح‎طلبان و متهم شدن آنها به ریاکاری و این که شما فقط دنبال قدرتید و روحانی را به قدرت رساندید و هیچ تاثیری هم بر برنامه‎های او ندارید، به کشور صدمه می‌زند.

اصغرزاده با مرتبط دیدن این موارد با هم گفت: روحانی بداند که اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی مردم باشند و  روحانی هم باید پاسخگوی اصلاح‌طلبان باشد.

حصر مساله‌ی بسیار مهمی برای قشر دانشگاهی و جوان ما هست

او ضمن تایید این نکته که «روحانی چرخش داشته است»، نماد این چرخش را معرفی ‌وزرا ، چینش‌کابینه، مساله‌ای که نسبت به اقلیت‌های مذهبی پیش آمد، استفاده نکردن از اهل سنت، بی‌توجهی به اقوام و حقوق شهروندی و حصر که مساله‌ی بسیار مهمی به خصوص برای قشر دانشگاهی و جوان ما هست، برشمرد و گفت: هر چند عمدی بودن این چرخش ناگهانی را مبهم می‌دانم، اما بی‌تردید موارد مطرح شده، همه به عنوان نگاه منفی به عملکرد آقای روحانی محسوب می‌شود.

جامعه‌ی ما خاطره‌ی خوشی از میانه‌روها ندارد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: این که روحانی بگوید من میانه‌رو هستم و مساله را به تدریج حل می‌کنم، باید بداند که جامعه‌ی ما خاطره‌ی خوشی از میانه‌روها، تکنوکرات ها و بروکرات‌ها که مشکلشان را حل کنند، ندارد؛ البته از تندروی هم خاطره‌ی خوشی ندارد.

اگر میانه‌روها نخواهند مسایل را جدی حل کنند، کلاهشان پس معرکه است

او افزود: اگر میانه‌روها نخواهند مسایل را جدی حل کنند، کلاهشان پس معرکه است؛ اصلاح‎طلبان هم متهم به این خواهند شد که دچار استحاله و میانه‎رو شده‎اند؛ هر چند من نمی‎گویم اصلاح‎طلبی در مقابل میانه‎روی است.

ابراهیم اصغرزادهقائم‎مقام شورای شهر اول تهران گفت: میانه‌روی و اعتدالی‌که روحانی از آن صحبت می‌کند به این نحو است که من بصورت عملگرایانه و پراگماتیستی مسایل را حل می‌کنم، در حالی که اگر این مسایل حل نشود، چه اقتصادی، چه مسایل فرهنگی و چه مسایل سیاسی سوال به وجود می‎آید و اصلاح‌طلبان هم باید به آن پاسخ دهند.

برنامه‎های دولت پاسخگوی افکار عمومی نیست

اصغرزاده با بیان این که «به یک بحران دچاریم»، گفت: بحران این که اگر حمایت کردیم از روحانی، چقدر می‎توانیم از برنامه‎های او حمایت کنیم؟ از شعار های روحانی در ایام انتخابات با کمال میل حمایت و دفاع کردیم، اما از برنامه‎های دولت او در حال حاضر پاسخگوی افکار عمومی نیست.

12 میلیون حاشیه‎نشین همچون یک بمب می‎مانند

او با بیان مفهوم حاشیه‌نشین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، آن را خطرناک دانست و گفت: جامعه‌ی ایران، چیزی حدود 12 میلیون حاشیه‎نشین دارد که اینها همچون یک بمب می‌مانند. تمام کسانی که در حاشیه‌ی شهرها زندگی می‌کنند از خدماتی که به آن ها داده می‌شود، ناراضی‌اند. این حاشیه‎نشینی جغرافیایی در پاره‎ای از موارد به حاشیه‎نشینی سیاسی و اجتماعی تبدیل می‎شود، یعنی کسانی هستند که در شهر و مرکز شهر زندگی می‎کنند، اما احساس می‎کنند که کسی حرفشان را نمی‌بیند.

عضو دانشجویان پیرو خط امام، نمونه‌هایی از حاشیه‌نشینی را مثال زد و  با محدود نبودن آن به حاشیه‎نشینی جغرافیایی گفت: بازنشسته‎ها الان در حاشیه هستند؛ کسانی که پول‎های خود را در بانک‎ها گذاشتند و بانک‎های بدون اعتبار اینها را بالا کشیدند در حاشیه تلقی می‎شوند. کسی‌که سرمایه‌ی زندگی خود را در بانکی گذاشته و نمی‎تواند پس بگیرد، حال چه خانه‎اش در خیابان انقلاب باشد، چه اسلامشهر چه یافت‎آباد معلوم است حاشیه‎نشین است. پدری که فرزندش در زندان است و نمی‎تواند برای او وکیل بفرستد و اصلا نمی‎داند چرا فرزندش باید در زندان باشد، این در حاشیه است؛ کسی که بار ها صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد می‎شود در حاشیه است.

سیاست طرد و حذف گسترش دهنده‌ی حاشیه‎نشینی است

اصغرزاده، سیاست طرد و حذف را گسترش دهنده‌ی این حاشیه‎نشینی دانست و عنوان کرد: اگر ما کاری کنیم که دایما بر اساس سیاست طرد و حذف، این بدنه‎ی حاشیه را اضافه کنیم؛ یعنی حاشیه‎نشینی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… را گسترش دهیم؛ اینها غریبه می‎شوند. حس اعتمادشان نسبت به حکومت از بین می‎رود، حس تعلقشان از بین می‎رود. این نوع سرمایه‎ی اجتماعی اگر تضعیف شود و بی‎اعتمادی در جامعه گسترش پیدا کند، فاجعه است و با هیچ چیز نمی‎توان آن را جمع کرد.

سرمایه‌ی اجتماعی در ایران بسیار آسیب دیده است

او، سرمایه‌ی اجتماعی در ایران را آسیب دیده خواند و ادامه داد: در جامعه‌ی ایران سرمایه‌ی اجتماعی بسیار آسیب دیده است و مهمتر از همه این که حتی گاهی اوقات آنقدر به لایه‎های پایین جامعه کشیده شده که خود مردم هم به هم اعتماد ندارند؛ یعنی حتی برادر به برادر اعتماد نمی‎کند، کار اقتصادی با او انجام نمی‎دهد. این برای جامعه‎ای که چهل سال پیش انقلاب کرد و مردم در یک تعاونی همگانی به همدیگر کمک می‎کردند و یا در زمان جنگ، مردم از هستی و همه چیزشان گذشتند و به جنگ کمک کردند، فاجعه است.

اصغرزاده، شکاف دولت و ملت را یک خطر دانست و افزود: اگر مردم بخواهند به سیاست‌های حکومت و همچنین به مسوولان بی‌اعتماد شوند هزینه‌های مدیریت جامعه بالا می‌رود، مردم با خود می‎گویند همه‌ی این‎ها از اصلاح‎طلب و اصولگرا دستشان در یک کاسه است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا