خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش سه برابری کاندیداتوری مجلس

زینب صفری در خبرآنلاین گزارش داد: آمار ثبت نام کاندیداها در انتخابات مجلس دهم نشان می دهد این دور حتی نسبت به انتخابات مجلس ششم به عنوان پررونق ترین دور انتخابات به جهت میزان ثبت نام ها، با افزایش نزدیک به دو برابر مواجه بوده و رکورد تازه ای در این زمینه به ثبت رسیده است.

نام نویسی در انتخابات مجلس دهم در حالی امروز پایان می یابد که به گفته مقیمی رییس ستاد انتخابات کشور تا پایان روز ششم 8هزار و 167 نفر در این انتخابات ثبت نام کرده اند. ساختمان فاطمی در تهران و ستادهای انتخابات در کل کشور در شش روز گذشته شلوغ ترین روزهای خود را نسبت به 9 دور انتخابات مجلس تجربه کرده اند تا آنجا که تنها در روز گذشته  دو هزار و 299 نفر با مراجعه به ستاد انتخابات کل کشور و فرمانداری‌ها ثبت نام کرده‌اند. آمار ثبت نام ها امسال و در انتخابات دوره دهم مجلس نسبت به دور قبل افزایش بیش از سه برابر را تجربه می کند. چه آنکه تعداد کل نامزدها در انتخابات مجلس نهم سه هزار و 444 نفر بوده است. در حالی که در این دور از انتخابات مجلس یک روز مانده به پایان مهلت ثبت نام این تعداد بیش از 8 هزار نفر است.

انتخابات مجلس نهم اگرچه اولین انتخابات بعد از انتخابات پر حرف و حدیث 88 بود و شاید کاهش میزان ثبت نام ها در آن طبیعی به نظر بیاید اما مقایسه میزان استقبال کاندیداها برای شرکت در انتخابات در همه دوره های قبل نشان می دهد که حتی میزان نام نویسی در انتخابات مجلس ششم که بیشترین میزان ثبت نام کاندیداها در 9 دوره قبل در آن اتفاق افتاده است پنج هزار و 83 نفر بوده که باز هم این دوره افزیش قایل توجهی را نسبت به آن نشان می دهد.

بیجهت نیست که این میزان ثبت نام وزیر کشور و دست اندرکاران انتخابات را هم غافلگیر کرده است. چرا که ثبت نام در این دوره دوبرابر میزان پیش بینی است که وزیر کشور از تعداد ثبت نام کنندگان این دور انتخابات مجلس داشت. رحمانی فضلی همزمان با آغاز ثبت نام انتخابات مجلس پیش بینی کرده بود در این دور حدود 4هزار نفر به عنوان کاندیدای مجلس ثبت نام کنند.

حالا اولین گام از انتخابات 7 اسفند 94 نویدبخش مشارکت بالای همه سلایق در این انتخابات است. این را از سخنان رییس جمهور و سایر دست اندرکاران انتخابات می شود فهمید. آنجا که آنها از عزم خود برای برگزاری انتخاباتی پرشور و با حضور همه سلایق سخن گفتند. از جمله رییس جمهور در سفر اخیر خود به شهر ری تاکید کرد که “همه مسئولین به تبعیت از مقام معظم رهبری به مسأله حق‌الناس بودن رأی مردم و صندوق آرا توجه خواهند داشت”. رییس جمهور همچنین در دیدار اخیر خود با کارکنان وزارت اطلاعات گفت : “حق‌الناس تنها به معنای حفظ رأی مردم نیست، بلکه باید کمک کنیم تا همه کسانی که طبق قانون صالح هستند، بتوانند درعرصه رقابت حضور پیدا کنند”. او همچنین از دست اندرکاران وزارت اطلاعات خواست در بررسی صلاحیت ها ، کاملا بی طرف و قانونی عمل کنند.

وزیر کشور هم همزمان با آغاز ثبت نام ها در انتخابات مجلس درباره بررسی صلاحیت ها گفت: “ما با شورای نگهبان نه تنها رایزنی بلکه در همه حوزه‌ها من جمله بررسی صلاحیت نامزدها تعامل داریم. ما در مورد مفاهیم، روش‌ها و شیوه‌ها بررسی صلاحیت با شورای نگهبان تعامل کرده‌ایم تا مشکلی پیش نیاید.” رحمانی فضلی برای اطمینان از برگزاری سالم انتخابات و توجه به حق الناس بودن رای مردم تا آنجا پیش رفت که برایچندمین بار گفت: “اگر لازم باشد در آستانه انتخابات هم فرماندار یا استاندار تغییر می دهیم”. امیری سخنگوی وزارت کشور هم تاکید کرد که ” رد صلاحیت ها باید بر اساس قوانین باشد”.

رویکرد دولت به موضوع انتخابات باعث شده تا در شش روز گذشته شاهد ثبت نام طیف های مختلفی از کاندیداها باشیم. از طیف های مختلف اصولگرایی شامل حامیان احمدی نژاد  تا موتلفه به عنوان سنتی ترین طیف آن که معمولا در دوره های قبلی انتخابات کاندیدی معرفی نمی کرد در این دور از انتخابات ثبت نام کرده اند. در میان اصلاح طلبان هم بیشتر طیف های این جریان در این انتخابات کاندیدا معرفی کرده اند.

بنا به گفته رئیس ستاد انتخابات فرمانداری تهران بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ورود مجلس دهم به‌مدت ۱۰ روز از فردا آغاز می شود. و هیئت های اجرایی کار رسیدگی به صلاحیت های داوطلبان مجلس را شروع می کنند. به هر حال با توجه به تعداد بالای ثبت نام کنندگان هیئت های اجرایی کار سخت تری نسبت به دوره های قبل برای بررسی صلاحیت ها در پیش دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا