خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خبر جعلی» به عنوان «کلمه» سال برگزیده شد

به نوشته ان بی‌سی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، حتما از شنیدن این خبر خوشحال خواهد شد که «خبر جعلی» (fake news) یکی از عبارات مورد علاقه او، امسال از سوی لغتنامه انگلیسی کالینز به عنوان کلمه سال برگزیده شده است.

به گزارش سیتنا، لغتنامه کالینز که در بریتانیا منتشر می شود هنگام اعلام برنده امسال گفت استفاده از عبارت «خبر جعلی» طی سال گذشته به شکل بی‌سابقه ای، حدود ۳۶۵ درصد افزایش یافته است.

لغتنامه کالینز «خبر جعلی» را اینطور ترجمه کرده است: «اطلاعات غلط و غالبا جنجال برانگیز که در قالب گزارش خبری پنهان می شود.» در بررسی کلماتی که بیش از همه در زبان انگلیسی به کاربرده شده اند این عبارت درصدر قرار گرفته و در نتیجه در نسخه سال آینده به ورودی‌های این لغتنامه افزوده خواهد شد.

این عبارت بیش از همه توسط دونالد ترامپ به کار گرفته شده که معمولا از آن برای انتقاد از رسانه‌ها و مطبوعات استفاده می کند.

یکی از مدیران موسسه انتشاراتی هارپر کالینز گفت بخش اعظم عباراتی که امسال به این لغتنامه اضافه می شوند وزن و معنای سیاسی دارند. او افزود هر چند «خبر جعلی» در سال گذشته به کرات مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد آن برای زیر سوال بردن اعتماد افکار عمومی به رسانه هاست ولی افزودن این عبارت به لغتنامه کالینز یک خبر جعلی نیست.

انتشاراتی هارپر کالینز که از سال ۱۸۱۹ لغتنامه کالینز را چاپ می کند روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت کنار هم قرار دادن دو کلمه «جعلی» و «خبر» در عالم کمدی و بخصوص برنامه‌های تلویزیونی طنز سیاسی شروع شد.

از سال ۲۰۰۵ استفاده از این عبارت برای توضیح اخبار جعلی نیز رواج پیدا کرد.

در طول کارزار انتخاباتی آمریکا در سال ۲۰۱۶ مفسران متوجه شدند که وبسایت‌های فراوانی در مورد نامزدهای انتخاباتی در قالب گزارشهای خبری «اخبار جعلی» منتشر می کنند. در ژانویه ۲۰۱۷ دونالد ترامپ گزارش شبکه خبری سی ان ان در مورد تماسهای او و کارزارش با روسیه را «خبر جعلی» توصیف کرد.

به گفته موسسه انتشاراتی هارپر کالینز تحقیق در مورد تولید و نشر «اخبار جعلی» در سال ۲۰۱۷ به یک موضوع مهم در خبر رسانی و گزارشهای سیاسی رسانه‌ها بدل شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا