خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۱۳ آبان

«یدالله اسلامی» دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی 13 آبان نوشت:

سال‌ها از اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام سپری شده است. آقای موسوی خوئینی‌ها نقش رهبر معنوی دانشجویان اشغال کننده را بر عهده داشتند، آقایان اصغرزاده و عبدی و میردامادی و بسیاری دیگر در این جریان، بازیگرانی بودند که غرور جوانی را در رفتار هیجانی بروز می‌دادند و پیامدهایی را که رقم می‌خورد نمی‌شناختند. برخی از این دانشجویان در سال‌های بعد بر اشتباه خود و به‌ویژه طولانی شدن زمان گروگان‌گیری تاکید کرده‌اند.

در آن روزها آنچه حاکم بود هیجان بود و بسیاری از گروه‌ها در پشتیبانی از دانشجویان اشغال کننده گوی سبقت از یکدیگر می‌ربودند. هیچ صدای عقلانیتی در آن مقطع تاریخی شنیده نمی‌شد. دولت بازرگان هم متهم به سازشکاری شده بود و لیبرال فحشی زشت و ناخوشایند شمرده می‌شد و راه کار را ترک قدرت دیده بود.

پس از این همه سال و آسیب‌های ناشی از آن برنامه هنوز بررسی و واکاوی دقیقی از چرایی آن اشغال و ادامه یافتن آن نشده است. هرچند برخی از اشغال کنندگان از اینکه خود آنها گروگان شده بوده‌اند سخن گفته‌اند ولی این کفایت نمی‌کند. آقای منتظری در پذیرش اشتباه پشتیبانی از این اقدام خودداری نکردند و به روشنی از اشتباه در دفاع از اقدام دانشجویان سخن گفته‌اند.

آن روزها روند تدوین قانون اساسی هم در جریان بود. توجه از شکل گیری قانون اساسی به اشغال سفارت آمریکا منحرف شد. دولت بازرگان که در گیرودار مشکل طولانی شدن و با برخی نارسایی‌ها در روند بررسی قانون اساسی مواجه شده بود قدرت را واگذار کرد که مورد پذیرش قرار گرفت. اشغال سفارت آمریکا در تحولات بعدی نقشی غیر قابل انکار داشته است و سیاست‌های داخلی و خارجی از آن اثر پذیرفته است و این اثر گذاری هنوز هم ادامه دارد.

نگاهی دقیق‌تر به چرایی اشغال سفارت آمریکا؛ پیامدهای آن؛ زمان انجام آن؛ بازیگران این میدان؛ چرایی تأیید امام از این اقدام در مرحله‌ی کنونی بسیار لازم و بایسته است.

پس از گذشت سال‌ها و بروز پیامدهای ناخوشایند آن نمی‌توان تنها با شعار از آن اقدام دفاع کرد. هرچند این سخن به مذاق بسیاری خوش نخواهد آمد ولی تا زمانی که بررسی‌های تاریخی تابع سلیقه‌ی این و آن می‌شود هیج بررسی دقیق و اثر بخشی صورت نخواهد گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا