خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شمارش معکوس یاشار سلطانی برای افشاگری بعد اربعین

«یاشار سلطانی» درباره‌ی زمان افشای اسناد جدیدی درباره‌ی شهرداری تهران از مسایلی که در توییت‎های خود به آن اشاره کرده است، گفت: حجم تخلفات در همه‌ی سطوح بسیار بالاست؛ جایی نمانده که فساد در آن اتفاق نیفتاده باشد، هشت نه سال است کار می‎کنیم و تنها پرونده‌ی املاک نبوده است، اما منتظریم اربعین تمام شود.

وقتی نهادهای نظارتی و امنیتی تعارض منافع دارند قاطع برخورد نمی‎کنند

مدیر مسوول سایت توقیف شده معماری نیوز که در نمایشگاه مطبوعات به غرفه‌ی انصاف نیوز آمده بود، درباره‌ی علت مشکلات و برخی موانع در برخورد با مفاسد، گفت: وقتی نهادهای نظارتی و امنیتی تعارض منافع دارند؛ یعنی این که خودشان بعضی مواقع وارد فازهای اقتصادی شده‎اند و منافعی دارند، این‎ها به هر شکل به صورت قاطع نمی‌‏توانند برخورد کنند و این، مشکلی است که دچار آن هستیم.

یاشار سلطانی

رسانه‎ای کردن برخی پرونده‎ها، 30 روز طول می‌کشد!

او افزود: در این مدت پرونده‎هایی به دستم رسید که چهارصد تا پانصد صفحه‌ی آن درباره‌ی یک موضوع است و برنامه‎ریزی کردیم اگر بخواهیم این‎ها را رسانه‎ای کنیم 30 روز طول می‎کشد تا این پرونده‎ها تک به تک منتشر شود، یعنی 30 سری باید کار می‌شد.

متأسفانه رسانه‎ها سخنگوی روابط عمومی‎ها هستند

سلطانی با بیان این که «رسانه‎ها از رسالت و وظایف اصلی خود دور شده‎اند»، اضافه کرد: در این سطح چند رسانه این‎ها را کار می‌کند؟ متاسفانه رسانه‎های ما وظایف اصلی‌که بر عهده دارند را انجام نمی‌دهند و بیشتر در قالب اطلاع‎رسانی و روابط عمومی فعالیت می‌کنند و سخنگوی روابط عمومی‎ها هستند؛ وگرنه خود ما هم کار خاصی انجام ندادیم و تنها رسالت اصلی خودمان که این موضوعات است را انجام دادیم.

گسترده‎تر از قبل، فاز جدید کارهایمان را شروع می‎کنیم

مدیر سایت توقیف شده‌ی معماری نیوز با اشاره به تاسیس یک رسانه‌ی جدید، اظهار کرد: بعد از اربعین و این که فضا یک مقدار آرام‎تر شود، گسترده‎تر از قبل، فاز جدید کارهایمان را شروع می‎کنیم، یعنی پیش از این اگر فقط در حوزه‌ی مدیریت شهری بود، به غیر از حوزه‎ی سیاسی، در حوزه‌ی اجتماعی و اقتصادی وارد خواهیم شد.

او درباره‌ی این که «چرا برای افشای اسناد باید صبر کرد؟»، گفت: وقتی شما حرفی می‎خواهید بزنید، حرفتان هر چقدر هم که حق باشد، اگر سر جای خود و زمان مناسب نگویید، شنیده نمی‎شود.

بعضی وقت‎ها پرونده‎ای دو سال دست من بوده

سلطانی، افزود: بعضی وقت‎ها پرونده‎ای دو سال دست من بوده، اما زمان انتشار آن فرا نرسیده بود، فساد اتفاق افتاده است و با رو شدن یک پرونده اتفاقی نمی‌افتد و بنا بر این باید فضا ایجاد شود تا تأثیر خود را بگذارد.

او با بیان این که «شورای شهر فعلی و شهرداری اصلاح‌طلب انتظارات او را برآورده نکرده‎اند»، گفت: هیچ‌وقت تصور نمی‎کردم آنقدر همکاران و دوستان ما محتاط و منتظر فرصت باشند؛ حالا اسمش را نمی‎خواهیم ترس بگذاریم.

یاشار سلطانی

رسانه‏‌ها 21 بر صفر،آقای نجفی را شهردار کردند!

افشاکننده‌ی پرونده‌ی املاک نجومی درباره‌ی بازپس نگرفتن شکایت شهرداری تهران با وجود روی کار آمدن اصلاح‏‌طلبان نیز گفت: جالب است بگویم هنوز هم شورای شهر و شهرداری شکایت‏‌های دوره‌ی قبل نسبت به بنده را پس نگرفته است؛ یعنی یکسری از پرونده‏هایی که قاضی صلواتی قرار است بررسی کند، شکایت‏‌هایی است که قالیباف از من کرد و هنوز شهرداری آنها را پس نگرفته است؛ نمی‌دانم اسم این را چه باید گذاشت. نمی‌شود گفت که حواسشان نبوده است؛ آنها این فضا را مدیون فعالیت رسانه‏‌ها بودند که توانستند 21 بر صفر ببرند و آقای نجفی شهردار شود.

این صندلی که نشسته‎اید را مدیون امثال ما هستید

سلطانی افزود: این موضوع را با یکی از اعضای شورا که مطرح کردیم، به من گفت شما به من نامه بزن و درخواست کن تا من پاراف کنم و به آقای نجفی بدهم که شکایت‎ها را سریع پس بگیرند و حال چه باید گفت؛ شما این صندلی که نشسته‎اید را مدیون امثال ما هستید!

او همچنین ارایه‎ی لیست منسوب به خود در انتخابات شورای شهر را تکذیب کرد و درباره‎ی لیست‎های شورا و عضویتش در آنها، گفت: حدود 30 لیست بود که من در آن‏ها عضو بودم و بسیاری از لیست‎ها بدون هماهنگی با من، اسم بنده را اضافه کرده بودند و در واقع با هیچ کسی نه هماهنگ کرده و نه تعهدی داده بودم.

نهادهای امنیتی فشار آوردند که باید انصراف دهید

سلطانی، حضور خود در انتخابات شورای شهر تهران را به دو دلیل دانست و اظهار کرد: اول این که از طرف جریان اصلاح‎طلب تندرو تخریبی شد که باید عقب بکشید و دوم؛ نهادهای امنیتی فشار آوردند که باید انصراف دهید؛ یعنی ماندن من به‌خاطر بحث شورا در حاشیه رفت و از سوی دو جریان مخالف، فشاری بر ما بود که باید عقب بکشید.

از هر جبهه‎ای زیر فشار بودیم

او درباره‎ی این پرسش که «آیا تلاشی برای حضور در لیست کردید؟»، پاسخ منفی داد و اضافه کرد: با احدی صحبت نکردم؛ اگر هم که دوستان می‎گویند که تا لحظات آخر در لیست بودم، دروغ است؛ من حتی جزو 600 نفر اول هم نبودم و دلیلی هم نداشت که عقب بکشم، اما فشارها از جریان‎های مختلف وجود داشت و حتی برخی در خود جریان اصلاح‏‌طلب مطالب خلاف واقعی علیه من منتشر می‌کردند و به این ترتیب از هر جبهه‎ای زیر فشار بودیم.

این روزنامه‎نگار افزود: من کسی هستم که اعتقاد دارم باید در صحنه ماند و نباید پا پس کشید، شخصا 9 سال تخصصی در این حوزه کار کردم و لیاقت خود را نسبت به یکسری از دوستان بیشتر می‌دانستم و دلیل ماندن ما همین بود.

سلطانی در پاسخ به این پرسش که به اعتقاد عده‌ای، وجود لیست دوم اصلاحات موجب شکست اصلاح‏‌طلبان می‌شد و آیا اعتراضی به حضور خود در لیستی مشهور به لیست دوم اصلاحات داشت؟، گفت: این که اصلاح‌‏طلبان، شورا را می‏‌بردند، قطعی بود، اما موضوعی که ما در پیش گرفتیم و موجب شد تا برخی در جریان اصلاح‌‏طلب از ما ناراحت شوند، این بود که گفتیم همه‎چیز را سیاسی نکنیم و بیاییم در قالب یک جریان سوم عمل کنیم که یک جریان کامل مدنی است.

بعد از بازداشت مراد ثقفی ورق برگشت

او، درباره‌ی لیست توضیحات بیشتری اریه کرد: طرح آقای ثقفی بود که بنده و آقای راغفر و حافظی در لیست جامعه مدنی و لیست سوم باشند. تا قبل از دستگیری آقای مراد ثقفی برنامه همین بود، یعنی هماهنگی‎ها شده بود که این اتفاق بیفتد، اما بعد از بازداشت آقای ثقفی ورق برگشت و از طرف جریان تندروی اصلاح‌‏طلب به من گفته شد که شما باید عقب بکشید. من گفتم دلیلی ندارد و گفتند انشاءالله برای دوره‎های بعد! این بعد از دستگیری آقای ثقفی بود.

برخی جریان‎ها به زور می‎خواستند ما را عقب بنشانند

مدیر مسوول سایت توقیف شده‌ی معماری نیوز ادامه داد: وقتی قبول نکردم از یک نهاد امنیتی با من صحبت کردند که شما باید عقب بکشید؛ من گفتم شما یک مصداق بیاورید که ما تخلفی کردیم و دلیلی داشته باشیم که عقب بکشیم و به این ترتیب موضوع ما بحث لیست و شورا و این چیزها نبود؛ این بود که جلوی یکسری افراد و یا جریان‎هایی که به زور می‎خواستند ما را عقب بنشانند، بایستیم، اما دلیلی وجود نداشت.

وی تأکید کرد: زندگی ما روشن است و بسیار روشن زندگی کردیم و کوچکترین شائبه‎ای در زندگی من نبوده است که به‌خاطر آن احساس ترس کنم یا دلیلی باشد که عقب‎نشینی کنم؛ کاری هم که کردیم فعالیت مدنی بوده است.

سر تا پای پرونده‌ هیچ چیزی علیه بنده وجود ندارد

مدیرمسوول سایت تازه تاسیس اسکان نیوز در پاسخ به این پرسش که «آیا شما فکر نمی‌کنید برند معماری نیوز را از دست دادید و اگر مطمئن بودید بی‎گناهید و تبرئه می‎شوید چرا سراغ رسانه‌ی دیگری رفتید؟»، اینطور جواب داد: در پرونده هیچ چیزی علیه بنده وجود ندارد و رسما اعلام شده که نامه محرمانه نبوده؛ این را خود سازمان بازرسی اعلام کرده است. همه‌ی مواردی که منتشر کردیم اثبات شده، اما موضوع ما را سیاسی کردند و الان هم پرونده باز است.

یاشار سلطانی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا