خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آزاده باشیم» / یادداشت محسن برهانی

محسن برهانی در اینستاگرام خود نوشت: یکی از معدود جملاتی که از حسین (ع) در خاطر مردم است این جمله مشهور است؛ «اگر دین ندارید، آزاده باشید». این جمله چه زمانی صادر شد و چرا؟

◾️زمانی که سیدالشهداء بر روی زمین افتاده بود و بخشی از سپاه کوفه به سمت خیمه‌گاه و زنان و کودکان حرکت کردند، حضرت به سختی بر روی زانو بلند شدند و فرمودند: «ای شیعیان آل ابوسفیان! اگر دین ندارید و از آخرت نمی‌ترسید در دنیای خود، آزاده باشید. من با شما قتال می‌کنم و شما با من. با زنان چه کار دارید؟».

◼️حمله به بی‌گناهان و کسانی که آسیب‌پذیری بیشتری دارند، خط قرمزی است که ریشه در انسانیت دارد؛ اساساً هجمه به زنان و کودکان به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر، قبیحتر است. شاید بتوان ادعا کرد نحوه برخورد با زنان و کودکان، یکی از معیارهای انسانیت است و به کار بردن خشونت علیه ایشان مصداق بارز قساوت است.

◼️رویکرد حسین (ع) با این جماعت قسی‌القلب چگونه بود؟
🔺از ابتدای روز تا لحظات آخر، حضرت برای لشگر کوفه استدلال دینی و منطقی آورد از حرمت خون گفت، از انتسابش به رسول الله (ص)، از دعوت کوفیان، و از ….
🔺در لحظات آخر دیگر از دین سخن نفرمود؛ از آزادگی سخن گفت. در این مرحله از فضائل الهیاتی نگفت از فضائل اخلاقی سخن گفت تا بلکه این جماعت بیدار شوند.
اگر بر منطق مسلمانی بودند، کار به استناد به فضایل اخلاقی نمی‌رسید. دریغا که هیچکدام را نداشتند و عجب باتلاق خطرناکی است فهم غلط از دین که چنین فهم غلطی، حتی اخلاق را هم ویران می‌کند.

[….]

◼️◼️اگر ظلم فاحشی را دیدیم و در مقام توجیه و تأیید برآمدیم یا سکوت کردیم یا مصلحت مهمتر را به میدان آوردیم، باید نگران باشیم که اگر خدای نکرده در عاشورای سال ۶۱ بودیم احتمالاً قتل حسین (ع) را توجیه می‌کردیم. نکند عزادار حسین بوده اما منطق یزیدیان را داشته باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا