خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخالفت علمای قم با شبیه سازی پیاده روی اربعین

پیاده روی میلیونها زائر عاشق از نقاط مختلف جهان به سوی کربلای حسینی در اربعین ، جهان را به حیرت واداشته و رسانه ها را به انعکاس صحنه هایی از این حرکت عظیم واداشته است.

پیاده روی اربعین حسینی در تاریخ شیعه سابقه طولانی دارد اما با سقوط دولت صدام و گشوده شدن مسیر کربلا این حرکت جلوه ویژه ای به خود گرفته و هر سال با شکوه بیشتری برگزار می شود.

استقبال خودجوش و گسترده مردم ایران از پیاده روی زیارت اربعین، در برخی از شهرهای ایران، عده ای را بر آن داشت تا این حرکت را درداخل کشور شبیه سازی کنند .

همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر انجام پیاده روی از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تا مسجد جمکران وبرخی دیگر نقاط کشور، در بین روحانیون قم سخنانی درباره اعتراض جمعی از مراجع عظام تقلید از جمله حضرت آیت الله العظمی وحید و حضرت آیت الله العظمی صافی در بین طلبه ها شنیده شد و سپس سایر روحانیون و علماء به اظهار نظر در این باره پرداختند.

شفقنا در گفتگو با تعدادی از علماء و مدرسان حوزه علمیه قم نظر آنها را درباره شبیه سازی پیاده روی اربعین حسینی جویا شده است.

“شبیه سازی درست نیست”

سید سعید موسوی از محققان حوزه علمیه قم با عبارت ” به نظر من این حرکتها درست نیست” مخالفت خود را با شبیه سازی حرکت پیاده روی اربعین در شهرهای دیگر بیان  کند.

این محقق حوزه تاکید کرد: مراسم سوگواری به شکل دسته جات سنتی به طرف امامزادگان و حزم حضرت معصومه علیها السلام به شکل سابق مطلوب است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در ادامه سخنانش به انتقاد برخی از مراجع تقلید از شبیه سازی پیاده روی اربعین در برخی از شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: تبعیت از نظر بزرگان و مراجع در این باره ضروری است. الان نگاه دنیا به روی پیاده روی عظیم اربعین کربلای حسینی  است و اگر ما بخواهیم این حرکت را شبیه سازی کنیم باعث وهن این حماسه مردمی می شویم. بهتر است بگذاریم این حرکت مختص کربلا بماند

به نظر مراجع عمل شود

حجت الاسلام و المسلمین حسن علی خزائلی 17 سال است که در حوزه علمیه قم دروس خارج فقه و اصول را تدریس می کند. او انتقاد مراجع معظم تقلید از شبیه سازی پیاده روی اربعین در سایر شهرها را ” به جا ” دانست و از مسئولان برگزاری اینگونه مراسمها خواست تا به نظر مراجع احترام بگذارند.

این استاد سطح خارج حوزه علمیه قم گفت: اصل شبیه سازی مشکلی ندارد مثل شبیه سازی حرکت ورود کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم، اینگونه حرکتها خوب است ولی شبیه سازی پیاده روی اربعین حسینی در شرایط کنونی لزومی ندارد، چنانکه برخی از مراجع شاخص فعلی مانند حضرت آیت الله العظمی وحید و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی هم نسبت به این قضیه مخالفت داشته اند. مراجع می خواهند آن قداست و حساسیت و اهمیت و ارزشی که نسبت به این حرکت در کربلا وجود دارد از بین نرود.

حجت الاسلام خزائلی توضیح داد: همانطور که حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در سال گذشته نسبت به برپایی دهه های پیاپی عزاداری تذکر دادند و گفتند این دهه درست کردنها باعث از بین رفتن اهمیت ایام عزاداری در جامعه می شود، شبیه سازی حرکت پیاده روی کربلا هم سبب کم اهمیت شدن رفتن به کربلا و شرکت در آن حرکت تاثیرگذار می شود.

” نگرانی از آینده شبیه سازی”

” شبیه سازی حرکت پیاده روی اربعین حسینی باعث تضعیف آن حرکت اصلی می شود”.

این سخن حجت الاسلام و المسلمین سید باقر موسوی اصفهانی است. این استاد حوزه علمیه قم هم اینک در ” مدرس آیت الله العظمی شیخ جواد تبریزی” دروس خارج را تدریس می کند. او آینده شبیه سازی حرکت پیاده روی اربعین را اینگونه توصیف کرد: ممکن است به مرور زمان یک عده بگویند این حرکت هم مثل همان پیاده روی کربلاست و بعد یک چند نفری هم خواب ببینند و بگویند ما درخواب دیدیم این پیاده روی همان پیاده روی کربلاست. شبیه سازی پیاده روی کربلا به مرور زمان آن حرکت اصلی را تحت الشعاء قرار می دهد.

این استاد حوزه علمیه قم به سخنان آیت الله العظمی وحید اشاره کرد و گفت: آیت الله العظمی وحید گفته اند دسته های عزا در حرم جمع شوند نه اینکه طوری برنامه ریزی شود که مردم از کنار حرم رد شود و به جای دیگر بروند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام-در مورد مسجد جمکران که برخی از مردم [به اشتباه] نماز امام زمان (ع) را فقط فکر می کنند اگر در آنجا بخوانند ثواب دارد در حالیکه امام زمان (ع) نباید محدود به مکانی خاص دانست درود بر مراجع بزرگوار به جای شبیه سازی راهپیمائی اربعین در جاهای دیگر می توان به عزاداریهای مانند سابق در اربعین اهتمام کرد

  2. سلام
    بنده نیز مخالفم
    به جز برای اباعبدالله الحسین علیه السلام، برای هیچکدام از ائمه اطهار علیهم السلام نیز مانند محرم عزاداری نمیشود حال آنکه همه ائمه اطهار علیهم السلام نور واحد هستند
    پس این حرکت عظیم و ارزشی نیز باید مختص امام حسین علیه السلام باشد

    2
    1
  3. سلام علیکم
    اولا دسته های عزا و حرکت به صورت عزاداری به سمت حرم ها و مساجد فی نفسه هیچ اشکالی ندارد و ثانیا حرکت دسته عزا به سمت حرم ها و مساجد در ایام اربعین نیز از قدیم الایام در میان مردم باب بوده است و امر حادثی نیست لذا نمی توان بدان خدشه وارد کرد.
    در پایان نیز به این مساله اشاره می کنم که هیچ چیز در این عالم نمی تواند پیاده روی به سمت کربلا را تضعیف کند چراکه حرکت به سمت حرم حسینی است و اگر حرکت دیگری در جای دیگری هم اتفاق بیفتد که به همان سبک و سیاق باشد نه تنها تضعیف حرکت اربعین نیست بلکه در راستای همان حرکت است و در طول همان حرکت دیده می شود

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا