خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعلام موجوديت انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه بوعلى

انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا پس از اخذ مجوز فعالیت با انتشار بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد.

در قسمتی از این بیانیه که این تشکل منتشر کرده، آمده است: «در این روزها که کشور ما در دوره گذار از مشکلات به سوی توسعه و کنار زدن نابسامانی‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در حرکت است، دانشگاه نیز دچار مصائب فراوانی است که اگر بدان‌ها اندیشیده و در رفع آن‌ها کوشش نشود، امید چندانی به جان گرفتن دوباره دانشگاه و جنبش دانشجویی در راه حرکت به سوی پیشرفت با تکیه بر اندیشه و علم نیست. به همین دلیل باید دانشگاه را بازاندیشید و به مشکلات آن نگاهی دقیق‌تر انداخت، دانشگاه را باید به دست دانشگاهیان سپرد تا آن را از نهادی صرف برای تأمین نیروی کار نجات دهند. دفاع از استقلال دانشگاه و آزادی در بیان اندیشه‌های علمی، رفع بی‌عدالتی‌های آموزشی و فراهم آوردن امکان تحصیل رایگان برای طبقات مختلف جامعه، زدودن محرومیت‌ها و محکومیت‌های دانشگاهیان، سپردن سیاست‌گذاری علمی به دست دانشگاهیان و … می‌تواند راه به سوی دانشگاه علم‌محوری را که نگاهش به جامعه باشد و رو به آینده گام بردارد، هموار سازد».

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل بیانیه در پی می‌آید:

«هوالحق»

ایران ما از دیرباز همواره در کشاکش حوادث و تحولات مختلف، راه شکوه، عزت و توسعه را جستجو کرده است. در این میان، تاریخ معاصر ما از دوران مشروطه به این‌سو، حرکت مستمر و امیدبخش ایرانیان به سوی آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی را گواهی می‌دهد. جنبش دانشجویی نیز از ابتدای شکل‌گیری تا امروز، در کنار دیگر ایرانیان روشنفکر و پیشرو، همواره برای تعالی، توسعه و پیشرفت ایران کوشیده و در راه قطع دست استبداد و استعمار از سر مردم ایران، تلاش‌های بی‌چشم‌داشت کرده و متحمل هزینه‌های گزاف شده است.

پس از سال‌ها و در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی که همه اقشار مردم در جریان آن فریاد استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی خود را به گوش مستبدین رساندند، دانشجویان چه در جریان سقوط رژیم ستمشاهی و چه در روزهای دشوار گذار به سوی ثبات، هم تجارب گرانقدری کسب کردند و هم نقش بسزایی در پیمودن این مسیر داشتند. پس از انقلاب نیز همچون همه سال‌های پر فراز و نشیب تاریخ معاصر، دانشجویان فریاد رسای آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، دموکراسی‌خواهی و دفاع از حقوق شهروندان بوده‌اند و با توجه به مقتضیات هر دوره تاریخی، گفتمان خود را به سوی مفاهیم مورد نیاز و راهگشای جامعه سوق داده‌اند.

جنبش دانشجویی اصیل در راه نیل به آزادی و عدالت، همواره مستقل و در تلاش و مبارزه برای دستیابی به آرمان‌های خود، پیشرو بوده و جامعه را در مقاطع بسیاری تحت تاثیر خود قرار داده است. دانشجویان به دلیل عدم وابستگی، همواره مطالبه‌گر و آرمان‌گرا بوده و هستند و در کنار این‌ها، همواره عقلانیت را نیز پیشه کرده‌اند تا بدون توجه به تعلقات حاشیه‌ای، انتخاب‌های مناسب‌تری در مسیر پرسنگلاخ خود داشته باشند. در جریان فعالیت‌های دانشجویی، علاوه بر تلاش برای دستیابی به آرمان‌ها و اهداف، دانشجویانی که تمرین دموکراسی کرده و در چارچوب فعالیتی جمعی و قانونی قرار گرفته‌اند، در آینده به شهروندانی متعهد و مسئول در جامعه تبدیل خواهند شد و این ویژگی‌ها در کنار تخصص، می‌تواند باعث توسعه جامعه شود.

در این روزها که کشور ما در دوره گذار از مشکلات به سوی توسعه و کنار زدن نابسامانی‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در حرکت است، دانشگاه نیز دچار مصائب فراوانی است که اگر بدان‌ها اندیشیده و در رفع آن‌ها کوشش نشود، امید چندانی به جان گرفتن دوباره دانشگاه و جنبش دانشجویی در راه حرکت به سوی پیشرفت با تکیه بر اندیشه و علم نیست. به همین دلیل باید دانشگاه را بازاندیشید و به مشکلات آن نگاهی دقیق‌تر انداخت، دانشگاه را باید به دست دانشگاهیان سپرد تا آن را از نهادی صرف برای تامین نیروی کار نجات دهند. دفاع از استقلال دانشگاه و آزادی در بیان اندیشه‌های علمی، رفع بی‌عدالتی‌های آموزشی و فراهم آوردن امکان تحصیل رایگان برای طبقات مختلف جامعه، زدودن محرومیت‌ها و محکومیت‌های دانشگاهیان، سپردن سیاست‌گذاری علمی به دست دانشگاهیان و … می‌تواند راه به سوی دانشگاه علم‌محوری را که نگاهش به جامعه باشد و رو به آینده گام بردارد، هموار سازد.

برای رسیدن به این اهداف باید رواداری، انصاف و ثبات به محیط دانشگاه بازگردد. باید دانست که معنای رواداری کنار گذاشتن اختلافات یا سرکوب آن‌ها نیست، بلکه به رسمیت شناختن اختلافات و تحمل آن در چارچوبی فرهنگی، سیاسی و حقوقی است. باید در دانشگاه محیطی امن برای همه افراد و گروه‌ها وجود داشته باشد و علاوه بر عدالت آموزشی، عدالت سیاسی و فرهنگی برای همه دانشگاهیان نیز فراهم باشد. مدارا و رواداری به جای نارواداری، مهر و عطوفت به جای قهر و خشونت، نزاکت و انصاف به جای توهین و تهمت، از بلایای بزرگی که خانه را بر سر همگان خراب خواهد کرد، جلوگیری می‌کند. باید بدانیم جز با تلاش برای پویایی عرصه عمومی دانشگاه نمی‌توان علم و اندیشه‌ورزی را به سوی هدف راه برد. باید به همه اندیشه‌ها فرصت بروز داد و آزادی بیان را پاس داشت، غیر از این اگر باشد، تعصب و سخت‌گیری، در مقابل خود تعصب و سخت‌گیری را خواهد نشاند که چیزی جز شکست برای همه در بر نخواهد داشت.

اینک ما با نگاه به آینده، از امید به عنوان باارزش‌ترین سرمایه خود، سخت‌کوشانه پاسداری خواهیم کرد و در مقابله با آنان که سعی در فرسودن ما و ناامید کردنمان دارند، رو به سوی آزادی، عدالت و احترام به حقوق انسان گام خواهیم برداشت. ما آینده را روشن می‌دانیم همان‌گونه که تلاش جان‌فرسا و حرکت پربار مردم ما در دهه‌های اخیر ثمربخش بوده و نتایجی شگرف از حرکت اصلاح‌گرانه و تدریجی شهروندان به دست آمده است.

در این راه، به عنوان دانشجو، خود را مستقل از جریان‌ها و اشخاص می‌دانیم و خواهیم کوشید تا با کاستن از جنجال‌هایی که جامعه و دانشگاه را به بن بست خواهد کشاند، اختلافات را در بستری از تضاربی آگاهانه و رونق‌بخش تعریف کنیم. ما با پاسداشت قانون و توجه به همه بند‌های آن، هم از قانون‌گریزی بیزاریم و هم با برداشت‌های سلیقه‌ای و کاریکاتوری از قانون که جانب‌دارانه هدف سرکوب منتقدان را دنبال می‌کند، مخالفیم. ما می‌خواهیم تا با برداشتی رحمانی و عقلانی از اسلام، دین خود را بستری برای همدلی قرار دهیم و بکوشیم با برداشتی نواندیشانه از دین مبین اسلام، از جزم‌اندیشی و تمامیت‌خواهی به دور باشیم. ما همه شهروندان ایران را فارغ از هر مذهب و قومیتی دارای کرامت انسانی و حقوق یکسان می‌شماریم و معتقدیم که تنوع فرهنگی شهروندان اتفاقا بستری مناسب برای حفظ تمامیت ارضی و باعث شکوه و عظمت ایران است.

در دانشگاه بوعلی‌سینا که دارای تاریخ پرباری در فعالیت‌های دانشجویی است و در کشور به عنوان یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌ها شناخته می‌شود، همواره دانشجویان دغدغه‌مند در راه تحقق مفاهیم مذکور تلاش کرده‌اند. در ادامه این مسیر و پس از انحلال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا در سال 1385، دانشجویان تحول‌خواه همواره در پی احیای تشکل خود بوده‌اند. پس از سال 92 این تلاش‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و اینک پس از گذشت 11 سال از انحلال انجمن اسلامی و بعد از گذشت بیش از 4 سال تلاش بی‌وقفه دانشجویان، علی‌رغم سنگ‌اندازی‌های غیرقانونی و فشارهای کم‌سابقه و میدان دادن به جریانات دست‌نشانده و بدلی، بالاخره مجوز تشکلی برای دانشجویان تحول‌خواه و اصلاح‌طلب صادر شد. این تشکل پس از چندین بار درخواست و رد آن‌ها بدون ارائه دلیل از سوی مسئولین، در حالی مجوز گرفت که فعالین دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا از نخستین گروه‌هایی در کشور از سال 92 بودند که برای کسب مجوز تشکلی تحول‌خواه تلاش کردند اما متاسفانه آخرین گروه از یک دانشگاه‌ بزرگ در کشور بودند که مجوز تاسیس تشکل خود را دریافت کردند.

انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، ماوایی است برای دانشجویان تحول‌خواهی که با روش‌های اصلاح‌طلبانه، سعی خواهند داشت تا همه دانشجویان و اساتید را در راه ساخت دانشگاهی توانمند، آزاد و مستقل همراهی کنند. این تشکل فعالیتی اخلاقی را در پایش و نقد موضوعات مختلف در پی می‌گیرد و در این راه استوار و مستقل خواهد ماند. ما خود را برآمده از دانشجویان و صدای آنان می‌دانیم و در راه احقاق حقوق آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد، این وظیفه اصلی ماست و ما هیچ‌گاه جایگاه خود را فراموش نمی‌کنیم.

دانشجویان تحول‌خواه در راه سخت آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی، در چارجوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اساسنامه این تشکل، همه تلاش خود را برای پویایی عرصه عمومی دانشگاه، دفاع از حقوق دانشجویان، دفاع از استقلال آکادمیک دانشگاه و همچنین گسترش آزادی‌های فکری و سیاسی، گسترش عدالت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و اجرای بدون تنازل قانون اساسی در کشور به کار خواهند بست. ما می‌خواهیم تا با نگاهی علم‌محور، معضلات را شناخته و در یافتن راهکار برای حل آن‌ها بکوشیم. ما در این مسیر دست یاری به سوی همه دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا دراز می‌کنیم و امیدواریم با همیاری و همکاری آنان، در ساختن تشکلی توانمند، سربلند باشیم. این تشکل متعلق به همه دانشجویان تحول‌خواهی است که با قبول اساسنامه آن، در زمینه‌های مختلف فکری و عملی به فعالیت خواهند پرداخت و امید است که در این راه پیروز و کامیاب باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا