خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شبح تجزیه ایران در آستانه در ایستاده است»

به گزارش انصاف نیوز، بخشی از سخنرانی دکتر سیدجواد طباطبایی در نشست اندیشه‌ی ایرانشهری در موسسه‌ی اقبال لاهوری مشهد، تیرماه 1396، به نقل از کانال تلگرامی وی در پی می‌آید:

حکومت‌گران ما نتوانستند بفهمند که در کجا حکومت می‌کنند چون فکر کردند آن ایدئولوژی که در انقلاب موفق شد، احتمالاً همچنان می‌تواند برای همیشه پیش برود. ایدئولوژی در شرایط بحرانی، نتایج خودش را بیرون داد و اثر گذاشت. اما ایدئولوژی همیشه نمی‌تواند به کار بیاید. کسانی که با ایدئولوژی روی کار آمدند باید بدانند که تنها کاری که می‌توانند بکنند این است که پس از قدرت گرفتن، بلافاصله ایدئولوژی را به‌کلی کنار بگذارند. این البته گفتنش آسان است که ولی عملش سخت است و فهماندنش به دیگران بسیار سخت‌تر است. تجربه‌ی همه انقلاب‌ها هم به نوعی همین را به ما نشان می‌دهد که دیگر واردش نمی‌شویم. باید بگویم که بحث ایرانشهری به مسأله توسعه برمی‌گردد.

ایران جزء امت نیست

بحث ایرانشهری به مسأله توسعه برمی‌گردد. توسعه را شما نمی‌توانید هدایت بکنید مگر آن که بدانید در کجا حکومت می‌کنید. ایران و ملت ما، تکثری دارد در وحدت خود و دولت را پدید آورده است. سنت ما نیز دارای چند نص است و نظریه ایرانشهری این است که ما جزو امت نیستیم؛ ما هیچ‌وقت هم بخشی از امت نبوده‌ایم. پیش‌تر این موضوع چندان آشکار نبود اما امروز داریم می‌بینیم که عربستان سعودی نمونه بسیار جالبی از برخورد امت با ما شده است. اختلافی که در بین اعراب وجود دارد و بین کشورهای اسلامی منطقه وجود دارد، باعث شده است که همه مثل گرگ‌ها منتظر باشند که یکی خوابش ببرد و او را قورت بدهند. این، نشانگر وضع امت است. الان وضع ما هم در میان این‌ها چنین است. اگر هم تا کنون این توهم وجود داشت که احتمالاً ما جزوی از یک امت بزرگ هستیم، باید الآن فهمیده باشیم که ما جزوی از این امت نیستیم. وقتی این را فهمیدیم، باید بدانیم که مشخصات ما چیست.

در مرکز بحران‌ها هستیم

شیشه کبود ایدئولوژی و امت، به ما اجازه نمی‌داد که بدانیم در کجا هستیم و مختصات این جایی که ما هستیم، چیست. به نظر من، الان بحران آن‌چنان عمیق شده است که فهم آن بسیار فوری و فوتی شده است. بعضی اوقات فکر می‌کنم که ما بسیار دیر متوجه این مسأله شده‌ایم چون تقریباً محاصره شده‌ایم و در مرکز همه بحران‌های این منطقه هستیم. همه‌ی آن‌هایی هم که ما را محاصره کرده‌اند خودشان در بحران هستند اما ما یک فرق اساسی نسبت به بقیه کشورها داریم و آن این است که ما تمام دشمنان دنیا را داریم. بسیاری از آن‌ها به هر حال در یک مناسباتی وارد شده‌اند و در نتیجه، بعضی از دشمنان ما را ندارند. اگر ما درست متوجه نباشیم، شبح تجزیه ایران در آستانه در ایستاده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام-این روند تا زمانی بود که صفویه حکومت شیعه را درایران رسمی اعلام نکرده بود اصلا وضعیت حاکمیتها قبل از صفویه شکل دیگری داشت حتی آل بویه به نام خلفا سکه می زدند وقتی تشیع در ایران اکثریت قاطع پیدا کرد و بعد ها بخصوص در دوره قاجار این فرهنگ نهادینه خاصی شد قضیه فرق کرد خطر داخلی وقتی پیش مآید که قوم مرکزی بخواهد فرهنگ باستانگرائی خودش را غالبیت دهد آقایان این تئوری شما چگونه در جهان امروز قابلیت اجرائی خواهد داشت همه دشمنان تمامیت ارضی ایران خوشحال می شوند که نقشه های شما اجرائی شود چون آنگاه مخاطبین زیادی برای تبلیغات خود خواهند یافت

    5
    3
  2. تمامی معضلات ما از پروژه باستانگرایی و ایران شهری شماهاست.
    ایران متعلق به همه است نه فقط شما.
    فرهنگ شما غالبه.زبانتان غالبه . و هیچ حقوقی به سایرین قائل نیستید.
    کسانی اتش تجزیه طلبی رو باد میزنند که حقوقی بر تورک. کورد . عرب و بلوچ قائل نیستند.
    حق تمامی ملتهای ساکن در ایران بایستی مساوی با قوم غالب باشد در غیر اینصورت ملتها حق دارند سرنوشتشان را خود رقم بزنند.
    این ششمین مطلبم هست بازهم منعکس نکنید .
    ای کاش چیزی از ازادی بیان متوجه میشدید.

    6
    2
  3. اتحاد در ایران با عدالت وحقوق مساوی بین اقوام به دست می آید تجربه حکومت ایرانشهری در دوره پهلوی بود که سقوط کرد ایرانشهری به معنای کوروش پرستی به جای خدا پرستی است خداوند در قرآن کریم الگو ها را معرفی کرده پیامبران وامامان الگوهای ما هستند

    3
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا