خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار معاون عربی وزارت خارجه به «ساکنان خانه‌های شیشه‌ای»

معاون عربی وزارت خارجه ضمن رد اظهارات اخیر دولت آمریکا درباره‌ی ارتباط ایران با القاعده، استفاده‌ی ابزاری از تروریسم را محکوم کرد و گفت بازی با اسناد بازی شناخته شده‌ای است و استفاده از دلارهای گسترده‌ی نفتی، برای تصویرسازی تحریف شده از واقعیت‌ها کاربردی نخواهد داشت.

«حسین جابری انصاری» در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز در نمایشگاه مطبوعات، گفت: القاعده به عنوان یک جریان فکری و سیاسی، منشاءهای فکری و سیاسی آن شناخته شده است، حوزه‌ی همکاری‌هایش با کشورهایی که با آن همکاری می‌کردند مشخص است؛ به‌کارگیری پترودلارها، دلارهای گسترده‌ی نفتی، برای تصویرسازی تحریف شده از واقعیت‌ها کاربردی نخواهد داشت. ممکن است یک موج خبری اولیه ایجاد شود ولی مثل کف روی آب از بین خواهد رفت و باقی نخواهد ماند.

او افزود: کشورهایی در منطقه که در شکل‌گیری این جریان در بستر جنگ افغانستان نقش تاریخی داشتند و دهه‌ها همکاری اطلاعاتی، امنیتی، لجستیک و پشتیبانی سیاسی و مالی و ایدئولوژیک از آن‌ها انجام دادند و به این وسیله منشأ گسترش جریان‌های افراطی و تروریستی در کل منطقه و جهان بودند، این کشورها شناخته شده هستند. نیازی به آدرس دادن هم نیست و عالم و آدم آنها را می‌شناسد.

جابری انصاری در ادامه تاکید کرد: مقامات متعدد آمریکا بارها این مطالب را گفته‌اند؛ در گفت‌وگوها و موضع‌گیری‌هایشان بارها دیده شده است؛ نوع رابطه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا با برخی از کشورهای منطقه، تلاش برای استفاده‌ی ابزاری از این جریان‌های تروریستی در چارچوب تحقق اهداف مشخص سیاسی. در دوران اشغال افغانستان برای برخورد با اتحاد جماهیر شوروی سابق، بعد از آن و هم‌زمان با آن رویارویی با انقلاب اسلامی ایران و افکار و اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی در دستور کار این کشورها بود. آمریکایی‌ها هم درواقع در نوع هم‌پیمانی که با برخی کشورهای منطقه داشتند و چارچوب‌های مشترکی که با یکدیگر داشتند از این جریان‌ها در چارچوب اهداف خود استفاده‌ی ابزاری می‌کردند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: بعد از 11 سپتامبر که اتفاق افتاد، این توجه ایجاد شد که این جریان‌هایی که بنا بود علیه رقبای آمریکا کار کنند، خود آمریکا را هدف گرفتند؛ علت هم کاملاً مشخص است، جریان‌های تروریستی، برای خودشان پروژه‌های مستقل خود را نیز دارند. ممکن است در یک مقطعی با عربستان سعودی و آمریکا در یک مسیر احساس کنند که همه‌ی حمایت را از آنها می‌گیرند، درواقع برای اهداف خودشان، اما این دوستی دائمی نیست؛ آن‌ها پروژه‌های خاص خود را نیز دارند و این پروژه‌ها را دنبال می‌کنند.

او در ادامه گفت: گسترش تروریسم و افراطی‌گرایی در منطقه‌ی ما، در قالب القاعده و در قالب داعش، نتیجه‌ی به زرهایی است که سال‌ها قبل توسط برخی کشورهای منطقه کاشته شد؛ هدف آنها هم در ابتدا رویارویی با اتحاد جماهیر شوروی و پس از آن رویارویی با انقلاب اسلامی ایران بود؛ اما این جریان در این مسیرها منحصر نماند، هدف‌گیری‌ها ضد دیگران را هم پیدا کرد، به همان دلیلی که اشاره کردم.

جابری انصاری درباره‌ی اسناد منتشره مبنی بر ادعای ارتباط ایران با القاعده گفت: اینکه بیاییم برخی اسناد را جدا کنیم، جدا کن سوا کن کنیم، اجزایی از برخی اسناد را به شکل گزینشی منتشر کنیم؛ بازی با اسناد، بازی شناخته شده‌ای است. در همه جای دنیا می‌شود این بازی را با اسناد انجام داد؛ اما مجموعه‌ی حقیقت‌ها و واقعیت‌های موجود آنقدر گسترده است که به این تصویرسازی‌های جعلی اجازه نمی‌دهد که جا بیافتد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل‌گیری جریان‌های افراطی و تروریستی، یکی از اهداف اساسی‌اش مقابله و رویارویی با این جریان‌ها بوده است؛ در چند سال گذشته هم که برای همه‌ی جهان و همه‌ی منطقه نقش بارز جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی آشکار شده است. اگر ایران در برابر القاعده و داعش ایستادگی نکرده بود و با تمام امکانات خودش وارد نشده بود، امروز شاید دولت اسلامی ادعایی داعش در بخش‌های بزرگی از عراق و شامات و منطقه‌ی ما شکل گرفته بود و در حال پیشروی به سمت کشورهای دیگر منطقه بود.

جابری انصاری تاکید کرد: تروریسم قابلیت استفاده‌ی ابزاری ندارد. به استفاده‌ی ابزاری از تروریسم یک‌بار برای همیشه باید خاتمه داد؛ در یک مقطعی برخی بازیگران می‌توانند استفاده کنند از این‌ها اما این استفاده‌ی نوعاً تاکتیکی، نتایج راهبردی درازمدت منفی در پی خواهد داشت و به خود آنها هم باز خواهد گشت.

وی افزود: کسانی که در خانه‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند نباید به سمت دیگران سنگ پرتاب کنند و این کاری است که متاسفانه کشورهایی هم در سطح منطقه و هم در سطح جهان به آن توجه نکردند، اسیر استفاده‌ی ابزاری از تروریسم شدند. استفاده‌ی از تروریسم به جزء جدایی ناپذیر در سیاست خارجی آنها تبدیل شد و فکر می‌کردند که این مسیر را درواقع یک‌طرفه به نفع خودشان می‌توانند ادامه دهند، همین جریان‌های تروریستی گرفتاری برای خود آنها هم ایجاد کردند؛ چند روز قبل عملیات در آمریکا و همین‌طور در تمام پایتخت‌های اروپایی و در جاهای دیگر.

او درباره‌ی نقش جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه گفت: وقتی بحران سوریه شروع شد، جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرد، هم علنی در سطح رسانه‌ای و هم در گفت‌وگوهای سیاسی و دیپلماتیک با کشورهای مختلف منطقه و جهان، که استفاده از تروریسم در سوریه برای تحقق اهداف محدود سیاسی در برخورد با دولت سوریه یا با جمهوری اسلامی ایران، توالی فاسد راهبردی دراز مدت در پی خواهد داشت. جریان تروریستی در یک نقطه باقی نمی‌ماند، گسترش پیدا می‌کند به همه‌ی مناطق و نقاط مختلف جهان، و این امری است که اتفاق افتاده است.

جابری انصاری در آخر گفت: در این فضا جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی بوده است که دائماً و مستمر سیاست ثابت مبتنی بر برخورد با تروریسم و افراط‌گرایی و نفی استفاده‌ی ابزاری از تروریسم داشته است و به این سیاست ثابت خود ادامه خواهد داد. پرتاب سنگ و خاک به روی حقیقت، حقیقت را پنهان نخواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا