خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ جلایی‌پور به انتقادات از یادداشتش درباره‌ی اربعین

حمیدرضا جلایی‌پور چهره سیاسی اصلاح طلب، می گوید: فکر نکنیم جامعه دوقطبی است همان‌ها که در مراسم اربعین شرکت می‌کنند در مراسم کنسرت و مراسم‌های ایرانی هم شرکت می‌کنند. توجه به این مسئله به ویژه از نظر امنیت ملی خیلی مهم است.

به گزارش امتداد، حمیدرضا جلایی پور در توضیح دو یادداشتی که درباره اربعین منتشر کرد و با حواشی همراه شد، گفت: من درباره مراسم اربعین دو نوشته در کانال تلگرامی‌ام منتشر کردم، بعضی از دوستان و بعضی از منتقدین یک قسمت کوتاهی از این متن را برداشتند و سعی کردند که نتایج خودشان را بگیرند. لذا لازم شد توضیحاتی ارائه دهم و بگویم که این دوستان به منظور اصلی این نوشته توجه نکردند.

وی افزود: من به هیچ وجه قصد تخفیف مراسم اربعین را نداشتم، خود من مسلمان شیعه هستم و می فهمم که اربعین یعنی چه، من در محله هایی بزرگ شدم که آرزوی افراد همیشه این بود که روز اربعین در کربلا باشند و در مراسم پیاده روی شرکت کنند. پدرم هر زمان یاد این روز و رخداد می افتاد اشکش درمی آمد. همین حس را از پدر و پدربزرگش نقل می کردند. تازه این حس و حال مربوط به قبل از انقلاب است. لذا حرف من همین بود که رخداد اربعین اصلا مال 4 دهه جمهوری اسلامی نیست، شاید از چهلم شهادت امام حسین شروع شد تا امروز ادامه پیدا کرده است لذا از آن حرف های بی ربط است که می گویند من قصد تخفیف این مراسم را داشتم. اتفاقا یکی از انتقاداتی که من به دوستان تیز و تند دارم این است که پاسپورت ما را گرفتند و نمی گذارند به کربلا و به نجف برویم. نه یک سال دو سال که چند سال است، غیرقانونی این کار را کردند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: گفتند من قصد تخفیف اقشار ضعیف را داشتم، این قصد من نبود. من طرفدار اقشار و طبقه آسیب پذیر و ضعیف هستم و این طبقه را محترم می شمارم و طرفدارشان هستم. من طرفدار این دیدگاه اقتصادی نیستم که می گوید وقتی رونق اقتصادی شود وضع طبقه ضعیف هم خوب می شود. خیر این طور نیست، چون بخشی از اقشار جامعه وضعی ندارند که چنین امکانی پیدا کنند. من از حمایت های دولت نسبت به بخش سوم جامعه و اقشار آسیب پذیر دفاع می کنم و فحش هم می خورم. به شدت معتقدم از ویژگی های مثبت جمهوری اسلامی در 20 سال گذشته این بود که 30 درصد منابع را به اقشار ضعیف اختصاص می دهد. پس این از اتهام های بی ربط به من است که می گویند خواستم طبقه ضعیف جامعه را تخفیف کنم.

وی ادامه داد: دوستان به حرف اصلی من توجه نکردند، برچسب می زنند، خوب بزنند ولی حرف اصلی من را نیز متوجه شوند. من گفتم به ابعاد مختلف مراسم اربعین توجه کنیم. اربعین بحث دینی و تاریخی است و برای امروز و چند دهه اخیر نیست، خیلی هم به وضعیت فعلی خاورمیانه ارتباط پیدا کرده است.

جلایی پور اظهار کرد: نظام و حکومت دوست دارد مراسم اربعین رونق پیدا کند و از چند سال اخیر امکانات خود را بسیج می کند که من در آن نوشته دلایل را همدلانه ذکر کردم. اصلا سال های قبلش امکانش فراهم نبود دولت فعلی عراق که دولت همراه با شیعیان است و با شیعیان ضدیت ندارد اما زمان صدام چنین وضعیتی وجود نداشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی دارد روی قدرت نرم خودش در برابر عربستان کار می کند. این یک بحث جامعه شناسانه است، من قصد داشتم ویژگی جدید این پدیده را بگویم. در واقع برای پاسخ به کسانی که بحث مراسم اربعین را تخفیف می دادند می خواستم توضیح دهم چه تغییراتی در خاورمیانه رخ داده که شاهد این وضعیت هستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اشکالی ندارد نظام سیاسی از مراسم اربعین حمایت و امکانتش را برای پر رونق شدن اربعین بسیج می کند اما به عنوان مسلمان می گویم که باید توازن قوا را رعایت کند. دولت می تواند بخش مذهبی جامعه مدنی را تشویق و تبلیغ کند تا آنها امکاناتشان را برای اربعین بسیج کنند مثل کاری که برای ضریح امامان شیعه انجام داد. حکومت وقتی امکاناتش را برای امری بسیج و تشویق می کند باید توازن را رعایت کند.

وی افزود: همبستگی ملی به سه مولفه بستگی دارد. یکی از مولفه های جدی، فربه و قوی مولفه اسلامی فرهنگ ملی ما است، کسی هم درباره آن بحث ندارد، بحث سر توازن است چون ما یک مولفه ایرانی فرهنگ ملی را نیز داریم، فرهنگی که مثل احترام به کوروش  و نوروز قبل اسلام بود و بعد از اسلام تداوم یافت. یعنی مردم به جای گفتن محمدقاجار و شاه اسماعیل می گویند کوروش. حالا بحث نمی کنیم که چقدر سند تاریخی دارد اما مشهور است که کوروش اهل مدارا بود، اقلیت دینی را سرکوب نکرد. در دنیا وقتی بحث حقوق شهروندی می شود، حرفی از کورورش نیز یاد می کنند. این هم از مولفه های فرهنگی ما است.

این استاد دانشگاه گفت: حکومت نباید نباید در مولفه اسلامی فرهنگ ملی تمام همّ و غم خود را مصروف کند اما از طرفی نیز تلاش کند تا روز کوروش درست و حسابی برگزار نشود چون کسی که می خواهد آنجا برود و نمی تواند؛ فکر نکنیم که وقتی نرفت مسئله تمام شد، خیر او به خانه و تاکسی و محافل عمومی می رود، این مسئله عاملی برای شقاق در جامعه می شود. حاملان شایعه در ایران عامل خارجی نیستند همه داخلی هستند. حجم شایعه را نگاه کنید، علتش عدم توازن است. حال جامعه را نباید گرفت. امکانات جامعه مدنی برای خودش است هر جا می تواند آن را خرج کند.

وی افزود: توازن بین مولفه اسلامی فرهنگ ملی، مولفه ایرانی فرهنگ ملی و مولفه جدید فرهنگ ملی باید برقرار باشد. حالا اسم مولفه جدید را می توان فرهنگ مدرن، فرهنگ صنعتی یا فرهنگ مدرنیته گذاشت لذا یکی از مولفه های فرهنگ ملی امروز همین است. همین دانشگاه ها از مصادیقش هستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: علوم تجربی، علوم طبیعی و علوم انسانی داریم. علوم انسانی خیلی مهم است وسیله ای است که مشکلات عملی جامعه را حل می کند اما بخشی از حکومت امکاناتش را به کار می گیرد تا برای علوم انسانی ممانعت ایجاد کند مثل اتفاقی که برای برگزار نشدن کنسرت می افتد این عدم تعادل می شود.

وی ادامه داد: نوشته من روی عمل حکومت است. حکومت اگر از یک مولفه حمایت می کند باید بین مولفه های فرهنگ ملی توازن ایجاد کند چون به همه جمیعت برمی گردد. 80 میلوین نفر باید با هم همبستگی داشته باشند بنابراین عوامل شقاق زا را باید رفع کرد. پس اصلا حرفم تخفیف اقشار ضعیف و مراسم دینی نبود که روی این تأکید کردم که نظام سیاسی باید متوازن عمل کند و امکانات را متوازن به کار گیرد.

جلایی پور گفت: موازنه را باید رعایت کرد همه این سه مولفه مناسک خودش را دارد و مردم ایران با همه آنها زندگی می کنند، فکر نکنیم جامعه دوقطبی است همان ها که در اربعین شرکت می کنند در مراسم کنسرت و مراسم های ایرانی هم شرکت می کنند. توجه به این مسئله به ویژه از نظر امنیت ملی خیلی مهم است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا