خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وعده‌‌ای دیگر برای برگزاری کنسرت در مشهد: «نشاط را به شهر برمی‌گردانیم!»

«بتول گندمی»، عضو شورای اسلامی شهر مشهد درباره برگزاری کنسرت­‌ها در این شهر گفت: به مردم وعده کردیم که نشاط را به شهر برگردانیم و در این باره گام­های خوبی در شورای پنجم برداشته شده است.

بتول گندمی در گفت‌­و­گو با خبرنگار انصاف­نیوز با بیان این که «در گذشته در حوزه‌ی نشاط اجتماعی چالش­های جدی وجود داشته است»، اعلام کرد: از زمان استقرار شورای پنجم، برگزاری کنسرت‌هایی را در شهر مشهد داشته‌ایم، اما یکی از موضوعات پیش رو در این باره، وجود حاشیه­‌هایی است که معتقدیم باید کنترل شود و به حداقل ممکن برسد.

تلاش می‌کنیم صورت مسأله پاک نشود

وی در عین حال تأکید کرد: با حوزه‌ی فرهنگی شهرداری نهایت تلاشمان را انجام می‌دهیم که اگر مسأله و مشکلی وجود دارد، صورت مسأله پاک نشود و راهکارهایی را برای آن در نظر بگیریم.

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به اجرای سالار عقیلی در آیین افتتاحیه‌ی شورای پنجم، گفت: از آن زمان، جشن­هایی با آواز و موسیقی‎­های سنتی خراسان و اجراهای متعدد در اعیاد قربان تا غدیر در پنج پارک بزرگ مشهد برگزار کردیم و این نشان می­دهد که این گام­ها برداشته شده است و سعی کردیم با کنترل‌هایی که صورت می‎گیرد، حواشی را با فرهنگسازی‌­هایی که انجام می‎­شود، به حداقل ممکن برسانیم.

تعامل با نهادهای تأثیرگذار برای برگزاری کنسرت‌ها

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که روزی برسد که با مباحث کمتری مواجه باشیم، افزود: گفت‌­و­گوها با نهادهای تاثیرگذار در این بخش برقرار است و معتقدیم شهر را باید تعاملی اداره کنیم، نقدهای آنها را می­شنویم، پاسخ­‎ها را هم می­دهیم؛ ضمن این که برای بعضی نقدها می‌­شود برنامه گذاشت و آن را به سمتی برد که آن نهاد نظارتی هم نگاه منفی­اش برطرف شود.

گندمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره‌ی آخرین وضعیت بدهی‌های شهرداری مشهد، تصریح کرد: تا کنون، ثبت و ضبط به ما اعلام شده است، اما به جرأت می‎توانم بگویم این همه‌اش نیست و هر روز با کشفیات جدید روبه‌رو می‌­شویم.

ثبت 5 هزار و 750 میلیارد تومان بدهی در شهرداری مشهد

وی با اعلام ثبت 5 هزار و 750 میلیارد تومان بدهی برجای مانده از شهرداری مشهد، گفت: از این رقم، سه هزار و 995 میلیارد تومان باید تا پایان سال تعهداتی است که باید تا پایان سال بپردازیم و یا تعیین تکلیف کنیم و اگر در پرداخت، تأخیر شود، علاوه بر اصل پول، سودهای اوراق فروخته شده نیز به آن اضافه می‌شود که حجم بدهی‌های شهر مشهد را سنگین‌تر کرده است.

این عضو شورای شهر مشهد با بیان این که «شورای پنجم با شهرداری بسیار حجیم، پهن، ناکارآمد و انبوهی از نیروها روبه‌رو هست»، اظهار کرد: جالب است در مجموعه‌ی ساختار شهرداری­‌ها در مشهد، برای سه هزار و 800 نفر جایگاه تعیین شده است، اما گفته می‌­شود که 8 هزار و 500 نفر نیروی استخدامی در قالب‌های متعدد دارند، بخش دیگری از نیروها نیز در قالب شرکتی و پیمانی اضافه می­شود به علاوه‌ی نیروهای حوزه­‌ی خدمات شهری که پیمانکاران هستند و به این ترتیب در مجموع حدود 26 هزار نفر در شهرداری مشهد بصورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

برنامه‌ای برای تعدیل نیرو در مجموعه‌ی شهرداری مشهد وجود دارد؟

گندمی در پاسخ به این پرسش که «آیا برنامه‌ای برای تعدیل نیرو در مجموعه‌ی شهرداری مشهد وجود دارد؟»، گفت: این که آیا شهرداری به این حجم از نیرو نیاز دارد و این‌ها با تخصص­‌ها و صلاحیت­‌های لازم جذب شده‎اند، باید گفت که این اتفاق نیفتاده است و جذب نیرو در آخرین روزها با شدت و قدرت ادامه پیدا کرده است.

وی اعلام کرد: با توجه به رکود حوزه‌ی ساخت ­و­ ساز و وضعیت بیکاری شهروندان شهر مشهد بطور قطع، در این مسیر گام بر نمی­داریم که شرایط را سخت­‌تر کنیم، اما برایمان کارآمدی و اثربخشی نیروها مهم است و اگر نیروها بر اساس دستور و برنامه‌­ای که تدوین می‎شود نتوانند خودشان را منطبق کنند و کارآمدی لازم را داشته باشند، به عنوان نماینده‌ی شهروندان، این حق را باید به شهرداری بدهیم که در راستای دفاع از منافع شهروندان و این که اینجا یک نهاد عمومی است و با پول شهروندان مشهدی اداره می‎­شود، اجازه ندهیم حقوقی به افرادی داده شود که کارآمدی ندارند.

کارآمدی نیروهای شهرداری چگونه سنجیده می‌شود؟

خبرنگار انصاف نیوز از بتول گندمی پرسید: «کارآمدی نیروهای شهرداری با چه معیاری سنجیده می‌شوند؟» که او پاسخ داد: در این زمینه، کمیسیون برنامه و بودجه که مسوولیتش با بنده است، کارگروهی را با نام توسعه‌ی منابع انسانی پیگیری می‌کند. همچنین معاونت برنامه‌ریزی که به تازگی مستقر شده‌اند و از نیروهای جوان و خوش فکری هستند، برنامه‎هایی در دستور کار دارند که اگر نیرو بتواند کار کند و کارآمدی و توان لازم برای اداره‌ی شهر را داشته باشد، تعدیل نخواهیم داشت.

اگر نیرویی ناکارآمد باشد، به سمت تعدیل در برخی سازمان‌ها می‌رویم

وی افزود: اگر رویه‌هایی غیر از این باشد، بطور حتم به سمت تعدیل در برخی سازمان‌ها می‌رود، چراکه 200 تا پست سازمانی مصوب وجود دارد، اما 700 نیرو داریم و برای 500 نیروی دیگر در عمل پست ندارند، اما با آنها قرارداد بسته شده است و حقوق و مزایا برای آنها پرداخت می‌شود و به این ترتیب باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم که به چه شکل قرار است ادامه دهیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای شهر مشهد با بیان این که «در بعضی بخش‌ها، کارشناسان و متخصصان صاحب صلاحیت نداریم که این در واقع یک ضعف مجموعه‌ی شهرداری است»، گفت: در حوزه‌ی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری باید نیروهای توانمندتر و متخصصصان صاحب صلاحیت بیشتری را در مجموعه داشته باشیم و از این منظر با آنالیز کردن تخصص‌ها، این پرسش مطرح می‌شود که آیا فارغ‌التحصیل ادبیات عرب یا برخی رشته‌های تحصیلی نامرتبط دیگر می‌تواند در اداره‌ی شهر نقش داشته باشند.

گندمی ادامه داد: این موارد را آنالیز و بررسی می‌کنیم و نگاهمان این است که به شرایط سخت مشهد بخاطر معضل بیکاری و رکودی که وجود دارد، دامن نزینم و آن را بیشتر نکنیم؛ گرچه شهرداری و اداره‌ی اصولی شهر هم برایمان مهم است.

 

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «مهمترین چالشی که به غیر از بدهی­‌ها با آن مواجه هستید، چیست؟»، عنوان کرد: یکی از چالش­‌های مهم منابع درآمدی است و در این باره طرح جامع شهر مشهد پس از طی پروسه‌ی خیلی طولانی و با رفت و آمدهای زیادی که صورت گرفت؛ با مغایرت­های بسیار سرانجام سال گذشته تصویب شد و یکی از بخش‌­هایی که بعد از پیروزی لیست امید، روی آن متمرکز شدیم، طرح جامع بوده است.

گندمی گفت: شعار ما قانون­گرایی بوده است و معتقدیم در حوزه‌ی درآمدی به سمت رفتارهای غیرقانونی نرویم؛ هر چند نمی‎توانیم بگوییم که از رویه­‌ای که در گذشته اتفاق افتاده، بطور کامل پرهیز خواهیم کرد و از آن فاصله می‌گیریم، اما می­‌خواهیم آن را قانونمند کنیم، بطوری که سلیقه‌ی شخصی، سلیقه و منافع مالی یک جمع مبنای شهرسازی و  توسعه شهر نباشد.

عضو شورای شهر مشهد با تأکید بر این که «تمرکزمان را گذاشتیم که بطور حتم تکلیف طرح جامع مشخص شود و طرح­‌های تفصیلی و پهنه­‌های مختلف را سریع­تر بیاوریم»، اظهار کرد: هماهنگی بسیار خوبی با حوزه‌ی مسکن و شهرسازی و استانداری داریم که این اتفاق رخ بدهد و قول­هایی گرفته‌ایم که تا عید بتوانیم طرح جامع و طرح‎های تفصیلی و مصوب­‎های مربوط به کمیسیون ماده پنج را بگیریم.

به گفته‌ی وی، این یکی از مباحث کلی است که روی درآمدها تاثیر گذاشته است و اگر شفاف کنیم می‎­توانیم بگوییم یک گام بسیار بلند، خوب و قانونمندی را در حوزه‌ی کسب درآمد برداشته­‎ایم.

دولت به مشهد،همان نگاهی را داشته باشد که به تهران دارد

گندمی همچنین نگاه دولت در بخش درآمدهای ملی به شهر مشهد را مطلوب ندانست و تصریح کرد: مشهد با هفت کلانشهر دیگر مقایسه می‌­شود، در صورتی که این شهر به لحاظ جمعیتی متفاوت است؛ سه میلیون و 260 هزار نفر جمعیت ساکن و ثابت آن است و جمعیت شناور قابل توجهی هم دارد که اگر به آن اضافه شود، رقم قابل توجه‎­ای می­‎شود و بحث ما این است که دولت به مشهد،همان نگاهی را داشته باشد که برای تهران دارد.

وی با اشاره به این که «مشهد پایتخت معنوی ایران است و سالانه بالغ بر 20 میلیون نفر زایر را پذیرایی می­‌کند»، گفت: هزینه‎‌ی پذیرایی، از سرانه خدماتی است که شهروند مشهدی پرداخت می‌کند و سهم دولت از این هزینه­‌ها باید مقدار مشخص و شفاف­تری باشد و مشهد را مشابه سایر کلانشهرها نبینند و در برنامه‌ریزی‌­ها این‌گونه با مشهد برخورد نشود.

مشکلات را برای شهروندان مشهدی و زایران کمتر می‌کنیم

عضو شورای شهر مشهد همچنین به مشکلات حوزه‌ی حمل و نقل مشهد، آلودگی هوا و کمبود آبی که در شهر است، اشاره کرد و افزود: پیگیری این مسایل، نگاه ملی و جامعی را در دولت می‎­طلبد، اما به عنوان شورای شهر تلاش می­‎کنیم این رخداد به سمتی برود که بتوانیم شهر را هم برای شهروندان مشهدی و هم برای تمام زایران آماده و مشکلاتش را کمتر کنیم.

آخرین پرسشی که بتول گندمی به آن پاسخی تشریحی داد، این بود: «چقدر معتقد به این هستید که رسانه­‎ها بولتن سازمان­ها نباشند و حتی زودتر از هر رسانه‌ی دیگری به نقد سازمان متبوع بپردازند، این چقدر می‎­تواند به بهبود شرایط و پیشرفت ما کمک کند؟» که این عضو شورا عنوان کرد: گاهی وقت­‎ها تنها هدف رسانه­‎ها اطلاع‌رسانی به مردم است و چنین رسانه­‎ای را در مجموعه‌ی شهرداری داریم و با همین نگاه شکل گرفته و در حال فعالیت است.

وی افزود: این در حالیست که در مجموعه‎­ی اصلاح­‎طلبی یعنی منتخبان شورای شهر که هر کدام آنها یک تیم رسانه­‌ای دارند، نقدهای جدی نسبت به این نگاه در فضای­‌ مجازی و مکتوب در حال انجام است، اما معتقدم حتی همین رسانه‎­ای که برای اطلاع‎رسانی پایه‌گذاری شده، می‎­تواند در عین حال نقدهای سازنده و خوبی هم برای پیشبرد کارها داشته باشد.

گندمی گفت: البته با توجه به هدف راه‎­اندازی چنین رسانه­‎ای، طبیعی است که نقد درون سازمانی را به حداقل ممکن برساند و بیشتر به انعکاس اتفاقات رخ داده در درون سازمان به مردم بپردازد.

به گفته‌ی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد، این اتفاق شکل گرفته است و انعکاس اتفاقات از سمت مردم به ما نمی‎­پردازد و از سازمان به مردم نگاه می‎­کند، اما اگر دو سویه باشد، می‎­تواند موثرتر باشد.

IMG_3637

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا