خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرماندار ری: جمهوری اسلامی نسبت به افاغنه هیچ‌گاه کم نگذاشته است

در آخرین روز نمایشگاه مطبوعات، «هدایت­الله جمالی­پور»، فرماندار شهرستان ری با حضور در غرفه‌ی انصاف نیوز به برخی پرسش‎ها درباره‎ی مسایل مهاجران مقیم ایران از جمله ثبت‎نام کودکان پاکستانی، سختگیری در اعطای مجوز برنامه‎های فرهنگی و نگاه فرمانداری ری به آنها پرداخت.

photo_2017-11-04_11-00-34

فرماندار ویژه شهرستان ری در پاسخ به این پرسش که «کودکان پاکستانی که قرار بود در مدارس ثبت‎نام شوند، کارشان به کجا رسید و در چه تعداد از مدارس ری، دانش­آموزان ایرانی، افغانستانی و پاکستانی تفکیک شده‌اند؟»، گفت: مدرسه­‌شان آماده و ثبت‌­نام آنها انجام شده است. در این مسأله، آموزش و پرورش ورود پیدا کرد و آقای وزیر هم دستور داد و مدرسه­‌ای به آنها تخصیص داده شد و مقدمات فراهم شده است.

وی افزود: در بسیاری مدارس، ایرانی­ها و افاغنه در کنار هم تحصیل می­کنند و تفکیک نداریم.

مجوز فعالیت­های فرهنگی اتباع بیگانه تابع شرایط خاص است

جمالی‌­پور در پاسخ به این پرسش که «بعضی فعالان فرهنگی افغانستانی از سختگیری فرمانداری ری برای اعطای مجوز فعالیت­های فرهنگی صحبت می‎کنند و گاه نتوانستند مراسم­‌های فرهنگی برگزار کنند؟»، گفت: دادن مجوز در قالب فعالیت­های فرهنگی برای اتباع بیگانه تابع شرایط خاص خودش است، اگر مسأله‌ی خاصی در آن وجود نداشته باشد، همچون همه‌­ی مردم می­توانند مجوز بگیرند و فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در خصوص اعطای مجوز، اداره کل اتباع نظر دارد و مدیریت می‎کند، اگر اداره کل اتباع استانداری و وزارت کشور موافقت کنند، بی‌تردید فرمانداری هم همکاری لازم را انجام می­دهد؛ مگر این که موضوع برنامه‌ی فرهنگی­ اتباع مخالف یا مغایر ارزش­های اجتماعی ما باشد، یعنی یک نوع تضاد فرهنگی، اجتماعی با مباحث فرهنگی کشور داشته باشد.

هیچ‌گونه تبعیضی در جمهوری اسلامی برای افاغنه وجود نداشته است

خبرنگار انصاف نیوز پرسید: «به عنوان فرماندار ری نگاهتان به مهاجران افغانستانی چه نوع نگاهی است؛ امنیتی، سیاسی یا اجتماعی؟» که او این‌گونه تبیین کرد: 40 سال است که مهاجران افغان در کنارمان زندگی می­کنند، مانند اتباع ایرانی حقوق مساوی دارند و از همه­‌ی ظرفیت­های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه بهره­‌مند می­شوند و تا کنون هیچ‎گونه تبعیضی در جمهوری اسلامی برای افاغنه وجود نداشته است.

جمالی‌پور افزود: سالها افاغنه در کنار ایرانی­ها زندگی مسالمت‌آمیز داشته‌­اند و فکر نمی‎کنم در ادوار مختلف، جمهوری اسلامی نگاه تبعیض‌آمیز نسبت به اتباع افغانی داشته است و الان هم همین نگاه وجود دارد؛ نگاه مقام معظم رهبری و دستور ایشان مبنی بر ثبت‎نام کودکان افغانستانی فاقد مدارک هویتی در مدارس مؤید این ادعاست و نشان از توجه و عنایت جمهوری اسلامی به افاغنه دارد.

ایرانی­ها تمام ظرفیت­هایشان را در اختیار افاغنه قرار داده‎­اند

فرماندار ری با اشاره به این که «درگذشته خاک افغانستان جزوی از کشور بزرگ ایران بوده است»، گفت: ایران بزرگ تا تاجیکستان امتداد داشت و در گذشته افغانستان هم جزویی از ایران بود؛ فرهنگ و ارزش­های فرهنگی­مان مشترک است و همین اشتراکات موجب شده قرابت فرهنگی وجود داشته باشد و افغانی‎ها احساس غربت در ایران نکنند و الحمدلله ایرانی­ها هم همه­‌ی ظرفیت­های خودشان را در اختیار اینها قرار داده‌­اند.

وی افزود: اگر الان شما در دولت افغانستان نگاه کنید، می‌بینید بخش بزرگی از مسوولان دولتی تحصیلکرده­ی ایران هستند و این نشان می­دهد که ایران توجه ویژه­ای به افاغنه داشته است.

جمالی‎پور عنوان کرد: بعضی وقت­ها صداهایی را می­شنویم که ناشی از کم لطفی است و از مردم بویژه دولتمردان و مسوولان افغانستان توقع نداریم و می­توانم شهادت بدهم که جمهوری اسلامی نسبت به افاغنه در طول این 40، 50 سالی که در ایران هستند، هیچ‌گاه کم نگذاشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا