خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اعتدال یک روش است و نه جناح سیاسی»

مبلغ گفت: باید یک عقلانیت و اعتدال بر مدیریت اجرایی کشور، حاکم می‌شد. حالا اگر کسانی‌ بخواهند از این روش، با نام یک جریان یاد کنند، به‌نظرم با خطای بزرگی روبرو می‌شوند.

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور  در دوره اصلاحات در گفتگو با نامه نیوز در خصوص شکل‌گیری جریان سوم در سپهر سیاسی ایران، اظهار داشت: جریان‌های سیاسی با کلیشه و دستور و به‌صورت فصلی تشکیل نمی‌شوند. جریان‌های سیاسی یک پشتوانه اجتماعی، فرهنگی و تاریخی دارند و به‌تدریج شکل می‌گیرند و به‌این صورت نیست که یک گروهی بیایند و روی یک جریان، اسمی بگذارند. یا مثلاً ائتلاف‌های فصلی و مقطعی بخواهد اسمش بشود، جریان جدید! به‌نظرم این موضوع، ساده‌نگری در سیاست است. بالاخره جناح‌های سیاسی در کشور، جریانات ریشه‌داری هستند که دارای پایگاه اجتماعی می‌باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که علاوه بر نداشتن سرمایه اجتماعی مشخص، دیگر دلایل ناکام ماندن تشکیل و تداوم جریان سوم را در گذشته، چه مواردی می‌دانید، گفت: چون این جریانات فصلی هستند و ممکن است در یک انتخابات ائتلافی تشکیل شود یا کسانی به‌دلیل بهبود شرایط جریان خودشان، حرف‌های جدیدی بزنند و ادعای رویکردهای جدید داشته باشند؛ اما اینها چون مقطعی است و جنبه حاشیه‌ای دارد، ناپایدار است و طبیعی هم هست. در تحلیل این موارد نبایستی نام جریان جدید را بر آنها گذاشت، بلکه گام جدیدی است که در داخل یک جناح است.

مبلغ در خصوص این‌که آیا اعتدال نمی‌خواهد با جداشدن از هر دو جناح و با جذب معتدلین هر دو جناح یک جریان سومی را تشکیل دهد، اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته به کرات این موضوع مطرح بوده است. اعتدال یک روش است و نه یک جریان و جناح سیاسی. این موضوع کاملاً روشن هست. در انتخابات اخیر هم، هر دو جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، نامزدهای خود را داشتند. در بین اصول‌گرایان هم، طیفی که معتدل است و از تندروی فاصله گرفته است؛ رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرد و از آقای روحانی حمایت کردند. این مسئله مطرح نیست که در انتخابات جناحی به‌نام «اعتدال» به‌وجود آمده باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا