خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آب و برق و گاز هست، چادر و غذای کافی نیست

روزنامه ایران به نقل از وزیر نیرو نوشت: توزیع آب سیار تا زمان رفع بحران ادامه دارد.

یک روز از وقوع زلزله 7.3 ریشتری غرب کشور می‌گذرد و بسیاری از زیرساخت‌های مناطق زلزله زده به حالت عادی برگشته اما همچنان وضع شهرستان سرپل ذهاب و روستاهای تابع آن مساعد نیست.

این شهرستان بیشترین تخریب و مرگ و میر را در پی وقوع زلزله به خود دیده و مردمانش می‌گویند که بعد از اتمام جنگ تحمیلی عراق و ایران دیگر انتظار این حجم از خسارت جانی و مالی را نداشتند.

مسئولان مدام در تلاشند که هرچه زودتر شرایط این شهر و روستاهای تابعه آن بویژه در بخش مرکزی را بهبود ببخشند اما شدت آوار کار را سخت کرده. با این حال بخشی از زیرساخت‌های شهری و روستایی مانند خطوط ارتباطی، راه‌ها و برق به حالت عادی بازگشته است،آبرسانی نیزبه صورت سیار در حال انجام است. وزیر نیرو می‌گوید که تأمین آب شرب به شکل پایدار مستلزم زمان است و بعد از آواربرداری این کار نیز انجام خواهد شد؛ تا آن زمان آبرسانی سیار به هم میهنان انجام می‌شود.

آخرین وضعیت تأمین آب و برق

سرپل ذهاب بر سر راه بین‌المللی تهران – بغداد موسوم به جاده کربلا واقع شده و نزدیکی زمان وقوع حادثه غیرمترقبه زلزله به اربعین حسینی باعث شده که برخی از امکانات مورد نیاز مردم زلزله زده در منطقه وجود داشته باشد و شدت مشکلات کمتر شود از جمله تأمین آب بسته‌بندی زلزله زدگان.

در این باره رضا اردکانیان وزیر نیرو در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان کرد: در بخش مدیریت منابع آب، بعد از وقوع زلزله اصلی‌ترین دغدغه ما بحث پایداری و ایمنی سدهای بزرگ منطقه بود. لذا بلافاصله تیم‌های بازرسی فنی دست به کار شدند و بیش از 20 سد بزرگ در محدوده 125 کیلومتری کانون زلزله تماماً بازرسی شد. خوشبختانه بدنه سدها و تأسیسات جانبی در ارزیابی اولیه سالم گزارش شد و مشکلی از این حیث نبود، اما در خصوص تأمین آب شرب شهرها و روستاها طی روز گذشته بیش از 300 هزار بطری بین مناطق آسیب دیده توزیع و هزاران بطری دیگر را نیز آماده توزیع کردیم.

او ادامه داد: ما امکانات خوبی را برای پیاده روی زائران از مرز خسروی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی پیش‌بینی کرده بودیم و الان توانستیم از آنها برای کمک به زلزله زدگان استفاده و آب شرب را میان آنها توزیع کنیم.

به گفته اردکانیان67 دستگاه تانکر آبرسانی سیار از روستاهای مجاور و 6 دستگاه بسته‌بندی آب و 3 واحد آزمایشگاه سیار فعال شدند تا آب شرب با کیفیت میان مردم توزیع شود و مشکلی رخ ندهد.

وزیر نیرو با بیان اینکه طبیعتاً برقراری سیستم پایدار تأمین آب مستلزم آواربرداری است و امیدواریم که هرچه زودتر با تلاش مسئولان مربوطه، همکاران ما هم بتوانند به وظایفشان در این بخش عمل کنند، گفت: توزیع آب سیار تا زمان رفع بحران ادامه پیدا می‌کند.

اردکانیان در خصوص وضعیت برق نیز گفت: بعد از وقوع حادثه یک واحد 320 مگاواتی در نیروگاه بیستون کرمانشاه از مدار خارج شد که با تلاش همکاران در 11 دقیقه بامداد روز گذشته وارد مدار شد. تعدادی از پست‌های 230 به 132 کیلوولت، 230 به 63 کیلوولت، 63 به 20کیلوولت دچار مشکل شده بود و تعداد زیادی پست هوایی 20 کیلوولت نیز سقوط کرده بود اما بخش اعظمی از مشکلات روز گذشته رفع شد و اکنون مشکلی از نظر تولید و توزیع برق دراغلب مناطق آسیب دیده نداریم.

به گفته وزیر نیرو علاوه بر مدیران استانی کرمانشاه و استان‌های همجوار، بسیاری از مدیران ارشد از سراسر کشور به‌ مناطق آسیب دیده رفته‌اند و از نزدیک بر شرایط نظارت دارند. او می‌گوید: تا این لحظه عملیات بخوبی پیش رفته و امیدواریم بزودی پایدار‌سازی  شروع شود.

آخرین وضعیت تأمین گاز و سوخت مصرفی مردم

تأمین سوخت مصرفی مردم غرب کشور در این روزهای سال که هوا رو به سردی رفته، یکی از مشکلات اساسی است. تاکنون بسیاری از شهرها و روستاها به شبکه پایدار گاز وصل شده‌اند اما همچنان برخی از مناطق سرپل ذهاب مشکل تأمین سوخت دارند. در این باره سراغ مدیرعامل شرکت ملی گاز رفتیم.

حمیدرضا عراقی می‌گوید: تأسیسات ایمن گاز مانع وقوع انفجار پس از زلزله دیشب شد و توانستیم گازرسانی در اغلب مناطق زلزله زده را  با انجام عملیات نشت‌یابی از سر بگیریم.

او ادامه داد: بعد از وقوع حادثه گاز را در سه شهر مرزی مسیر زلزله در سرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی و جوانرود قطع کرده‌ایم تا عملیات نشت‌یابی انجام شود.
به گفته عراقی تقریباً شرایط به روال عادی باز گشته و قطعی گاز تنها به‌ دلیل حفظ امنیت مردم و بررسی نشت‌یابی گاز در شهرها بوده و اگر هنوز مناطقی هستند که به شبکه وصل نشده‌اند بزودی پس از اطمینان از سلامت شبکه و تأمین امنیت مردم شرایط به روال عادی بازمی گردد.

اما از نظر تأمین سوخت‌ها و فرآورده‌های جانبی تا زمان تنظیم این گزارش هنوز مردم مناطق زلزله زده سرپل ذهاب با مشکلاتی مواجه بودند، اما با اتصال مجدد برق دوباره شرایط تأمین بنزین و سوخت‌های دیگر به حالت عادی بازخواهد گشت. در این باره سیدمحمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: آماده باش به مناطق معین شرکت، ارسال سوخت هوایی به مناطق زلزله زده، ایجاد سه جایگاه سیارسوخت‌رسانی و ارسال نفتکش‌های بنزین و نفت سفید با امکان توزیع سوخت سیار، از جمله اقدام‌های این شرکت از یکشنبه شب تاکنون بوده است. مناطق معین شرکت شامل منطقه همدان، لرستان و آذربایجان غربی بوده‌اند.

آماده باش فرودگاهی برای پرواز به مناطق زلزله زده

همچنین قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاه‎ها اعلام کرد که در پی وقوع زمین لرزه در غرب کشور همه فرودگاه‌های کشور برای انجام پروازهای فوق‎العاده به‌ فرودگاه‎های مرزی ایران آماده باشند.حسین اسفندیاری در حاشیه نشست جمعی از مدیران فرودگاه‎های کشور افزود: زلزله به زیرساخت‎های فرودگاه‎های غرب کشور بویژه کرمانشاه، سنندج و ایلام آسیبی وارد نکرده است و این فرودگاه‎ها آماده امدادرسانی و اعزام مجروحان و همچنین اعزام نیروهای امدادی و متخصصان از سایر استان‎ها به این فرودگاه‎ها هستند. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه پنج پرواز فوق‌العاده به فرودگاه‌های مناطق زلزله زده برقرار شده است از برخورد جدی با هرگونه گرانفروشی بلیت هواپیما به این مناطق خبرداد.

بازگشایی تمام محورهای شریانی، اصلی، فرعی

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای نیز از بازگشایی تمام محورهای شریانی، ‌اصلی، فرعی و روستایی خبر داد و گفت: یکی از اقدامات مهم بازبینی و کنترل پل‌های بزرگ واقع در محورهای استان‌های زلزله‌زده است که بازدید میدانی توسط همکاران راهداری در حال انجام است تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل نسبت به رفع آنها اقدام شود.

خدمات بانکی در مناطق زلزله زده برقرار شد

بانک مرکزی نیز از اعزام تیم‌های ویژه برای برقراری خدمات بانکی به مناطق زلزله زده در غرب کشور خبر داد و گفت: در برخی مناطق آسیب‌ها جدی بوده اما با تعیین استان معین و اعزام تیم‌های امداد، هماهنگی لازم بین ستادها و نیروهای عملیاتی انجام شده است تا قطعی خدمات بانکی در مناطق آسیب دیده رخ ندهد. در مناطقی که قطع خطوط مخابراتی رخ داده بود نیز تلاش شد با پشتیبانی مشکل حل شود.

چادر می‌خواهیم و آب و غذا

مردم سرپل ذهاب بیش از هر چیز دیگری نیازمند چادر و آب و غذا هستند، چراکه خانه هایشان امن نیست و نمی‌توانند از زیرساخت‌هایی نظیر برق و گاز استفاده کنند. یکی از ساکنان سرپل ذهاب در طول 10 دقیقه مکالمه تلفنی با خبرنگار روزنامه ایران از وقوع دو پس لزره خبر داد و گفت: در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم مجدداً به خانه‌های ویران شده خود بازگردیم و از برق و گاز استفاده کنیم ،اما چادرهای هلال احمر می‌تواند حداقل تا 20 روز آینده سرپناه گرمی برای ما باشد.

نسیمی‌پور با اشاره به جمعیت 85 هزار نفری سرپل ذهاب اذعان کرد: ما نیاز به حداقل 20 هزار چادر داریم. برخی از مردم تاکنون در ماشین‌های خود می‌خوابیدند و از بخاری آن استفاده می‌کردند اما الان بنزین کافی برای این کار  نداریم. او با اشاره به عبور یک هلیکوپتر در هر دقیقه از بام سرپل ذهاب اذعان کرد: امداد‌رسانی بخوبی در حال انجام است  اما هنوز آب و غذا و چادر کافی نداریم. گفتنی است پس لرزهای این زلزله 7.3 ریشتری هنوز ادامه دارد و خانه‌های تخریب شده و ترک برداشته مردمان کرمانشاه بویژه در منطقه سرپل ذهاب مکان مناسبی برای زندگی آنها نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا