خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کمک 150 میلیونی وکلا به زلزله‌زدگان

یک وکیل دادگستری گفت: در مورد موضوع مسکن مهر دادستان عمومی و انقلاب شهرهای زلزله زده باید ورود کنند و بررسی نمایند که چرا ساختمان های مسکن مهر به این سرعت و به زودی فرو می ریزند.

محمدصالح نیکبخت در گفت و گو با ایسنا گفت: فاجعه زلزله غرب کشور هم از لحاظ قدرت زلزله 3/ 7 ریشتر و هم با توجه به اینکه نزدیک سطح زمین بود، از قدرت تخریب بسیار بالایی برخوردار بوده است. با توجه به اینکه در زمان وقوع زلزله مردم روستاها که اکثرا دامدار هستند، دام های خود را در اسطبل ها نگهداری می کردند، این بوم‌لرزه تاثیر بسیار ناگواری از لحاظ مالی و نابودی اموال و مالکیت‌های مردم گذاشته است؛ چنانکه تقریبا دام های مردم زیر آوار مانده و بسیاری از آنها از بین رفته است.

وی افزود: علی‌رغم اقداماتی که برای کمک به آسیب دیدگان شده است، ولی بیمارستان سرپل ذهاب که تنها بیمارستان منطقه است و تقریبا 8 سال پیش تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته، نابود شده است و تعدادی از بیماران بستری در این بیمارستان زیر آوار مانده‌اند و مقامات مسوول هم اعلام کرده اند که تعداد آمبولانس های در دسترس برای انتقال مصدومین و مجروحین کافی نیست که این امر مورد انتقاد مردم محل به ویژه خانواده های آسیب دیده است.

نیکبخت تصریح کرد: از آنجایی که مردم ایران خوی وحدت و همدلی دارند و اگر از لحاظ بین المللی هم تنها بمانند در غم همدیگر شریک هستند، خوشبختانه کمک های فراوانی به ویژه از شهرهای کرمانشاه و استان های همجوار یعنی کردستان، ایلام و آذربایجان غربی به منطقه شده و طبق اظهارات مردم محلی در این سه استان تقریبا نانوایی های شهرهای مختلف در حال پخت نان به عنوان غذای اصلی هستند و از این لحاظ ما به عنوان افرادی که در خارج از منطقه هستیم بر خود می بالیم که ملت ما همیشه به یاری همدیگر می روند.

این حقوقدان اضافه کرد: موضوع مهم دیگر این است که خوشبختانه کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه و کانون های ایلام و سنندج نیز به یاری آسیب دیدگان شتافته و با جمع آوری کمک های غیرنقدی از قبیل پوشاک، پتو و لوازم شوینده و هم چنین مواد غذایی مانند کنسرو اقدامات مناسبی به عمل آورده و از لحاظ مالی هم کمک هایی را جمع آوری کردند.

وی افزود: وضعیت نابسامان منطقه طوری بود که روز گذشته جلسه ای با حضور گروه زیادی از وکلای دادگستری عضو کانون مرکز و نیز تعدادی از اهالی استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و آذربایجان که عضو کانون وکلای مرکز هستند، تشکیل شد و به گروهی از وکلا از جمله اینجانب ماموریت داده شد که به کانون وکلای دادگستری مرکز مراجعه کرده و در خواست کمک مالی و غیرنقدی از کانون وکلای دادگستری مرکز کنیم. این اقدام امروز انجام شد و در جلسه هیات مدیره ما واقعا تحت تاثیر رفتار انسان دوستانه و دردآشنای اعضای هیات مدیره قرار گرفتیم و دیدیم که بسیاری از نطق هایی که آنها کردند و پیش از ورود ما وقت گرفته بودند، حول محور کمک رسانی فوری به مناطق زلزله زده و مردم آنجا و همچنین انتقاداتی از عدم تسریع در انجام کار بود.

وی افزود: هیات مدیره کانون وکلای مرکز در جلسه امروز علاوه بر اینکه هر یک از اعضا شخصا مبالغ متنابهی کمک کردند، مقرر کردند که از امکانات کانون و مبالغی که وکلا به عنوان حق تعاون و هزینه ها به کانون پرداخت می کنند، به آسیب دیدگان زلزله اختصاص داده شود و بر همین اساس وکلا مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال به آسیب دیدگان زلزله کمک کردند  که این کار زیر نظر  دکتر منصور پورنوری استاد برجسته حقوق دریایی و چند نفر دیگر از آشنایان به امور مرکز انجام شد.

نیکبخت ادامه داد: کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان اولین و بزرگترین کانون ایران از سایر کانون های دادگستری کشور، طی اطلاعیه‌ای درخواست کرد که کانون ها به یاری آسیب دیدگان منطقه که جمعیت بسیار فراوانی هستند، بیایند و برای تامین مسکن و غذا و سرپوش موقت (چادر) برای آنان که امر فوری است بشتابند و کمک‌های خود را از طریق کانون وکلای کرمانشاه که در حال حاضر نمایندگان آن در شهر سرپل ذهاب مستقرند انجام دهند که این امر برایم به عنوان یکی از کسانی که انتظار این همه توجه فوری را نداشتم، بسیار تعجب آور بود.

نیکبخت با اشاره به خسارات وارده به اماکن و محل های مسکونی گفت: متاسفانه باید بگویم که در کشور ما در ساخت بنا حتی بناهای عمومی مانند مراکز بهداشتی و آموزشی و بیمارستان ها توجه لازم صورت نمی گیرد. دیدیم که بیمارستان سرپل ذهاب در اولین  لرزش زمین بر سر بیماران بستری و پرسنل آن فرو ریخته و اولین قربانیان حادثه بیماران و پرسنل این بیمارستان بوده اند. همچنین مراکز آموزشی در منطقه که علی القاعده باید در ایجاد و توجه به استحکام بنا اقدامات ویژه را به عمل آورند، در این زلزله وحشتناک فرو ریخته و کمتر جایی است که در شعاع 50 کیلومتری مرکز زلزله به ویژه روستاها صدرصد یا چیزی در حدود این تخریب نشده باشد.

وی ادامه داد: از همه مهمتر و قابل توجه‌تر ساختمان‌های مسکونی احداثی تحت عنوان مسکن مهر است و همانطور که در عکس‌های مختلف در رسانه های عمومی، صدا و سیما، روزنامه ها و فضای مجازی منتشر شده ساختمان های مسکن مهر که عملا از بناهای نوبنیاد است فرو ریخته و به جز از بین رفتن سرمایه کشور که برای احداث این بناها هزینه شده، عده زیادی در این اماکن کشته یا زخمی شده اند. در این خصوص توضیح این نکته ضروری است که چرا باید مراکز آموزشی و بهداشتی و ساختمان هایی که محل اسکان جمعی مردم است مانند قوطی کبریت ساخته شود و با نخستین لرزه ها در سال های اول احداث آن از بین برود.

وی یادآور شد: قبلا در جریان آتش سوزی در مدرسه ابتدایی در روستای شین آباد پیرانشهر این نکته را توضیح دادم که مسوولینی که چنین مدارسی را می سازند باید امکانات لازم را برای آنها تامین کنند، چرا باید پیش بینی این گونه حوادث را از قبل نکنند و در حوادث غیرمترقبه یا حوادث عادی که ممکن است پیش بیاید بیشترین آسیب های جانی و مالی برای کشور ایجاد شود.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: اکنون جای آن است که مساله مسکن مهر و ساختمان‌های متعدد ایجاد شده با این نام صرف نظر از نیت خیری که بانی آن داشته است، مجددا مورد بررسی قرار گیرد. اگر هم حوادث مشابه زلزله کرمانشاه به وجود می آید، چرا باید ساکنان این گونه اماکن بیشترین خسارت را ببینند و جان و مال آنها از بین برود، به ویژه اینکه اغلب خریداران این گونه محل های مسکونی از اقشار کم درآمد جامعه هستند و عملا زمانی که ما چنین چیزی را می بینیم و می شنویم این افراد می گویند ماجرای مسکن مهر چون «تره بود که قرار بود قاتوق نانش شود» ولی متاسفانه به جای اینکه این گونه اماکن سرپوشی برای مردم باشد و آنها را محافظت نماید عملا قاتل جان آنان شد.

نیکبخت درباره ورود مدعی العموم به موضوع مسکن مهر گفت: به نظر می رسد در این گونه موارد دادستان عمومی و انقلاب شهرهای زلزله زده باید ورود کنند و بررسی کنند چرا ساختمانی که 8 سال پیش به عنوان بیمارستان ساخته شده یا ساختمان های مسکن مهر  به این سرعت و به زودی فرو می ریزند ولی ساختمان های شخصی ساز با چنین مشکلاتی مواجه نمی شوند. این امر هیچ دلیلی ندارد جز اینکه در ایجاد این ساختمان ها ساز و کارهای فنی لازم رعایت نشده و این ساختمان ها هم از نظر پیکر و دیواره ها و ستون ها مشکلاتی داشته و افراد سودجو که احداث این بناها را کنترات کرده و به عنوان پیمانکار آنها را احداث کرده اند، فزون طلبی مالی آنها بر رعایت انصاف و اخلاق برتری یافته و این خسارات را ایجاد کرده است.

وی در پایان گفت: قطعا این کار منحصر به مناطق زلزله زده نیست و در جاهای دیگر هم امکان تکرار چنین موضوعاتی وجود دارد؛ بنابراین دادستان های محترم باید ورود کرده و با بررسی کارشناسی دقیق و بدون هرگونه چشم پوشی مسوولان را تحت تعقیب قرار دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا