خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پارک‌های جنگلی تهران را شناخته و از آن‌ها استفاده کنید

در سال‌های گذشته سعی بر این بوده که کم رونقی و نبود امکانات کافی گردشگری از این بوستان‌های چند هکتاری برداشته شود. بر اساس آمار اهالی پایتخت‌نشین هنوز هم اقبال خوبی به استفاده از این پارک‌های جنگلی نشان می‌دهند. با سرچ کردن در موتورهای جستجو می‌توانید پارک های متعدد جنگلی تهران را پیدا کنید. از پارک قدیمی چیتگر گرفته تا خرگوش دره، پارک جنگلی کوهسار، پارک پردیسان و…

به گزارش ایرنا در سال‌های گذشته سعی بر این بوده که کم رونقی و نبود امکانات کافی گردشگری از این بوستان‌های چند هکتاری برداشته شود. بر اساس آمار اهالی پایتخت‌نشین هنوز هم اقبال خوبی به استفاده از این پارک‌های جنگلی نشان می‌دهند، به طوری که این بوستان‌های پهناوری که هنوز هم ظاهر بکر خود را حفظ کرده‌اند به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقصدهای گشت و گذار نیمروزی تهرانی ها به حساب می‌آیند. در این گزارش با این تکه‌های سبز رنگ نقشه پایتخت بیشتر آشنا می‌شوید.

*** پردیسان، ملاقات با حیات وحش

بوستان جنگلی پردیسان یکی از پارک‌های جنگلی بزرگ و مشهور شهر تهران است. این بوستان بزرگ در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد. پارک پردیسان، یک بوستان تفریحی و آموزشی به حساب می‌آید. این جنگل تقریبا مصنوعی را می‌توان ارائه دهنده خدمات آموزشی و پژوهشی با موضوع محیط‌زیست و همچنین ارائه دهنده آموزش‌های عمومی همراه با گذراندن اوقات فراغت دانست. پارک پردیسان از طریق شبکه بزرگراهی پایتخت دسترسی خوبی برای شهروندان دارد. موزه آب و باغ وحش این پارک جنگلی از جمله امکانات مهم این مرکز تفریحی به حساب می‌آید. حیات‌وحش موجود در پارک شامل گوشتخواران، علفخواران، پرندگان شکاری و سایر پرندگان است. پارک پردیسان از سایر امکانات معمول بوستان‌های شهری دیگر بهره‌مند است. پردیسان می‌تواند مکان آموزشی حیات وحش برای کودکان‌تان باشد. این روزها که کرونا بیشتر دانش آموزان را خانه نشین کرده است با سر زدن به این بوستان می‌توانید یک اردوی تمام عیار برای بچه‌ها مهیا کنید. این بوستان جنگلی 275 هکتار وسعت دارد. راه‌های دسترسی به آن هم بزرگراه‌های همت و حکیم هستند.

***چیتگر، مسیرسبز دوچرخه سواری

بیشتر آن هایی که تجربه رکاب زدن در پارک های تهران را دارند بوستان جنگلی چیتگر را به عنوان یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در پایتخت معرفی می‌کنند. پارک جنگلی چیتگر یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی پایتخت است. این بوستان دارای امکاناتی مانند مجتمع فرهنگی ورزشی، سالن اجتماعات و انبار، ایستگاه آتش نشانی، رستوران و بوفه، پارکینگ، پیست اسکیت سواری، آلاچیق و زمین بازی کودکان است. ۲ ایستگاه مترو هم در مجاورت پارک چیتگر واقع شده‌اند که دسترسی به این بوستان را با سهولت بیشتری همراه می‌کنند. در پارک جنگلی چیتگر، حدود ۱۴ کیلومتر جاده آسفالته استاندارد وجود دارد که برای پیاده روی بسیار مناسب است.

اگر اهل دوچرخه سواری هستید حتما خودتان را به پیست دوچرخه سواری این بوستان بزرگ برسانید و ساعتی را رکاب بزنید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. چیتگر 1450 هکتار مساحت دارد و مسیر دسترسی به آن از بزرگراه تهران _ کرج می‌گذرد.

*** لویزان، طبیعتی در ارتفاع

لویزان واقع در منطقه ۴ شهرداری تهران، از شمال به اُزگل، از جنوب به تپه‌های شمس آباد، از غرب به حسین آباد و از شرق به شیان محدود می‌شود. این بوستان بزرگ شهری، از تمام امکانات معمول پارک‌های شهری برخوردار است. هتل شیان، استخر، سونا، مسجد، چایخانه، زمین فوتبال و والیبال، سکوهایی برای استفاده مردم از جمله امکانات این پارک بزرگ شهری محسوب می‌شود. هر کجای پایتخت که باشید می‌توانید به سادگی خودتان به ارتفاعات این پارک جنگلی برسانید و از مناظر زیبای طبیعی آن لذت ببرید. لویزان از بام‌های سبز تهران به حساب می‌آید و دیدن پهنه بزرگ تهران از ارتفاع آن در روزهایی که هوا پاکیزه تر است تجربه بکری را به شما می‌دهد. این بوستان جنگلی 1100 هکتار وسعت دارد و از طریق بزرگراه شهید زین‌الدین می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

پارک‌های جنگلی پایتخت، طبیعت بکر تهرانی‌ها

*** سرخه حصار، نگین سبز شرق

سرخه‌حصار، نگین سبزی در بخش شرقی پایتخت است. دیدنی‌های چشمگیر و مناظر طبیعی و سرسبز سبب شده این ناحیه، به ناحیه‌ای حفاظت شده با قدمت تاریخی حدود 250 سال تبدیل شود. حدود 150 هکتار از زمین‌های سرخه حصار که حالا به عنوان یک پارک ملی شناخته می‌شود، در سال 79 با هماهنگی سازمان محیط‌زیست و سازمان پارک‌ها درختکاری شده و به شهرداری تحویل داده شده است. پارک جنگلی سرخه‌حصار که حالا عبارت «قطب گردشگری شرق تهران» را هم یدک می‌کشد دارای امکاناتی نظیر پارک ترافیک، بوستان سنگی، زمین چمن مصنوعی، پیست دوچرخه‌سواری، پیست موتورهای ساحلی، حیات وحش، سالن تیراندازی، سرسره‌های بزرگ، زمین بازی کودکان، بوفه، آلاچیق است که هر یک به تنهایی می‌توانند انگیزه‌ای برای رفتن به این پارک زیبا باشند. بی‌برو برگرد، بوستان سنگی نرگس بهترین چشم‌انداز پارک جنگلی سرخه‌حصار است. وجود آبنما، آبشار، برکه و آلاچیق‌های مختلف، نمای زیبایی به این بوستان سنگی بخشیده‌ است. سرخه حصار 150 هکتار وسعت دارد و برای دسترسی به آن باید وارد بزرگراه یاسینی در چهاراره تهرانپارس شوید.

پارک‌های جنگلی پایتخت، طبیعت بکر تهرانی‌ها

*** سوهانک، پاتوقی برای پیاده‌روی

موقعیت جغرافیایی، کوهستانی، گردشگری و تاریخی پارک جنگلی سوهانک، این مرکز تفریحی را نسبت به مراکز دیگر متمایز می‌کند. تجهیزات بدنسازی در نقاط مختلف این پارک نصب شده است. محل استراحت هم تا دلتان بخواهد در این پارک پیدا می‌شود. این پارک جنگلی زیبا به تعداد بسیار زیادی آلاچیق و نیمکت مجهز شده است که می‌توانید روی آن‌ها نفسی تازه کنید. اگراهل پیاده‌روی هستید پیشنهاد می‌کنیم حداقل برای یک بار شال و کلاه کنید و سری به معابر زیبای پارک جنگلی سوهانک بزنید. معابر این پارک جنگلی در فصول مختلف سال آنقدر جذاب و دوست‌داشتنی است که ساعت‌ها بدون خستگی می‌توانید در آن‌ها پیاده روی کنید. سوهانک 200 هکتار وسعت دارد و از طریق بزرگراه لشکرک می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

*** خجیر، بوستان ملی پایتخت

پارک ملی خجیر همانند پارک ملی سرخه‌حصار در شرق تهران قرار گرفته است. پوشش گیاهی این پارک بزرگ شامل بنه، بادام کوهی، ارس، داغداغان، چنار،‌ سپیدار،‌ پده، ‌بید، زالزالک تبریزی، ‌افرا، زبان گنجشک، عرعر، اقاقیا،‌ کاج تنگرس، ‌تمشک،‌ گز، شیشعان، روناس، زرشک، سوفورا،‌ شیرخشت، سیاه تلو،‌ دغدغک و ارمک است. در خیلی از نقاط پارک ملی خجیر می‌توانید ساختمان‌های شهر تهران، رودهن و بومهن را ببینید. این منظره در شب واقعا دیدنی است. این پارک جنگلی منطقه‌ای کوهستانی و تپه ماهوری به حساب می‌آید که رودخانه جاجرود در آن جریان دارد. امکانات اولیه پارک‌های جنگلی دیگر در اینجا هم پیدا می‌شود. اگر به دیدن حیات وحش زنده علاقه دارید به این پارک بروید و خوب چشم‌هایتان را به کار بیندازید. در پارک ملی خجیر انواع پرندگان و پستانداران زیست می‌کنند. هنوز هم گله‌های کوچک از آهو ها به نزدیکی این بوستان می‌آیند.خجیر 120 هکتار مساحت دارد و برای رفتن به آن باید وارد جاده دماوند شوید.

انتهای پیام/

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا