خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیروزی و شکست گفتمانی

«رضا بابایی» پژوهشگر فرهنگی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «پیروزی و شکست گفتمانی» نوشت:

حدود دو دهه است که اصول‌گرایان با پرچم مبارزه با فقر به میدان انتخابات می‌آیند. یعنی از زمان دولت هشتم (1380) تا امروز. آنان چهار سال بر طبل اصول‌گرایی می‌کوبند، اما از چند ماه مانده به انتخابات، لباس سوپرمن می‌پوشاند و در قامت منجی محرومان ظاهر می‌شوند. در این ایام، سخنی از مؤلفه‌های مهم اصول‌گرایی و دفاع از ارزش‌ها در میان نیست یا بسیار کم است؛ ارزش‌ها و مؤلفه‌هایی همچون استکبارستیزی، محدوسازی اینترنت، خطر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام، ضرورت مبارزه با ماهواره، قبح مذاکره با کشورهای غربی، نعمت بودن تحریم‌ها و قطع رابطه با کشورهایی مانند عربستان. چهار سال کنسرت تعطیل می‌کنند و درست در ایام تبلیغات، تتلیتی‌ها را در آغوش می‌گیرند و دست نوازش بر سر و روی آنان می‌کشند.

پرسش‌های صداوسیما از نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها نیز به کمک آنها می‌آید که مجبور نشوند دربارۀ مسائلی مانند ماهواره و تلگرام و مذاکره و حمله به سفارت‌خانه‌ها و حجاب و موسیقی و تنش‌زدایی با جهان سخنی بگویند.

این تغییر روش در روزهایی خاص، معنایی ندارد جز «شکست گفتمانی». اگر تکلیف ریاست جمهوری در روز انتخابات معلوم می‌شود، وزن‌کشی گفتمان‌ها و رأی‌آوری آنها در روزهای پیش از انتخابات است. گفتمانی که در ایام تبلیغات، پرچم خود را زمین می‌گذارد و پرچم‌های عاریتی در دست می‌گیرد، حتی اگر پیروز شود، شکست خورده است.

اکنون که رئیس دولت دوازدهم همان رئیس دولت یازدهم است، امیدوارم که در چهار سال آینده، دولتی سالم‌تر و کوشاتر داشته باشیم. حمایت مردم از هیچ دولتی، حمایت مطلق و بدون مطالبه نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا