خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شاهد تبعیض به اهل‌سنت در مناطق‌زلزله‌زده نبودیم»

رئیس شورای‌شهر تهران از ارائه کمک‌ها بیشتر به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: شاهد هیچ برخورد تبعیض‌آمیزی نبودیم. در بازدید از منطقه سنی‌نشین شهر سر پل‌ذهاب روحیه مردم بسیار خوب بود.

به گزارش ایلنا، صبح امروز چندی از اعضای شورای‌شهر تهران از جمله محسن هاشمی، مجید فراهانی، محمد علیخانی، شهربانو امانی و ناهید خداکرمی برای بازدید از مناطق زلزله‌زده راهی کرمانشاه شدند.

محسن هاشمی با اشاره به بازدید از مناطق زلزله‌زده از کمک‌های بیشتر به منطقه خبر داد و گفت: به درخواست استاندار کرمانشاه و هماهنگی با شهردار کرمانشاه مناطق چهارده و بیست تهران به عنوان معین شهرهای ثلاث باباجانی و سرپلذهاب تعیین شدند. قرار شد این مناطق  با اعزام نیروهای خدماتی و عملیاتی نسبت به پاکسازی و نظافت این شهرها اقدام کنند. همچنین صد و شصت چشمه سرویس بهداشتی شامل حمام و دستشویی سیار، از امکانات شهرداری تهران که برای زوار اربعین در مرز خسروی مستقر شده بود به شهر زلزله‌زده سرپل‌ذهاب منتقل شد، مقدار دیگری نیز امکانات بهداشتی در آینده به این شهر منتقل خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران توانسته نقش موثری در کمک به آسیب‌دیدگان ایفا کند، ادامه داد: واحد‌های عملیاتی بهشت زهرا با اختصاص ۱۳ دستگاه  آمبولانس و واحد امداد ۱۳۷ با ارسال بیست دستگاه تجهیزات، جهت آواربرداری بلافاصله پس از زلزله به شهر سرپل ذهاب منتقل شدند و نقش ویژه‌ای در انجام عملیات آوار بردای، نجات مصدومیت و بازگشایی معابر ایفا کردند. در این پنج روزی که از وقوع حادثه سپری شده است،  نیروهای بسیج شهرداری که در روستاهای آسیب دیده سرپل ذهاب مستقر شده بودند و بیش از ۱۰۰ تن کمک شامل غذا، دارو و آب آشامیدنی بین آسیب دیدگان توزیع کردند.

او با اشاره به آخرین اقدامات شهرداری برای کمک به مناطق زلزله‌زده افزود: براساس درخواست استاندار کرمانشاه و مسوولان محلی اقلام مورد نیاز شامل ده‌ها هزار متر نایلون برای پوشش چادر زلزله‌زدگان در مقابل باران  تامین شده و امشب به کرمانشاه خواهد رسید.

هاشمی با بیان اینکه بیشترین تلفات به شهر سرپل‌ذهاب و روستاهای اطراف آن اختصاص دارد، گفت: آخرین آمارها نشان می‌دهد حدود بیست هزار واحد مسکونی در زلزله تخریب شده که پنج هزار واحد در سرپل‌ذهاب و ۱۵ هزار واحد هم در روستاها هستند، همچنین بیش از ۱۰ هزار واحد آسیب دیده، نیاز به تعمیر دارد و قابل سکونت نیست. به نظر می‌رسد نیاز به کالا و مواد غذایی کمتر از سابق است و مشکل اصلی تبدیل اسکان اضطراری به اسکان موقت است که به معنای تامین سرویس بهداشتی و امکانات گرم کننده است‌ و اگر مردم با هماهنگی نهادهای امدادگر برای تامین این نیازها متمرکز شوند نتیجه بهتری برای کمک به زلزله زدگان خواهد داشت.

رئیس شورای‌شهر تهران با اشاره به اینکه در این سفر از نهادهای متولی و امدادرسان قدردانی و تشکر شد، ادامه داد: امدادرسانی در روستاها منظم‌تر از شهرهاست چراکه توزیع در شهرها تا حدودی با مشکل‌ روبرو است. بخشی از مردم امکانات بیشتری می‌گیرند و بخشی دیگر که به محل‌های توزیع نمی‌رسند امکانات کمتری می‌گیرند اما در روستاها به‌علت جمعیت کم شناسایی منظم‌تر بوده است. هر چند ارسال کمک‌های امدادی سنگین به‌علت شرایط معابر و پراکندگی روستا به‌شدت مشکل است، البته امکانات ضروری مثل چادر، مواد غذایی و پتو منظم‌تر از شهرها انجام شده است‌

او در پاسخ به این سوال که آیا شاهد برخوردهای تبعیض آمیز ناشی از اهل‌سنت بودن آسیب‌دیدگان بوده یا خیر، گفت: شاهد هیچ برخورد تبعیض‌آمیزی نبودیم. در بازدید از منطقه سنی‌نشین شهر سر پل‌ذهاب روحیه مردم بسیار خوب بود و هیچ مشکلی از نظر مسایل امنیتی وجود نداشت. البته اقدامات خودجوشانه بدون هماهنگی نهادهای امدادی موجب شده امکانات به‌خوبی به این مراکز نرسد. شبکه‌های اجتماعی نیز نقش مثبتی در تشدید کمک‌رسانی داشند و میزان کمک‌رسانی نسبت به سوانح مشابه بی‌سابقه بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. البته بگوئید که این را یک مقام حکومتی، پسر بکی روحانی و یک شیعۀ نمام عیار می گوید. هر وقت یک فعال سیاسی اجتماعی سنی مذهب چنین نکته ای را گفت خبرمان بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا