خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگو با تهیه‌کننده‌ی کلیپ بانوی افغانستانی که آرزوی کربلا داشت!

هفته­‎های گذشته کلیپی از وضعیت و مشکلات اخذ ویزا یکی از مهاجران افغانستانی در آستانه‌ی اربعین حسینی منتشر شد که بازتاب گسترده‎ای در فضای مجازی داشت و موجب شد که مشکل بسیاری از آنها برای رفتن به زیارت کربلا حل شود؛ انصاف نیوز با تهیه‎کننده‌ی این کلیپ به گفت‎وگو پرداخته است.

محمدرضا موحدنژاد، مدیر روابط عمومی پایگاه خبری فردا در صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشت: «اولین بار خانم محمدی را در كارگزاری سفارت عراق ديدم و به هیچ وجه فكر نمی­كردم این ويديو اینقدر مورد توجه قرار گيرد؛ ضمن این که در برنامه‌­ام هم نبود با يک افغانستانی صحبت كنم.

وقتی ديدم یک خانم افغانستانی به همه التماس می­كند، نمی­دانم چه شد كه او را برای مصاحبه دعوت كردم که جلوی دوربين بياید و درباره‌ی مشکلش صحبت کند، اول ترسيد و گفت يک وقت سياسی نشود و بيایند مرا بگیرند، فكر نمی­كردم دل پری داشته باشد و فكر نمی­كردم ما ایرانی‌ها آنقدر ظالم باشیم.»

موحدنژاد درباره‌ی هدفش از تهیه‌ی این کلیپ ویدیویی به انصاف نیوز گفت: هدف، گزارش مشکلات مردم بدلیل گران شدن ویزا بود که پیش از این، 170 هزار تومان بود و به 199هزار و پانصد تومان افزایش یافته بود و مردم خیلی مشکل داشتند و نمی­دانستند که چرا ویزا گران شده­ است.

وی افزود: پیگیر  این افزایش قیمت بودیم و دلیل آن را می‌خواستیم بپرسیم و در این رابطه، یکی از کارگزاری­های مهم در تهران، شرکت طلوع است که روبه‌روی سفارت عراق قرار دارد و  بصورت اتفاقی آنجا بودیم که این خانم افغانستانی را دیدیم که خیلی التماس مردم و مسوولان شرکت می­کرد که کارش راه بیفتد و زمان کوتاهی داشت که ویزا خود را از دستی به کامپیوتری تبدیل کند و این یک پروسه زمانبر سه ماهه است که به اربعین نمی­رسید و به او ویزا هم نمی­دادند.

مدیر روابط عمومی پایگاه خبری فردا ادامه داد: بعد از مصاحبه­ای که انجام شد، از افراد مختلفی که آنجا بودند، پیگیری­های فراوانی کردیم، با مسوول شرکت طلوع که کارگزار صدور ویزا سفارت عراق است، صحبت کردیم و گفتند نمی­شود و باید سیر قانونی را طی کند و اینطور حرف­ها و حتی سفارت عراق هم رفتیم که جواب ندادند و بدلیل این که خبرنگار بودیم ما را رد کردند و به هیچ نتیجه­ای نرسیدیم. با این وضعیت رفتیم و مصاحبه را منتشر کردیم که ببینیم چه می­شود.

وی گفت: بعد از این که منتشر کردیم، صدا­و­سیما هم تعدادی گزارش از آن منتشر کرد و در فضای مجازی خیلی دست به دست شد، از سفارت افغانستان، وزارت امور خارجه و وزارت کشور تماس گرفتند و این مشکل حل شد و تا چند پیش هیچ اطلاعی از این خانم نداشتیم که آقای شمشادی در صفحه‌ی اینستاگرام خود منتشر و لطف کرد و ایشان را به ما وصل کرد و ما تمام منابعی که داشتیم در وزارت کشور و… به هم وصلشان کردیم و خدا را شکر ویزایش را گرفت و گزارش دوم را هم که منتشر کردیم سوار شد و به کربلا عزیمت کرد.

همکاری وزارت کشور با مهاجران افغانستانی

مشکل سایر افرادی که آنجا بودند هم حل شد؟

تعدادی از افغانستان به ایران آمدند که آنها باید روادید خود را از افغانستان می­گرفتند و آمدند اینجا بگیرند که آنها هنوز مشکل داشتند و در ایران گیر کرده بودند و عراق روادید صادر نمی­کرد، اما بعد از این اتباع افغانستانی در ایران خیلی از مشکلاتشان حل شد و با مردم خیلی صحبت کردیم، چون دیگر نیاز ندارند که پاسپورت خود را کامپیوتری کنند، وزارت کشور همین‌جا به آنها می­داد و خیلی همکاری کرد و پیگیر بودند.

پایگاه خبری فردا در این بخش درباره‌ی افغانستانی­ها اطلاع­رسانی کرد یا سابقه هم داشته است؟

سابقه که نداشت، اما گزارش بعدی ما بعد از اربعین منتشر می­شود و نگاه ما به خانواده­های شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون است که مشکلات بسیاری دارند.

گزارش از مشهد و تهران ضبط می‎شود که انشاءالله منتشر می‌کنیم.

بیشتر مشکلاتشان چیست؟

بیشتر معیشتی است، سرپرستان خانواده نیستند و هیچ حمایت مالی هم ندارند، وضع معیشتی آنها خیلی ضعیف است.

در آینده در نظر دارید گزارش‎هایی که درباره‌ی افغانستانی‎ها می‎گیرید را توسعه بدهید؟

واقعیت برنامه‎‌ای برای این موضوع نداریم، اما موردی، این‌کار را انجام می‎دهیم، چون مخاطبش را دیدیم و حالا شاید مشکلی که قدیم بود و یک نگاه خوبی به این موضوع نبود، الان نگاه‎ها بهتر شده و هدفمان این است که شاید این اصلاح شود و با این گزارش، فهمیدیم نگاه مردم نسبت به اتفاقاتی که در گذشته افتاده که مسبب آن، افغانه بودند ممکن است تغییر یابد و اتفاق‎هایی خوبی بیفتد.

خیرین زیادی پیدا شدند که هزینه‌ی سفر آنها را می‎دادند، کار برایشان درست می‌کنند و بیمه، و حتی از یک موسسه مالی آمدند و گفتند که دخترشان که تیزهوش است را بورسیه تحصیلی تا دانشگاه برود.

خانواده‌ی آنها قبول کردند یا نه!؟ چون مهاجران عزت نفسی دارند که این کمک‎ها را بطور معمول قبول نمی‌کنند؟

در این‌باره هنوز با آنها صحبت نکردیم؛ گذاشتیم بعد از اربعین که می‌آیند جلسه‎‌ای بگذاریم با همین موسسه‌ی مالی! هر چند درست نیست واژه‌ی ترس را استفاده کنم، اما دوست ندارند که با رسانه‌ها، زیاد در ارتباط باشند و ما را واسطه‌ی این موضوع کردند.

دلیل ترس از ارتباط با رسانه‎ها چه می‎تواند باشد؟

چون مهاجر هستند، می‎ترسند که بعد مشکلی برایشان پیش بیاید. قدیم سال 62، خانواده‌ی آنها غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، اما خود این خانم متولد ایران است؛ اگرچه شناسنامه‌ی ایرانی ندارد و هنوز شهروند درجه یک ما نیست و مهاجر محسوب می‎شود، حتی کارفرما بیمه‎شان نمی‎کند و غیرقانونی تلقی می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا