خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هفت توصیه برای رهایی از بوی بد دهان در رمضان

سودابه هروی فرد، کارشناس تغذیه ی انصاف نیوز در یادداشتی نکاتی درباره ی رهایی از بوی بد دهان در ایام روزه داری ارائه می دهد:
همزمان با آغاز ماه ضیافت الهی، بوی بد دهان ناشی از ساعات طولانی گرسنگی، بیشتر روزه داران را آزار می دهد. راهکارهای متعددی برای رفع این حالت ناخوشایند ارائه شده است.

1- استفاده از میوه ها و سبزی ها در وعده ی سحری
میوه ها و سبزی ها ی تازه پاک کننده ی طبیعی دندان ها محسوب می شوند. با مصرف مواد غذایی این گروه، پلاک ها و باقیمانده ی مواد غذایی از دندان ها زدوده می شود. به علاوه، با توجه به اینکه مواد غذایی این گروه حاوی مقدار زیادی فیبرهستند، همانند اسفنج آب را درون خود ذخیره می کنند و تا حدودی از تشنگی حین روزه داری می کاهند. همچنین، میوه ها و سبزی ها سرشار از آنتی اکسیدان هستندو به این ترتیب مصرف آن ها موجب تضمین سلامت دهان و دندان در طولانی مدت می شود. اما، به خاطر داشته باشیم که از مصرف سیر و پیاز در وعده ی سحری بپرهیزیم.

2- مصرف کربوهیدرات ها
شاید عجیب به نظر برسد اما، مصرف کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات کامل، بوی ناپسند دهان را از بین می برد. وقتی بدن با کمبود کربوهیدرات مواجه می شود، کتون هایی با بوی ماهی تولید می شوند. بنابراین، پیشنهاد می شود در وعده ی سحری کربوهیدرات های پیچیده گنجانده شود. با این روش، علاوه بر اینکه انرژی و فیبر مورد نیاز در طول روز تامین می شود، از تولید کتون های بدبو نیز جلوگیری می شود.

3- شستشوی دهان با گل میخک
4 بوته گل میخک را به 2 لیوان آب داغ اضافه کنید. سپس، آن را به مدت نیم ساعت بجوشانید. دوبار در روز و هر بار به مدت یک دقیقه دهان خود را با محلول حاصل شستشو دهید. این کار باکتری های موجود در دهان را از بین می برد.

4- پرهیز از مصرف قهوه و پنیر
این دو ماده ی غذایی موجب ایجاد بوی بد دهان می شوند. به همین دلیل، پیشنهاد می شود از مصرف آن ها به ویژه در وعده ی سحری پرهیز شود.

5- نوشیدن آب کافی
کمبود آب از مهم ترین عوامل ایجاد بوی ناخوشایند دهان است. بنابراین، پس از صرف وعده ی افطار، کم آبی بدن را با نوشیدن آب کافی جبران کنید. به این منظور در فاصله های نیم ساعته بین افطار و سحر، حدود یک لیوان آب بنوشید.

6- مسواک زدن و استفاده از نخ دندان
به طور معمول در ماه مبارک رمضان، پیش از خواب و پس از صرف وعده ی سحری مسواک می زنیم. اما برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطلوب دهان، توصیه می شود سه تا چهار بار در روز مسواک بزنیم و ضمن استفاده از نخ دندان، سطح زبان را با مسواک پاک کنیم.

7- جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی
گاهی اوقات بوی بد دهان ناشی از ترشحات بینی است و ارتباطی با بهداشت دهان و دندان ندارد. پس سعی کنیم از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم و در صورت ابتلا بیماری را هر چه سریع تر درمان کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا