خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«هر نظامی که عدالتش ضعیف باشد سقوط خواهد کرد»

محقق و پژوهشگر اجتماعی گفت: یک حکومت با عدالت و کفر تداوم می یابد اما هرگز با ظلم، بقاء نخواهد داشت.

به گزارش شفقنا، استاد علی موهبتی با سخنرانی در بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی در ابتدا هدف همه ی انبیاء و ائمه ی اطهار را هدفی مشترک دانسته و افزود: هدف همه ی انبیاء و معصومین یک هدف واحدی است اما استراتژی و روش های آنان به دلیل مقتضیات زمان با یکدیگر متفاوت بوده است و مثلا امام حسن (ع) صلح نامه ای با معاویه امضا می کنند که بعد از رحلت شان امام حسین (ع) نیز بدان پایبند بود و هنگامی که وضعیت زمان فرق می کند استراتژی و روش امام حسین (ع) نیز تغییر می یابد. وضعیت دوره ی کنونی نیز به گونه ای است که خشونت جای ترحم را فرا گرفته است وضع زمان ما نیز تغییر کرده و لذا می بینیم که امروزه همه جا صحبت از ترحم و رحمت است. پیامبر گرامی اسلام می فرمایند راه و روش بعثت من هم دارای رحمت و مغفرت بوده و هم بسیار ساده است طوری که مردم را به مشقت نمی اندازد. همه ی روش هایی که ائمه ی اطهار اتخاذ کردند بر حسب نیازها و مقتضیات زمانه و گاهی از روی زور و تهدید سمتگران بود. مثل صلح امام حسن یا ولایت عهدی امام رضا (ع) اما ائمه ی اطهار با شیوه هایی که برمی گزیدند تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند.

وی در ادامه افزود: سال های بسیار در جامعه ی ما اتفاقات متفاوتی رخ داده است تا جایی که نظامی به نام جمهوری اسلامی ظهور کند و می شود گفت بعد از دوران حکومت امام علی (ع) تاکنون دیگر ما حکومت و نظامی با این وسعت که امامیه بر سر کار باشند نداشته ایم. سخنان و نظریات ما مسلمانان را غربی ها به کار گرفتند و مورد استفاده قرار دادند تا جایی که سید جمال الدین اسدآبادی می گوید «وقتی به شرق رفتم یا وقتی به غرب رفتم همه جا اسلام را دیدم مسلمانان امروزه حجابی برای اسلامند وگرنه دین اسلام همه جا را فرا می گرفت» ما منابع غنی فرهنگی چون روش ها و شیوه های زندگی ائمه ی اطهار را در دسترس داریم اما متأسفانه نتوانستیم آن را فرهنگ سازی و عرضه کنیم. پیامبر اکرم تا خود به چیزی عمل نمی کرد درباره ی آن سخن نمی گفت اما امروزه بنگرید ما در جامعه آنقدر که درباره عدالت حرف زدیم عمل نکردیم واژه ای که ما به عنوان عدالت بعد از انقلاب استفاده کردیم حتی در طول تاریخ با این عنوان به کار گرفته نشده است اما متأسفانه به توسعه و پیشرفت نرسیدیم و فقط مشغول روش های مختلفی همچون عدم تأیید صلاحیت فلان نماینده یا در جایی دیگر محصور کردن فلانی شدیم تا جلوی آگاهی ها را بگیریم و این از سرحدی به بعد دیگر امکان پذیر نیست.

این محقق و پژوهشگر تاریخی-اجتماعی در ادامه اظهار کرد: پیامبر اکرم از تملق و چاپلوسی بسیار متنفر بود چراکه آسیب های فراوان دارد و اکنون می بینیم فردی سالم و متدین در پست و مقامی قرار می گیرد اما با چاپلوسی اطرافیان زمام از کف داده و روشش تغییر می کند. امیرالمومنین در سفری به ایران می آمد و به شهر انبار رسید دهقان های انبار با پایکوبی و شادی به استقبال ایشان رفتند و شعار می دادند لابد آنها هم مثل ما شعار می دادند که: « صل علی محمد یار رسول خوش آمد» و حضرت به آنها فرمود ساکت باشید و سپس پرسید این چه برخوردی است؟ این روش ماست که به وسیله ی آن امرا و حکام خود را تکریم و استقبال می کنیم و امام علی (ع) در پاسخ به آنان گفت وای بر شما به خاطر این حالتی که در مقابل امرا دارید و شما قطعا عذاب خواهید دید لذا امروزه می بینیم شخصی مسئول در جامعه ی ما که بسیار مردمی بود اکنون به وسیله ی همین چاپلوسی ها اصلا در بین مردم دیده نمی شود و در اینجا ما مقصر هستیم. پیامبر اکرم (ص) از کسی عیب جویی نمی کرد و به دنبال اشکالات دیگران نمی رفت اما متأُسفانه امروز می بینیم شخصی در تلویزیون ملی ما به راحتی عیب و ایرادی که اصلا صحت آن معلوم نیست درباره ی شخصی دیگر بیان می کند.

او در ادامه به تشریح یکی دیگر از روش ها و شیوه های زندگانی پیامبر گرامی اسلام پرداخته و گفت: پیامبر هیچ گاه دیگران را فریب نمی داد یا مثلا به مردم وعده هایی نمی داد که عمل نکند چراکه ایشان معتقد بود اگر کسی با روش دین و مذهب غالب شود باز هم مغلوب است و اکنون که به تاریخ می نگریم امام حسین و امام علی (ع) را غالب می بینیم با اینکه از دشمنان خود شکست خورده بودند به طور کلی انبیاء و ائمه ی اطهار آمدند تا سیاست را با صداقت آشتی بدهند و حتی با مخالفان و منتقدانشان همبستگی داشته و آنها را دشمنان خود نمی گماردند و امام حسین (ع) در جایی خطاب به مروان می فرماید پدرم علی (ع) بیش از معاویه از عثمان دفاع کرد دفاع معاویه تنها سیاسی بازی اما دفاع امام علی کاملا خالصانه و صادقانه بود یا در بعد از جنگ صفین می بینیم که خوارج حضرت علی (ع) را تکفیر می کرده و ایشان را کافر می دانستند اما امام علی با ترحم تمام آنها را برادران خود می دانست و یا درباره ی ابن ملجم می فرمود من دوست دارم که او زنده و سعادتمند باشد اما او به دنبال قتل من است.

موهبتی در ادامه یکی از اصولی که همه ی ائمه به آن تأکید داشتند را اصل عدالت دانسته و گفت: هر نظامی که عدالتش ضعیف باشد سقوط خواهد کرد و امیرالمومنین علی (ع) می فرماید یک حکومت با عدالت و کفر تداوم می یابد اما هرگز با ظلم و ایمان بقاء نخواهد داشت و مرحوم محمدتقی جعفری عدالت را همان اجرای قانون می داند و قانون اگر خوب وضع و اجرا شود همان مصداق عدالت است منتهی قانون باید بر حسب نیازها و منافع همه ی مردم باشد نه سیاسی و به نفع عده ای خاص. مجریان قانون باید دقیق و کاربلد باشند و نظارت شدید بر آنها واقع باشد و پیامبر می فرماید هیچ امت و ملتی به توسعه و پیشرفت نمی رسد مگر اینکه ضعیف ترین فرد جامعه بتواند بدون هیچ ترس و واهمه ای حقش را از قدرتمندترین فرد جامعه بستاند اما متأسفانه می بینیم امروزه افرادی بر سر کارند که مدام دم از ولایت می زنند اما وقتی در زندگی آنها می نگریم هیچ گونه عقیده ای ندارند واگر اموال مردم به دستشان بیفتد غارت می کنند مثلا در ظاهر شالی روی گردن انداخته، نماز اول وقت خوانده و پیشانی اش را هم داغ کرده اما سه هزار میلیارد برمی دارد و می رود.

استاد علی موهبتی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید خودمان را در اخلاق و رفتار اصلاح کنیم اگر گفتارمان با رفتارمان در تضاد باشد، وعده بدهیم عمل نکنیم، ساختمان هایی بسازیم که بر سر مردم فرو بپاشد و … به نتیجه نمی رسیم. نباید واقعیت ها را انکار کرد و باید خود انتقادی داشته باشیم. همیشه نباید مشکلات مان را تقصیر سایر دولت ها و کشورها بدانیم از خودمان بترسیم که خودمان مقصریم و طبق قرآن تغییر، اصلاح و پیشرفت همه در اختیار خودمان است باید از خود شروع کنیم. نظام باید در مسیر عدالت و آزادی باشد تا ادامه یابد، چراکه اگر هر چیزی در مسیر اصلی نباشد ادامه پیدا نمی کند و هر نظامی که مخالفینش را سرکوب کند نابود می شود.

وی در پایان بیان کرد: به عقیده من باید به منتقدان خود، آزادی بیان بدهیم تا سخن بگویند و ما از داخل آسیب می بینیم نه دشمن خارجی. دکتر علی شریعتی می گوید مغول ها در زمان حمله به ایران چندان قوی نبودند بلکه این دولت و حکومت ما بود که متزلزل و سست شده بود و مغول ها با تلنگری آن را فرو پاشیدند. اگر یادتان باشد در دوره ی اول جناب آقای خاتمی در دنیا موضوعی تحت عنوان برخورد تمدن ها مطرح شد و آقای خاتمی اصلا مسیر را با عنوان گفت وگوی تمدن ها عوض کردند که مورد استقبال دنیا و سازمان ملل قرار گرفت. ما باید با دنیا هماهنگ باشیم وگرنه از این غافله ی جهانی عقب می مانیم و حفظ دین هم به پیشرفت و توسعه ی یک کشور بستگی دارد. به هر حال این حرف ها مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکلات با عمل حل می شود البته چند سالی است که با دولت آقای روحانی امیدی ایجاد شده و امیدواریم که به نتیجه های خوبی رسیده و موانع را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا