خرید تور تابستان ایران بوم گردی

متقاضیان غیرایرانی «سوره» باید شهریه بپردازند

شهریور ماه سال گذشته بود که سایت دانشگاه غیرانتفاعی «سوره» در اطلاعیه‌ای، شرایط و آیین‌نامه‌ی پذیرش رایگان دانشجویان خارجی را اعلام کرد و به این ترتیب تعداد زیادی از دانشجویان افغانستانی برای ثبت‌نام در این دانشگاه درخواست دادند و حال با گذشت یکسال در پی اعلام نتایج مرحله‌ی اول پذیرش دانشجویان غیرایرانی، پذیرفته شدگان متوجه شدند که 25 درصد بیشتر از دانشجویان ایرانی این دانشگاه باید شهریه پرداخت کنند و اعتراض شمار زیادی از آنها را در پی داشته است.

بر خلاف گفته اولیه «سوره» تحصیل، شهریه دارد

«س ح» از دانشجویان افغانستانی ساکن اصفهان است که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای تحصیل در دانشگاه سوره درخواست پذیرش داده به خبرنگار انصاف نیوز گفت: سال گذشته بود که دانشگاه سوره اطلاعیه‌ای در سایت خود مبنی بر پذیرش دانشجویان خارجی بصورت رایگان منتشر کرد. همین موضوع موجب شد بسیاری از دانشجویان افغانستانی برای ثبت‌نام در این دانشگاه درخواست بدهند و بعد از گذشت یکسال، حدود یکماه پیش نتیجه‌ی اولیه پذیرش دانشجویان غیرایرانی در سایت دانشگاه اعلام شد و از بین حدود یکصد نفری که درخواست داده بودند، 24 نفر را انتخاب کردند.

به این ترتیب حدود 10 روز پیش بود که یک کانال تلگرامی با عنوان «دانشجویان اتباع (دانشگاه سوره)» خطاب به این پذیرفته‌شدگان اعلام کرد: «طبق مصوبه‌ی هیات امنای دانشگاه سوره شهریه پذیرش تمامی دانشجویان غیرایرانی غیربورسیه به میزان 25 درصد اضافه بر شهریه مصوب دانشگاه که در سایت موجود است، خواهد بود.»

همه باید شهریه بدهند

این دانشجوی افغانستانی اضافه کرد: وقتی این را پیام را در تلگرم دیدم، یک پیام به مسوول ثبت‌نام دانشجویان غیرایرانی دادم و در آن نوشتم: «سلام آقای قربانی اطلاعیه‌ای توی کانال گذاشته شده که دانشگاه سوره شهریه میگیره، این شهریه شامل ما که براساس اطلاعیه سال گذشته واسه بورسیه درخواست دادیم هم میشه؟ سال گذشته توی اطلاعیه نوشته بود که واسه مقطع ارشد دو سال بدون شهریه است و اگر بیشتر شد شهریه گرفته میشه!» که پاسخ داده شد: «سلام؛ گفتن برای همه با شهریه است.»

امکان مشاهده آیین‌نامه وجود ندارد

در همین حال یکی از خانم‌هایی که در تهران ساکن و در این دانشگاه پذیرفته شده بود، بصورت حضوری رفت دانشگاه سوره و موضوع دریافت شهریه را جویا شد و این پاسخ را شنید: «این چیزی است که هیأت امنا تصمیم گرفته و تصویب کردند و اگر نمی‌خواهید اسمتان را از لیست پذیرفته‌شدگان خط می‌زنیم!»

پس از این، در تلگرام از مسوول ثبت‌نام دانشجویان غیرایرانی پرسیده شد: « امکان داره بخشنامه یا آیین‌نامه یا تثبیت شدن این که این ۲۴ نفر منتخب افغانستانی ملزم شدن به پرداخت شهریه رو بذارین تو سایت یا برامون آیین‌نامه‌ش رو بفرستین؟» که پاسخ آمد: «خیر!»

وزارت علوم: برای پذیرش دانشجویان غیرایرانی می‌توانید اقدام کنید

«فرشاد عسگری کیا»، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه «سوره» درباره‌ی پرداخت شهریه‌ی دانشجویان غیرایرانی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: دانشگاه سوره برای پذیرش دانشجویان غیرایرانی مجوزی را از وزارت علوم گرفت و آن را اطلاع‌رسانی کرد و گفت هر دانشجویی که وزارت علوم به ما معرفی کند به عنوان بورسیه، می‌پذیریم و تمام ضوابطی که برای دانشجویان بورسیه همچون هزینه تحصیل، مکان اقامتی برای دانشجویان مجرد و بیمه رایگان خدمات درمانی را برای آنها نیز تأمین می‌کنیم.

وی افزود: برای دو نفر از دانشجویانی که وزارت علوم به ما معرفی کرد و تبعه‌ی یمن بودند، فراهم کردیم و هرچند متأهل بودند، اما برایشان خانه اجاره کردیم.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره گفت: منتظر شدیم وزارت علوم دوباره به ما دانشجو معرفی کند، اما گفتند می‌توانید برای پذیرش دانشجویان غیرایرانی رأسا اقدام کنید و بدنبال آن، ضوابط پذیرش این دانشجویان تدوین کرده و مقرر شد در صورتی که حایز شرایط بورسیه باشند، آنها را بورس کنیم.

«سوره» نمی‌تواند هیچ کدام را بورسیه در نظر بگیرد

عسگری کیا با بیان این که «از بین نزدیک یکصد نفری که برای پذیرش درخواست داده بودند، مدارک 40 نفر کامل بود و بنظر می‌رسید می‌توانیم آنها را بپذیریم»، گفت: گام بعدی تأیید صلاحیت علمی بود که دریافتیم 16 نفر از آن‌ها اساساً درخواستشان ربطی به مدارک قبلیشان ندارد و یا قابل قبول نیست و نمراتشان پایین است و در نهایت، 24 نفر باقی‌مانده دانشجویانی هستند که شرایط عمومی را دارا هستند و می‌توانیم آنها را بپذیریم، اما بورسیه به حساب نمی‌آیند و به آنها گفته شده که در بررسی پرونده‌هایشان، دانشگاه غیرانتفاعی سوره نمی‌تواند هیچ یک را بورسیه در نظر بگیرد و می‌توانیم پذیرش کنیم و ممکن است نسبت به دانشجویان ایرانی شهریه‌شان تا 25 درصد اضافه شود.

به امید تحصیل رایگان درخواست پذیرش دادیم

عسگری کیا درباره‌ی این که «دانشجویان افغانستانی گفته‌اند به امید پذیرش رایگان دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی ارشد که در سایت اطلاع‌رسانی شده بود، ثبت‌نام کردیم»، آیا این یک تناقض نیست؟، گفت: اطلاعیه یک متن حقوقی دقیق است و این سوءتفاهم را برای متقاضیان ایجاد کرده و تنها در صورتی که وزرات علوم، افرادی را به عنوان بورسیه به ما معرفی کند، رایگان پذیرش می‌کنیم مانند آن دو دانشجوی یمنی که صحبت شد.

در ادامه‌ی این مطلب، پرسش‌های خبرنگار انصاف نیوز و پاسخ‌ مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره را بخوانید:

انصاف نیوز: اما چیزی که این دانشجویان گفتند اینست که روند اعطای بورسیه کاملاً متفاوت است و شورای بورس وزارت علوم باید تصمیم بگیرد تا آنها بورسیه شوند، نه این که دانشگاه بصورت مستقل بخواهد فراخوان دهد؟!

عسگری کیا: اطلاعیه‌ی پذیرش دانشجوی غیرایرانی را که منتشر کردیم، امتیازی است که از وزارت علوم گرفته‌ایم که بورسیه به ما بدهد و همان را اطلاع‌رسانی کردیم و در ضمن گفتیم دانشجویان به ما مراجعه کنند که اگر حایز شرایط ویژه و نخبه بودند و استعداد عالی داشتند، بورسیه‌شان می‌کنیم، اما کسانی که مراجعه کردند هیچ کدام، این شرایط را نداشتند تا خدمات آموزشی و رفاهی را بصورت رایگان به آنها بدهیم.

انصاف نیوز: یعنی این 24 نفری که انتخاب شدند هیچ کدام صلاحیت علمی نداشتند؟

عسگری کیا: این افراد صلاحیت علمی دارند، اما برای ما حکم نخبه را ندارند.

انصاف نیوز: از نظر شما نخبه به چه کسی گفته می‌شود؟

عسگری کیا: پرونده‌ها را از این حیث بررسی نکردم؛ به دانشکده‌هایمان دادیم تا آنها بررسی کنند که به ما گفتند این افراد را می‌توانیم بپذیریم، اما هیچ‌کدام از افرادی که معرفی کردید به نظرمان صلاحیت بورس را ندارند.

انصاف نیوز: چه معیارهایی را باید داشته باشند تا در دانشگاه سوره بورس شوند؟

عسگری کیا: بطور مشخص و دقیق نمی‌توانم بگویم و این که دانشکده‌ها چه فاکتورهایی را در نظر گرفتند: بطور قطع کارنامه، سوابق تحصیلی و رزومه‌ی دانشجو را دیدند و اعلام نظر کردند.

انصاف نیوز: به نظر شما، دانشجوی نخبه دانشگاه سوره می‌رود یا شریف، امیرکبیر، تهران و…؟ شما اگر نخبه باشید، «سوره» می‌روید؟

عسگری کیا: دانشگاه‌ دولتی تراز یک می‌رفتم و البته شاید دانشگاه سوره را در آموزش بعضی‌ رشته‌ها، قوی‌تر تشخیص بدهند.

انصاف نیوز: دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران هم این رشته‌هایی که شما پذیرش دارید و آموزش می‌دهید را دارد؟

 عسگری کیا: درست می‌گویید دانشگاه تهران خیلی اسم معتبری است، اما شما به خروجی‌های این دو دانشگاه نگاه کنید و ببینید در عرصه‌ی تولید و حرفه کدام یک موفق‌تر بودند.

انصاف نیوز: شما می‌گویید دانشگاه سوره از دانشگاه تهران موفق‌تر است؟

عسگری کیا: من نمی‌توانم این را ارزیابی کنم، اما می‌خواهم بگویم ما خروجی‌های خیلی خوبی داشتیم و کارگردان‌هایی مانند سعید روستایی، محمدحسین روستاییان را به سینما دادیم که آدم‌های سرآمدی در سینماهای این مملکت هستند و پایان‌نامه‌هایی که در مقطع ارشد ارایه شده مربوط به آدم‌های خیلی موفقی هست. البته باید ارزیابی علمی شود و نمی‌توانم ادعایی کنم، اما بر اساس اسامی و افرادی که از اینجا خارج شدند، می‌بینم چند نفر از افرادی که وارد سینما شده‌اند از «سوره» بودند.

انصاف نیوز: یکی از دانشجویان گفته هیأت امنا یکماه پیش تصویب کرده دانشجویان غیرایرانی شهریه بپردازند و قبل از آن نبوده است، آیا تایید می‌کنید؟

عسگری کیا: 25 درصد افزایش شهریه نسبت به دانشجویان ایرانی را تصویب کردند و آن هم بخاطر کارمزد این نامه‌نگاری و… است، اما پرداخت شهریه از همان اول بوده است.

این گفت‌وگوی تفصیلی که در ساختمان شماره دو دانشگاه سوره انجام شد، اظهارات «فرشاد عسگری کیا» – مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره – پایان یافت.

او خطاب به خبرنگار افغانستانی انصاف نیوز گفت: به نظر من، ایران و افغانستان باید در تمام شوون تعامل درستی با هم داشته باشند، چون در این آب و خاک با هم زندگی می‌کنیم و اینجا، وطن شما هم هست و باید ارتباط مدنی خوبی با هم داشته باشیم.

عسگری کیا افزود: بعد از گذشت یکسال با ارتباط بیشتری که راجع به راهکار و ساز و کار پذیرش دانشجو پیدا کردیم؛ تجربه‌مان بیشتر شد؛ هر چند هنوز در ابتدای مسیر هستیم.

وی گفت: هر کسی که با ما تماس گرفت و گفت می‌توانم به دانشگاه دولتی مراجعه کنم، هیچ منعی برای او قایل نشدیم، چون یک کاری را شروع کرده بودیم و می‌خواستیم به نتیجه برسیم و هیچ‌کسی را منتظر نگذاشتیم و بگوییم هیچ اقدام دیگری نکن تا جوابمان معلوم شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره تصریح کرد: اگر دانشجوی استعداد درخشان به ما مراجعه کند، او را بورسیه می‌کنیم و برای بورسیه چون خودمان انجام می‎دهیم مراتب مختلفی مانند آموزش، مسکن و بیمه رایگان را قایل می‌شویم.

579087698798379875987

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا