خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا هتک حرمت از فرهنگ دفاع مقدس

انصاف نیوز: بخشی از سخنان سخیف نادر قاضی پور در روزهای اخیر جنجالی شده ولی این همه ی سخنان او در آن جلسه و حتی بخشی از فیلم منتشر شده نیست. او در بخشی از همین فیلم که به زبان آذری است، خاطره ای از حضور خود را در جبهه تعریف می کند که در موقعیتی حدود 600 – 700 عراقی تسلیم ما شدند اما چون کم بودیم قدرت نگهداری آنها را نداشتیم و مجبور شدیم از دستشان خلاص شویم! این جمله ی قاضی پور متاسفانه با خنده و تشویق بخشی از حاضران در ستاد او مواجه می شود. او سپس می گوید که این کار از روی اجبار و «به خاطر امام، انقلاب و شهداء» بوده است.

محمد زینالی اناری، پژوهشگر اجتماعی در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در این باره می نویسد:
سالها است که ما به هشت سال مبارزه ی جانانه با رژیم بعث عراق می گوییم، دفاع مقدس. این که در این هشت سال مردم با چه خون دلی زندگی کردند تا فرزندانشان به جبهه های جنگ رفته و در برابر توپ و تانک زیادی که در چنگ عراق بود بایستند، نه جنگ برابر که یک رزم مشترک انسانی علیه صنعت محسوب می شد. یقینا روی زشت مدرنیته که در آلمان هیتلری یا جنگ با تایلند مشهود بود، در جنگ ایران و عراق نیز وجود داشت و اگرچه در این سالها ما مدام به ارزشهای عرفانی و اسلامی جنگ پرداخته ایم، به چنین تحلیل هایی کمتر توجه شده است.

اما بسیاری از اسرا و خانواده هایی که در این راه فرزندان خود را تقدیم خاک وطن کرده اند، صادقانه و با صفای دل به نوشتن و بیان خاطراتی می پردازند که رفته رفته این دفاع مقدس با آن همه سختی هایش به یک میراث فرهنگی با ارزش تبدیل می شود. میراثی که اگرچه خون شهیدان از مهمترین موضوعات آن رویداد است، اما ارزشهای انسانی و اخلاقی که نشأت گرفته از درک اسلامی مردم بود نیز جوهره ی این رویدادهاست.

اما این که واقعه ی جنگ چه بوده و چیست، کمتر مورد توجه قرار گرفته و چندان هم رغبتی به تفسیر این واقعه وجود ندارد تا این که به ریزه کاری های آن پرداخته شود. درست است که گاه فرماندهان و یا مسوولان در برخی جاها مورد سوال قرار می گیرند، اما این که همه با تمام توان از کشور دفاع کردند، در آن شکی نیست. اینک میراث دفاع مقدس را می توان با فیلم های افق، مهاجر و سفر به چزابه مشاهده کرده و دانست چه چیزهایی در جنگ انسان ها را به مسل عشق می برد، از سربازان سیزده ساله تا فرماندهانی که پیشمرگ گروهان هایشان می شدند.

اینک خدشه وارد کردن به این میراث که با خون جوانان وطن آبیاری شده است، عملی بسیار نکوهیده و فارغ از ارزش های ذکر شده است. همان طور که این ایام به دفاع مقدس و ارزش های اسلامی ثبت است، می توان از بازماندگان آن به عنوان ایثارگر و مدافع وطن یاد کرد. اما اگر شخصی پیدا شود و برای شکر کردن میان کلامش، از خشونت ها و قدرت های کاذبش در جنگ بگوید، این نه محلی از اعراب دارد که باعث وهن مردم از بازماندگان و تخریب این میراث می شود.

این که چه کسانی میراث دار جنگ و ارزشهای آن هستند برای ما مهم است و نباید از آن با عنوان صحنه ی خشونت و قدرت نمایی انسانی یاد کنیم. مگر این که قدرت به عنوان موضوعی استراتژیک برای کشور باشد که آن هم از همین ایثارهای انسان ها و توانایی ذهنی شان بر می خیزد نه از خشونت و غیرت نابجا که نکوهیده است.
افتخار مردم ایران این است که با نام علی (ع) بزرگ شده اند و در جنگ به ابوالفضل (س) تکیه کرده و برادر و پسر داده اند. این که شخصی پیدا شود و از جنایت های اشتباه خود [که قاعده نبوده] با افتخار در مجالس عمومی و خصوصی حرف بزند، نشان گر این است که عده ای هستند که می خواهند جنگ را برای ایران به یک صحنه ی خشونت و تلخ کامی تبدیل کنند. خشونت این گروه در برابر امروزی ها به جای خود، آن ها دارند میراث ارزشمند اسلامی را به یک تاریخ خون آلود هیولایی تبدیل کنند.

در برابر چنین افرادی باید ایستاد تا این میراث تاریخی ایران معاصر را به ورطه ی نابودی نکشانده و چهره ی آن را تخریب نکنند. نباید از سربازان ایرانی به عنوان افرادی که به کشتن افتخار کنند یاد شود. نباید سربازان ایرانی به سر بریدن و جنایت جنگی مشهور شوند که این ها موجب از بین رفتن افتخارات ایران و بازماندگان جنگ است. سربازان ایرانی در میان آتش و خون جان ها داده و با تمام وجود از میهن دفاع کرده اند و آن ها در غیظ و غضب سرگردان نبوده اند. اما اینک افرادی پیدا شده اند که به راست یا دروغ خود را به جنگ وصل کرده و آن را به عرصه ی قدرت نمایی و خشونت خود تبدیل کرده اند که باید با این افراد برخورد شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. پرونده دوران فرمانداری درسردشت نزد یکی از همسنگران آقا مهدی و حمید است، کوپن ….7000 لیتر بنزین و نفت خانواده شهدای سردشت را از سال 66 پیگیری کنند، ملتفت پرونده میشوند و …

  2. بادرود…آیاتوهین به زنان این خاک که به عبارتی مادران وخواهران مامردانند!،فتنه نیست!؟یاتوهین وافتراوکذابی به یک فردروحانی آنهم باالفاظ رکیک ودورازشان،فتنه نیست!؟آیافحاشی هتاکی فتنه نیست!؟آیاترویج خشونت آنهم درقالب خاطره گویی دفاع مقدس،فتنه نیست!؟ اگرهست،چراازبین اصولگراهایی که خط قرمزشان فتنه است،صدایی درمذمت ونکوهش همفکرشان درنیامد؟واگرنیست پس فتنه چیست وفتنه گرکیست؟

  3. من تقريبا” تمامي سخنان!! جناب قاضي پور راشنيده ام و بنظر ميرسد ايشان يا در زمان سخنراني حال عادي نداشته اند يا آنكه ايشان با اين قبيل سخنان سخيف كه بخشهائي از آن حتي مي تواند تبعات سنگين حقوقي براي كشورمان داشته باشد را براي بزرگنمائي خود بر زبان آورده، بايد از ايشان پرسيد آيا استفاده از روشهاي نادرست مانند تبليغات دروغين و چالش برانگيز، توهين به بخشهائي از مردم، ادعاهاي واهي و از سرِ توهم براي جمع آوري رأي و رسيدن به مقصود منطبق بر روشهاي جوانمردانه و اسلامي و انساني است؟ گيرم با فريب مردم به خواسته ات رسيدي فردا چه پاسخي به خداي اين مردم خواهي داد؟ در آخر اينكه، اگر اين سخنان موهن و تفرقه اند از از زبان يك كانديد اصلاح طلب مجلس شنيده ميشد آيا اصولگرايان باز هم واكنشي در تقبيح آن از خود نشان نمي دادند؟

  4. باید به جناب جنتی بابت احراز صلاحیت چنین فردی ورد صلاحیت انسان فرهیخته ای مثل دکتر معین تبریک گفت یا تسلیت ؟ هرچه بگنددنمکش میزنند وای بروزی که بگندد نمک

  5. شاید اگر امکانش را داشت مثل داعش سر کسانی که بهش رای ندادند را هم میبرید.از این جور تایید صلاحیت شده های خودی بعید نیست.با این حرفهای سخیف جوسازی جدید اعراب را علیه ایران با عنوان جنایت جنگی در اینده خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا