خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا موگابه استعفا نداد؟

به گزارش جماران، روزنامه زیمبابوه میل در گزارشی نوشت: «رابرت موگابه» رئیس جمهور زیمبابوه استعفای خود را اعلام نکرد. اکنون این سوال مطرح می شود که چرا به رغم تهدید حزب حاکم او چنین ریسکی کرد. شاید پاسخ به این سوال این باشد که طبق قانون اساسی زیمبابوه، وی تنها می تواند با اطلاع کتبی به رئیس پارلمان که آن را علنی اعلام می کند، این کار را انجام دهد. به عبارت دیگر، او خودش نمی تواند استعفای خود را اعلام کند.

در بند 96 (1) قانون اساسی زیمبابوه در مورد استعفای رئیس جمهور یا معاون رئیس جمهور آمده است: « رئیس جمهور می تواند از طریق اطلاعیه کتبی به رئیس مجلس، دفتر خود را ترک کند و رئیس مجلس هم باید هرچه سریع تر و حداکثر ظرف 24 ساعت این اطلاعیه را به عموم اعلام کند».

با این حال این این بدان معنا نیست که موگابه الزاما استعفا خواهد داد. باید منتظر ماند و دید که آیا حزب حاکم «زانو پی اف» تهدید خود را عملی خواهد کرد و پس از گذشت 12 ظهر امروز دوشنبه در صورت عدم استعفا او را استیضاح خواهد کرد یا خیر.

روز یکشنبه «پاتریک چیناماسا» وزیر امنیت سایبری زیمبابوه در یک کنفرانس خبری که از تلویزیون این کشور پخش شد، اظهار داشت که حزب حاکم زانو پی اف با برکناری رابرت موگابه رئیس جمهوری 93 ساله موافق است و به او فرصت داده که تا ظهر امروز دوشنبه از پست ریاست جمهوری استعفا دهد.

در عین حال «کریس ماتسوانگوا» رئیس گروه «کهنه سربازان زیمبابوه» در راه رسیدن به جلسه کمیته مرکزی حزب حاکم زانو پی ‎اف در گفتگو با رویترز گفت که وقت موگابه برای مذاکره کناره گیری به سر رسیده و باید تا وقتی که می تواند کشور را ترک کند.

وی افزود که او سعی می کند با متانت و احترام کناره گیری کند اما زمان او برای این نوع مذاکره تمام شده است.

ماتسوانگوا که در ۱۸ ماه گذشته کارزاری را برای حذف و برکناری موگابه اداره می کرد، همچنین اعلام کرد که حزب، عنوان معاونت رئیس جمهوری را به امرسون منانگاگوا باز خواهد گرداند.

کمیته مرکزی حزب زانو پی اف همچنین عضویت «گریس» همسر موگابه را لغو و «امرسون منانگاگوا» را به عنوان رهبر آینده حزب معرفی کرده است.

فرماندهان ارتش که روز چهارشنبه (15 نوامبر) عملا قدرت را در دست گرفتند، در پی متقاعد کردن موگابه به کناره‌گیری هستند. اما رئیس جمهور زیمبابوه، شامگاه یکشنبه نطقی تلویزیونی ایراد کرد اما برخلاف پیش ‌بینی ‌ها، در این سخنرانی حرفی از استعفا نزد.

در حالی که تنها چند ساعت از رای گیری حزب حاکم برای برکناری موگابه از رهبری گذشته بود، وی در نطق 20 دقیقه ‌ای خود تاکید کرد ریاست همایش حزبش را که ماه آینده برگزار می ‌شود برعهده خواهد داشت.

حزب حاکم زیمبابوه در نشست اضطراری روز یکشنبه ‌اش اعلام کرد اگر موگابه تا ظهر دوشنبه از مقام ریاست جمهوری کناره‌ گیری نکند، روند استیضاح او آغاز خواهد شد. نمایندگان حاضر در کنگره حزب با خواندن آواز و پایکوبی از این تصمیم استقبال کردند.

بحران اخیر در زیمبابوه پس از آن آغاز شد که رابرت موگابه معاون خود را برکنار و همسرش گریس را جایگزین او کرد و در پی آن، ارتش از سه شنبه شب گذشته قدرت را در زیمبابوه در دست گرفت.

شامگاه سه‌ شنبه (۱۴ نوامبر) ارتش زیمبابوه موگابه را برکنار کرد و خود قدرت را به‌‌ دست گرفت. گفته می ‌شود که دیکتاتور ۹۳ ساله این کشور به همراه خانواده‌ اش در حبس خانگی به ‌سر می ‌برد.

رهبری ارتش اعلام کرد که قصد کودتا نداشته بلکه برکناری موگابه با قانون اساسی کشور همخوانی دارد و با هدف مقابله با «مجرمانی» که از نزدیکان رئیس جمهور هستند صورت گرفته است.

روز شنبه (۱۸ نوامبر) هزاران نفر به دعوت احزاب مخالف به خیابان ‌های «هراره» پایتخت زیمبابوه آمدند و در پشتیبانی از این اقدام ارتش تظاهرات کردند. آنها در این شهر به رقص و پایکوبی پرداخته و سربازان را در آغوش کشیدند. این تظاهرات با نام «برای زیمبابوه جدید» به دعوت گروه کهنه سربازان این کشور صورت گرفت.

برادرزاده رابرت موگابه در روزهای گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود که رهبر سالخورده زیمبابوه و همسرش حاضر هستند که برای «آنچه درست می دانند جان خود را بدهند» و رئیس جمهور حاضر نخواهد شد تا از قدرت کناره گیری کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که او تا پای استیضاح هم ایستاده باشد.

موگابه از سال ۱۹۸۰ بر زیمبابوه حکومت می ‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا