خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاجگردون: قافیه‌شان تنگ آمده

سرویس سیاسی انصاف نیوز: «اعتبارنامه‌ی تاجگردون» شاید اصلی‌ترین موضوعی باشد که نمابندگان مجلس را در بدو ورود به خود مشغول کرده؛ موضوعی که با افشاگری هر دوسوی ماجرا هرروز ابعادی تازه پیدا می‌کند.

غلامرضا تاجگردون در مصاحبه‌ی خود با انصاف نیوز، که بصورت زنده از اینستاگرام انصاف پخش شد، به اتهامات مالی و شخصی طرح شده راجع به خود پاسخ داد و در مورد معترضین به اعتبارنامه‌اش هم مواردی را مطرح کرد. او البته این گفته‌ها را تنها بخشی از دانسته‌های خود عنوان کرد. او مب‌گوید حجمی قابل توجه از پرونده‌هایی در مورد زندگی شخصی این معترضین را روی میز خود در دفترش دارد.

او همچنین معتقد است بعضی از معترضان به اعتبارنامه‌اش در حال تحریک بازار بورس هستند و از سوی دیگر نیز با قطعیت می‌گوید که چند تن از آنها نفوذی و بدنبال تحریکش برای افشای اسرار بودجه‌ی کشورند.

این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

انصاف نیوز: تعدادی از نمایندگان مجلس در خبرگزاری مهر حضور پیدا کردند، بویژه آقای زاکانی، یکی از مسائل طرح شده این بود که گفتند «باقی مسائل را بگذاریم کنار یکی از مهم‌تریم مسائل ما این هست که آقای تاجگردون خلاف واقع می‌گویند.» برای این موضوع مثالی زدند مبنی بر اینکه شما هسر دوم و فرزندی دارید که در شناسنامه‌تان نیستند؛ سند و مدرکی هم در موردش ارائه کردند. این را قبول دارید؟

تاجگردون: دوستان از شایعه‌ی فساد ورود کردند و مطالبی را مطرح کردند. در جلسه گفتند آقای تاجگردون یک کیس بسیار شدید فساد اقتصادی و مالی و یک کیس امنیتی است؛ این موضوعی که شما اشاره کردید، دیگر آخر موضوع است. الان بگویم هست یا نیست؟ شما باید الان اثبات کنید که آن فساد سنگین مالی که می‌گویند کجاست؟ دونفر که باهم دعوایی دارند و ادعایی هم دارند آن ادعاها را در محکمه‌ای طرح می‌کنند. اینها هم الان ادعایی دارند بروند و آن را در محکمه‌ای طرح کنند. مسائل اقتصادی من را بردند در کمیسیون‌ها و شعب مختلف و دیدند که دروغ است. این را هم ببرند در یک محکمه‌ای طرح و اثبات کنند. پدربزرگ و مادر بزرگ من را هم پیدا کردند و گفتند کیستند، این را هم ببرند مطرح کنند دیگر. حتما مدعی دارد دیگر.

کاش الان در اتاق من بودیم و می‌دیدید که حدود نیم‌متر مدرک درمورد مسائل خانوادگی آقایان روی میز من است. من بیایم مسائل خانوادگی‌شان را مطرح کنم؟

آنها هم ادعا هستند؟

من که مدعی نیستم. مدرک است و خیلی‌های‌شان هم درست است. شما بعنوان یک شبکه‌ی خبری الان باید مدعی باشید که آقای زاکانی! آقای کریمی! آقای تاحگردون! شما که دوماه است تمام فضای رسانه‌ی این مملکت را پر کرده‌اید که آقای تاجگردون به یک شبکه‌ی فساد سنگین وصل است، یک کیس امنیتی و اقتصادی است، خب قوه قضاییه آقای تاجگردون را بگیرد و در محکمه محاکمه کند.

کاملا این حرف‌ها دروغ است و خودشان هم می‌دانند دروغ است. اگر می‌خواهند مسائل خانوادگی را بگویند من چیزهای دیگری دارم که به آنها بگویم؛ من هم درمورد خانواده‌شان خیلی چیزها دارم اما حفظ حرمت و ناموس و آبرو می‌کنم. دوستان را هم توصیه می‌کنم که اگر قافیه‌شان تنگ آمده به این چیزها دست نزنند. این چیزها باز شود خودشان می‌دانند که در هر خانواده‌ای هزار دشمن هست. آقای زاکانی و کریمی خودشان بهتر می‌دانند که دشمن خانوادگی‌شان چه کسی است و این روزها چه اطلاعاتی در اختیار من گذاشته‌اند. بهتر است دست نگاه دارند. یک روزی هم قافیه‌ی ما تنگ می‌شود و یکوقت دیدید چیزی گفتیم که نشود جمع‌اش کرد.

چند روز پیش در ویدئویی که پخش شد گفته بودید اگر من شیشه‌ی کثیفی باشم شما هم شیشه‌ی تمیزی نیستید. این جمله بازخورد بسیار منفی داشت، برداشت اولیه این است که شما دارید تهدید می‌کنید…

این جمله یا تعبیری نزدیک به این اصلا فرمایش مقام معظم رهبری است. ایشان سال 94 فرمودند که با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه را تمیز کرد. این عین جمله‌ی مقام معظم رهبری است. من می‌گویم حنی اگر من چنین باشم شما تمیز نیستید. نمی‌خواهم کسی را تهدید کنم، ولی می‌گویم شما که اینگونه دارید کنکاش می‌کنید خودتان مسئله‌تان فراوان است. موارد من را می‌توانید بدهید محکمه، ولی شما مسائل‌تان زیاد است. یکی از این مسائل را دیدید که گفتند.

آقای قالیباف را؟

نه زاکانی را، قالیباف بنده خدا که اصلا وسط نیست.

مثالی زدید در مورد بعضی از این دوستان که می‌گویند پرونده‌ای به من داده شده…

نه این ربطی به آقای قالیباف نداشت، بعضی از دوستان این آقایان و بعضی از خودشان، حنی همان روزی که می‌خواستند روی اعتبارنامه‌ی من اعتراض بگذارند گفتم من هم روی اعتبارنامه‌ی شما اعتراض می‌گذارم، گفت چرا روی اعتبارنامه‌ی من می‌خواهی اعتراض بزنی، روی قالیباف بزن، گفتم من روی قالیباف حرفی ندارم که بخواهم روی اعتبارنامه‌اش اعتراض بزنم، آنها که روی اعتبارنامه‌ی من اعتراض دارند را می‌توانم اعتراض بزنم. که نگذاشتم. این اعتبارنامه قبل از اینکه برای من یک تیغ باشد، تیغی برای آقای قالیباف است. آقایان صریح بگویند، می‌خواهند به آقای قالیباف بگویند ما رئیسیم! این را رک بگویم؛ آقای قالیباف رئیس قوه مقننه است و مراحل خاصی را طی کرده و به اینجا رسیده، هم شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی‌اش جایگاه خاص خود را دارد. از روز اول مجلس ما نباید شخصیتی را که دارای شخصیت حقوقی خاص هست را ملعبه قرار دهیم. منظور من آقای قالیباف نیود، بلکه خود این آقایان بود.

گر اعتقاد دارید که بعضی از این افراد شیشه‌ی کثیف هستند آیا اینها را نمی‌خواهید بگویید؟

نه.

چرا؟

واقعا دوست ندارم بگویم.

برخی می‌گویند دارید بگم بگم راه می‌اندازید.

من نمی‌خواهم «بگم بگم» راه بیاندازم. شما بعنوان یک رسانه از من سوال کن که آقای تاجگردون این شرکت را می‌گویند مال توست، من وظیفه دارم شما را توجیه کنم که مال من نیست.

اما اگر چنین مسائلی را بدانید چطور؟

اگر بدانم و به این دانستن موجب این شود که گوشه‌ای از کشور لطمه ببیند، خیانت کردم. یعنی بدانم فسادی رخ داده و من نتوانم از مجاری قانونی‌اش به جایی برسم، این خطاست.

مثلا: شما در گزارش دیوان محاسبات، در دوسه ماه گذشته، درمورد ارزهایی که رفته و بازنگشته، من آدمی هستم که مسئولیت داشتم اطلاعات زیادی در مورد این پرونده به من می‌رسد، ولی هیچ‌گاه مصاحبه نکردم، موضوع را در مسیری انداختم که دیوان محاسبات ورود پیدا کند و اسامی را بدهد، قوه قضاییه ورود کند، مسیرش را پیدا کردم. من اگر آدم اینگونه‌ای باشم باید شما را صدا می‌زدم و مصاحبه‌ای می‌کردم و می‌گفتم فلانی و فلانی و این شرکت و آن موسسه! الان شش ماه- نه ماه مملکت درگیر آن اسامی بود که من می‌گفتم و دیگر کسی هم به من تعرض نمی‌کرد. تفاوت من با آقایان این است. به آقایان توصیه می‌کنم که به همین مسیر بروند.

من الان مورد اتهام بعضی آقایان نماینده قرار گرفتم، ما دعوایی داریم و باید به محکمه برویم. اینجا رفته‌ایم دادگاه بدوی که رای به نفع من داده است. دوباره اعتراض می‌شود و هرجا که می‌رود به نفع من رای می‌دهد و دیگر تمام است. من تو را نمی‌توانم قانع کتم. اصلا قانع کردن تو امر محال است.

به همین خاطر من در این ماجرا بدنبال خراب کردن نیستم اما اگر لازم باشد و روزی برسد که نیاز به طرح برخی مسائل باشد، ریشه‌های هرچیزی که لازم باشد را طرح می‌کنم. تهدید هم نیست، در دفاع از خود تا جایی که برای روشنگری لازم باشد می‌روم.

انصاف نیوز: این چیزهایی که شما گقتید پاسخ‌هایی از سوی آنها دارد. مثلا در مورد مدرک‌تان گفتید که هیچ وقت در تبلیغات‌تان استفاده نکردید، درحالی‌که در شبکه‌های اجتماعی پوسترهایی با پسوند دکتر منتشر شده است.

تاجگردون: 3-4 دوره‌ای که من در مجلس شرکت کرده‌ام لوگو و پوسترهایم بلا استثنا غلامرضا تاجگردون است. یک نماینده‌ای که به این موضوع معترض بود رفته بود بررسی کرده بود و می‌گفت من در کوچه‌ها و پس کوچه‌های ده و خیابان هم می‌روم مردم می‌گویند حاج غلام را می‌گویی؟

یعنی آن بنرها و…

هیچکدام متعلق به من نیست. حالا من جایی می‌روم و یکنفر بنر می‌زند مقدم دکتر غلامرضا تاجگردون را گرامی می‌داریم، بروم با او دعوا کنم که چرا زدی؟ بعد هم من دکتری دارم، دکترایم مورد تایید آموزش عالی نیست. تا بحال هم در هیچ‌حا از آن استفاده تکرده‌ام. اصلا رسما در این مورد از شورای تگهبان سوال کردم و گفتند این موضوع اصلا موضوعیت ندارد.

دیگر من چکار کنم؟

شما همه را خریدید؟ باتوجه به ادعاهایی که دارند می‌کنند که شما اینهمه تخلف دارید، شورای نگهبان یا باقی نهادها تا بحال از خود دفاعی کرده؟ چون اگر اثبات شود شما تخلفی دارید، موضوع دیگر فقط شما نیستید.

شورای نگهبان معمولا خیلی در مقام دفاع از خود برنمی‌آید. انسان‌های خاصی هستند و تنها بعضی اوقات سخنگوی محترم‌شان مسائلی را مطرح می‌کند.

اینکه گفتید چرا تاجگردون حرف‌هایی را نمی‌زند، این مسئله یک ریشه‌ای دارد. محمودصادقی در مجلس قبل مصاحبه‌ای کرده بود که شورای نگهبان یک کاری کرده. همه‌جا زیرسوال رفته بود که آقای محمود صادقی این را گفته. من به برخی از عزیزان شورای نگهبان اثبات کردم که ریشه‌ی این حرف کجاست.

یعنی در یک جلسه‌ی خیلی رسمی آقایان خیلی داغ انقلابی مطالبی را مطرح می‌‌کنند و من مدرک دارم و صدای‌شان را هم دارم که به نهادهای امنیتی هم داده‌ام. رسما در آن جلسه گفته‌اند که اسم اشخاصی خاص در سپاه و شورای نگهبان را آورده، که تاحگردون اینها را به این روش حریده است. دو-سه روز بعدش صدای آمریکا –که من یقین دارم در آن جمع کسانی هستند که ارتباط مستقیم با صدای آمریکا دارند- پخش کرد که اقای تاجگردون از طریق خریدن فلانی در شورای تگهبان تایید صلاحیت شد.

اینجور که دارند این آقایان مطرح می‌کنند شورای نگهبان و سپاه و اطلاعات را همه را خریده‌ام دیگر؟! شورای نگهبان گفتند ما به این مسائل اهمین نمی‌دهیم و 5-6 ساعت با من بحث کردند و به این نتیجه رسیدند که مشکلی نیست.

اخیرا هم دیدید در یکی از این شرکت‌ها یک محمدمهدی تاجگردون پیدا کردند با یک اسم دیگری و بهم وصل کردند که اینها باهم شریک هستند!

من به یکی‌شان زمان انتخابات گفتم شما بگویید که شورای نگهبان نرخش چند است؟! گفتم اخر مگر شما می‌توانید بگویید نرخ آیت الله فلانی چند است؟ این چه توهینی است؟! راحت در آن جلسه‌شان که من یکروزی صدایش را پخش خواهم کرد و به نهادهای امنیتی داده‌ام اسم می‌آورند.

انصاف نیوز:آقای تاجگردون سوالی که الان مطرح شده این است که بازگو نکردن این تخلفات از سمت شما از نظر قانونی اشکال ندارد؟ و یا مطرح نکردن آن با رسانه‌ها؟

تاجگردون : خیر ، یک مورد را حتما بعد از این جریان خواهم گفت و حتی شاید شما ایراد بگیرید که چرا آقای تاجگردون چالشی صحبت نمی کند اما اگر من هم اینگونه بگویم مانند آنها می‌شوم و من برای خودم و زبانم ارزش قائلم و ضمنا هر کسی جایگاه مخصوص به خود را دارد. اصلا فرض کنیم من در مورد فردی این حرف‌ها را بزنم، اخوب وقتی او تایید شورای نگهبان را گرفته و قانون به این شکل است دیگر از سمت من حرفی باقی نمی‌ماند و این همان قانونی است که ما به آن افتخار می‌کنیم. من روز اول که برای ثبت‌نام آمدم؛ اولین بندی که مورد امضا قرار گرفت (التزام عملی به قانون اساسی و دین اسلام) بود. پس چگونه است که من التزام به قانون دارم اما عملی خلاف آن انجام می‌دهم؟

انصاف نیوز: سوال دیگری که مطرح است این است که آیا شورای نگهبان اصلاح طلبان را رد می‌کند اما اصول گرایان می‌گویند کار شورای نگهبان درست است؛ این تناقض نیست؟

تاجگردون : همانطور که حضرت امام و هم قانون آن را می‌گوید ؛ مثلا فرض بفرمایید که دوستان می‌گویند ما در مورد شورای نگهبان صحبت نمی‌کنیم بلکه درمورد یکی از افراد آن نظری داریم. اما آنهایی که رد شدند را همان چند نفر رد کردند پس چرا نمی‌گویید آن چند نفر خطا بودند؟ فقط این یک نفر را که تایید کردند خطاست؟ من نمی دانم دوستان اصلاح طلب چه نظری دارند اما در مورد همین آقایان و دوستانی که اینجوری می‌فرمایند و همچنین می‌گویند که ما درباره ایشان خطا کردیم چرا با خود نمی‌گویند شاید درباره شخص دیگری هم خطا کرده باشند .
همانطور که در مصاحبه چند روز پیش نیز گفتم؛ حضرت آیت الله [جنتی] پیام بدهند یا تماس بگیرند و بگویند که آقای تاجگردون ما سهوا اشتباه کردیم تو را تایید کردیم، بنده دیگر به مجلس نخواهم رفت و قائل به این حرف هستم.

انصاف نیوز:سوالی مطرح شده است درباره ماجرای دستمال کثیف، اگر آنها دستمالشان کثیف است پس چرا به شما ایراد وارد می‌کنند و آیا مثل قدیمی «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز ها» اینجا کاربرد دارد؟

تاجگردون: در واقع این چیزها برای من است یا آنها …؟ چون مردم چنین چیزهایی نگفته‌اند. مردم ما کی هستند؟ اگر آنهایی‌اند که موکلین من‌اند که من را از نزدیک می‌شناسند و بقیه افراد که تا به حال درباره من نظری نداده‌اند و در واقع تعدادی محدود از نماینده‌ها که جامعه رسانه‌ای به دست آنهاست نظر می‌دهند و 30 سال است که این حرف‌ها را درباره بنده می‌گویند اما باز هم مردم رای قاطع 70 درصدی به من داده‌اند.

انصاف نیوز: شما در آن حوزه رای عجیبی هم آوردید؛ و چگونه علی رغم این همه حرف‌ها بیشترین رای را در کشور دارید؟ و آیا نظرسنجی دارید که اتفاقات اخیر چقدر روی آنها تاثیر گذاشته است؟ چون چندی پیش نماینده کاشمر به آن منطقه رفته بود و درباره آن تحقیقی انجام داده بود.

تاجگردون: در واقع مخالفین دعوتش کرده بودند و با من هم صحبت کرد. اما درباره‌ی خانواده و شخصیت من نظرش آن بود که لطفا در مورد شخصیت و خانواده آقای تاجگردون صحبت نکنید چون من هر جا که می‌روم از جمله روستاهای محروم شما محبوب هستید. و گفت من شخصا درباره انقلابیگری و غیر انقلابیگری تو حرف دارم همین. خب او به آنجا رفت و با مردم دیدار کرد. ابتدا باید ببینیم مردم مفهوم انقلاب را در چه چیزی می‌بینند؟ مردم مفهوم انقلاب را در کار و خدمت می‌بینند، برای مثال آدم فقیری که می‌بیند تاجگردون دست‌بوس او است و برای او جاده و آب را فراهم می‌کند، مردم انقلاب را در این گونه مسایل می‌بینند. مردم چه کاری دارند که من یقه‌ام را می‌بندم یا باز می‌گذارم.


انصاف نیوز:شما دو دوره قبلی نیز نماینده مجلس بودید؛ نظر خودتان درباره آن که اولویت مجلس انقلابی جدید شما هستید و نه گرانی و ارز، چیست؟

تاجگردون: من به ذهنم می‌رسد که می‌خواهند ذهن مردم را از موضوعات اصلی منحرف کنند. حال اگر من درباره این موضوعات صحبت کنم می‌گویند آقای تاجگردون می‌خواهد از موضوع فرار کند. اما مجلس در گذشته این گونه نبود و درست است که در خیلی از این اتفاقات شریک هستیم اما می‌خواهم بگویم مسایل اصلی مردم چیزی غیر از تاجگردون است.

انصاف نیوز: اما در حال حاضر اولویت مجلس شده است ، قبول دارید؟

تاجگردون: بله متاسفانه. اما من سوالی که از شما به عنوان رسانه دارم؛ ببینید قبل از آن که من به اینجا بیایم بعضی‌ها می‌گویند من شما را خریده‌ام، آیا اصلا بنده سوال کردم که چه سوالاتی مطرح خواهد شد؟

انصاف نیوز: البته لحظاتی قبل از شروع پرسیدید

فقط لحظه‌ای که بر روی صندلی نشستم پرسیدم که برنامه شروع شد، اما گونه‌ای جلوه می‌دهند که مثلا من به شما پول دادم که شما برای من برنامه‌ای بگذارید و بعضی‌ها هنرشان در همین گونه چیزها است.

انصاف نیوز: سوالی که قبلا هم وجود داشت و پرسیده می‌شد این بود که مردم به شما رای می‌دهند چون قبل از انتخابات هزینه می‌کنید ، مگر چقدر از مجلس درآمد دارید که اینگونه هزینه می‌کنید؟ و اشاره دارند به جشنی که قبل از انتخابات گرفته بودید.

تاجگردون : در واقع باقی افراد که بیشتر از بنده هزینه می کنند اما در کلیپ تبلبغاتی بنده فقط افرادی وجود داشتند که هنرنمایی می‌کردند و مثلا درمورد فشقشه‌ها؛ آنها در شهر گناوه بسیار ارزان قیمت هستند و از آنجا تهیه می‌شوند. اگر مسئله فشفشه‌ها هستند ما ده کامیون برای آنها ارسال کنیم. من قبلا هم عنوان کرده‌ام که در شهر ما انتخابات هزینه‌ای ندارد.

انصاف نیوز:یکی از مخاطبان پرسیده است که ماشین شما 4 میلیارد قیمت دارد اما شما از مستضعفین دم می‌زنید.

تاجگردون: من ماشینم را 1.5 میلیارد به کسی که آن را بخواهد می‌فروشم. ببینید خداراشکر خودم و خانواده‌ام دستمان به دهانمان می‌رسد. من حاضرم به هر کسی که می‌خواهد زندگی خود و خانواده ام را قبل از دوره ی نمایندگی و بعد از آن نشان دهم. این مستضعفین هستند که خودشان می توانند تشخیص دهند. قرآن کریم در این باره می‌فرماید : <وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ > و در واقع مهم آن است که تفکر مستضعفی بر تو حاکم باشد. من شاید مستضعف نباشم و شبی گرسنه نخوابیده باشم اما با گرسنگان زیاد خوابیده‌ام ودر خانه های گرسنگان زیادی نشسته‌ام و بسیاری از آنها را یاری کرده‌ام. چرا در نقطه‌ای که از محروم‌ترین نقاط ایران است 90 درصد به من رای می‌دهند، مگر تا کی می‌توان آنها را خرید؟

انصاف نیوز:باغ بنوشکه چطور به خواهرتان واگذار شده است ، شوهر خواهر شما بدهکاری بانکی بود و او با چه سابقه‌ای دبیر کارگروه اشتغال گچساران شده است؟

تاجگردون : ببینید شوهر خواهر بنده فکر میکنم 11 سال از من بزرگتر است . روزی من دانشجو بودم و ایشان کارخانه‌ی ماکارانی در گچساران تاسیس کرد که از اولین کارخانه‌های آنجا بود . به یاد دارم که آقای شافعی برای افتتاح آن آمدند و من هم حضور داشتم. و آن کارخانه تا زمان نمایندگی بنده متعددا وام گرفت و ورشکسته شد. تا آن که کارخانه را فروخت و پول بانک را به صورت یکجا پرداخت که فقط خانه برای خودش ماند. اما در حدود 15سال قبل از آن باغی داشت که بعد از آن رستورانی در آن تاسیس کرد که خودش و فرزندانش آنجا کار می‌کنند و حال حاضر نیز تعطیل است.

زندگی کسی که اولین کارخانه آنجا را تاسیس کرد در حال حاضر نگهداری از آن رستوران است. آیا داماد بنده حق زندگی ندارد؟ مال کسی را خورده است؟ حال می‌گویند باغ چگونه به او واگذار شده است. سابقه آن باغ به زمان دانشجویی من باز می‌گردد.

انصاف نیوز: یکی از کسانی که خیلی وقت است درباره شما اسناد و ادعاهایی مطرح می‌کند شخصی به نام صبا آذرپیک است، آیا شما اطلاعی درباره ایشان و ادعاهای‌شان دارید ؟ شنیده شده ایشان با مجموعه آقای احمد توکلی ارتباطاتی دارند؛ آیا این موضوع را تایید می‌کنید ؟

تاجگردون : بله ایشان از نیروهای آقاب توکلی هستند. البته بنده تا به حال توفیق دیدار با ایشان را نداشتم و ای کاش در روز اول با خود بنده سوالات را مطرح می‌کرد. اما بله آقای دکتر توکلی تمام اطلاعات را در اختیار ایشان می‌گذارند و خبرنگار فعالی است و بالاخره ضد فساد.

انصاف نیوز: البته گویا خبرنگار نیست در گذشته بوده‌ا‌ند.

تاجگردون : من نمی‌دانم کار ایشان چیست اما بله با دکتر توکلی است و مستندات آن نیز موجود و کافی است البته به وقت‌اش .

انصاف نیوز: شما نامه‌ای به آقای توکلی نوشتید و به ایشان پاسخ دادید، شایعاتی درباره خود ایشان مطرح بوده است، درباره مدرسه‌ای که گرفته بودند و موضوعات دیگر، آیا شما در برابر ایشان اقدام مقابلی کردید یا خبر؟ چون بالاخره خود ایشان هم متهم‌اند و در رسانه‌های بسیار مضحک شده است که ایشان چنین ادعاهایی مطرح می‌کنند …

تاجگردون: ایشان شبی که تایید صلاحیت‌ها اعلام شد گزارش مفصلی را تحت عنوان «دیدبان شفافیت» که مجموعه‌ی همین صحبت‌ها در مورد بنده بود، تقدیم شورای نگهبان کرد. شورای نگهبان من را صدا زدند و طی یک جلسه‌ی ۴-۵ ساعته، تک‌تک مواردی که ایشان مطرح کرده بودند را بررسی کردیم. بعد از تایید صلاحیت، یکی از عزیزانِ مرتبط که موضوع من را بررسی می‌کرد به من گفت که دیداری با آقای توکلی داشته باشم. رفتم خدمت آقای توکلی و ایشان همین سوالات را از من پرسید. من یک ساعت به تفصیل برای ایشان توضیح دادم. در انتها خدمت آقای توکلی عرض کردم که «ما آن موقع بچه‌حزب‌اللهی بودیم و شما وزیر؛ افتخارمان این بود که شما وزیری بودید که با موتورگازی به وزارت‌خانه می‌رفتید. ما هنوز هم به شما افتخار می‌کنیم. شاید شبهه‌هایی درمورد من برای شما به‌وجود آمده است. کل اموال خودم و فرزندانم که از پدر به ارث رسیده است و شما می‌گویید که ایراد دارد و ۳۰ سال رانت‌خواری من، مجموعش تقدیم شما و نصف اموال شما مال من! والسلام! این داستان را هم دیگر تمام کنیم.»

انصاف نیوز: آقای توکلی چه گفتند؟

تاجگردون: آقای توکلی است دیگر؛ یک لبخند تحویل من داد و گفت شوخی نکن. همین. آدم محترمی است. من از ایشان انتهای آن جلسه خواهش کردم که هر چیزی درمورد من شنیدید، اول خودم را صدا بزنید بیایم خدمت‌تان توضیح دهم. بعد از آن اگر قانع نشدید هر کاری خواستید بکنید. ایشان هم گفت چشم. بعد از آن هم ما دیگر آقای توکلی ندیدیم.

انصاف نیوز: یکی از مخاطبین گفته است که «به گفته‌ی آقای زاکانی تخلفات آقای تاجگردون به‌عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه‌ی مجلس بسیار زیاد است و ایشان سرفصل‌ها را تغییر می‌دادند». پرسیده‌اند که چه‌طور سرفصل‌ها تغییر می‌کرده است؟ و آیا اگر واقعا چنین اتاقی می‌افتاده سایر نمایندگان مطلع نمی‌شدند؟ یکی دیگر از مخاطبان هم گفته است که شما به‌عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با زیاد‌وکم کردن بودجه‌ی برخی نهادها نفوذ پیدا کردید؛ برای همین دستگاه‌های اجرایی در حال حاضر از شما حمایت می‌کنند.

تاجگردون: من که دیگر الان رئیس کمیسیون نیستم؛ یک نماینده‌ام. می‌توانستند همان اول ردم کنند و بگویند قیدش را زدیم تمام شد دیگر. مشخص است که من در این مجلس رئیس کمیسیون نمی‌شوم؛ پس چرا باز هم می‌آیند می‌گویند آقا این مشکل دارد ردش کنید؟! این بهترین دلیل برای مردود بودن فرمایش آقایان است. وقتی من رئیس کمیسیون تلفیق هستم؛ امانت‌دار نظام، مملکت و بودجه‌ی کشور هستم. اگر سرفصل‌ها را خودم جابه‌جا کنم؛ گزارش آن نوشته می‌شود، چاپ می‌شود و به صحن می‌آید. اگر چنین اتفاقی می‌افتاد از بین رئیس مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص، نمایندگان و دولت، یکی حرفی می‌زد.

به من اختیار می‌دهند که آقا می‌توانی بودجه را سرجمع متعادل کنی. بعد از این کار وظیفه دارم آن را در اختیار اعضای کمیسیون تلفیق قرار دهم، باید آن را چاپ کنم و در صحن بفرستم و با امضای رئیس مجلس برای شورای نگهبان بفرستم. هر چه می‌نویسم منتشر می‌شود. هر کسی ایرادی به آن دارد می‌رود به شورای نگهبان می‌گوید؛ شورای نگهبان هم وظیفه دارد تک‌تک ایرادها را چک کند. شورای نگهبان از یک «ویرگول» هم نمی‌گذرد. در سال ۹۷ کل مملکت -کل بازنشستگان و کل کارمندان- معطل یک ویرگول بود؛ بعد اینها از به‌هم ریختن بودجه توسط یک نفر صحبت می‌کنند!

حرف‌های بی‌ربط می‌زنند که تاجگردون از این راه «نفوذ‌» کرده است! بله! من از این مسیر خیلی از مسائل مملکت را حل کردم. دوست ندارم بگویم و نخواهم گفت. شک ندارم که بین اینها آدم‌های نفوذی هست که از بیرون دستور می‌گیرند که تاجگردون را تحت فشار قرار دهند که بگوید در بودجه چه اتفاقی دارد می‌افتد. ولی من هیچ‌چیز نخواهم گفت. اعتبارنامه‌ی من را هم رد کنید بیندازید دور، من هرگز اسرار نظام و مملکت را به‌واسطه‌ی این فشارها فاش نمی‌کنم. آنروز در کمیسیون تلفیق دوتا عدد گفتند که من تعچب کردم، گفتم چطور این دو عدد را باهم جمع کردید و گفتید؟! این را جز من و دونفر دیگر نمی‌داند، شما از کجا می‌دانید؟ شما من را تحت فشار می‌گذارید که بگویم این اعداد چیست؟ نخیر! نخواهم گفت! کاملا مشخص است نفوذ کجاست. از طرف من نیست و از طرف آنها است. من اگر نفوذ داشتم باید یک‌جایی خیانتی می‌کردم.

انصاف نیوز: اگر واقعا این‌قدر مطمئنید که نفوذی هست، چرا اینها را اعلام نمی‌کنید؟

تاجگردون: مطمئنم. در نزد مراجع مرتبط هم می‌گویم.

انصاف نیوز: اعلام کردید؟

تاجگردون: بله می‌کنم.

انصاف نیوز: تا به حال اعلام کردید؟

تاجگردون: نه، بعدا می‌گویم. الان وسط این دعوا اگر اعلام کنم که می‌گویند تاجگردون دارد برای خودش مشتری جور می‌کند. بعدا خدمت‌شان خواهم گفت که این حرف را از کجا درآوردم.

انصاف نیوز: اما جدی است؟

تاجگردون: حتما، صد درصد. چه اعتبارنامه‌ام رد شود و چه تایید شود، حتما اینها را به مراجع ذي‌ربطش خواهم گفت؛ به آنها می‌گویم که چه کسی چه حرفی زد و چگونه اتهامات را در دامن افراد گذاشت.

انصاف نیوز: شاید از روی سادگی چنین حرف‌هایی را گفتند…

تاجگردون:‌ اصلا از روی سادگی نیست. غیرممکن است؛ حتما با داشتن علم این حرف‌ها را می‌زنند. اینها من را تحت فشار قرار می‌دهند به این امید که تاجگردون یک‌چیزی یکهویی بروز دهد. بعد می‌گویند تاجگردون فلان چیز را می‌داند، منظورش این بوده است و می‌خواهد به بیرون علامت بدهد! فعلا که آنها هستند که دارند به بیرون علامت می‌دهند. من شفافم. ۷-۸ سال است در کمیسیون بودجه رئیس یا نائب‌رئیس بوده‌ام، هیچ اطلاعاتی بروز نداده‌ام و واقعا امانت‌دار و امین مملکت بوده‌ام و هستم و خواهم بود. هر جا که دولت خواسته است به یک بخش مهم کشوری، امنیتی، حکومتی، نظامی، فرهنگی یا دینی خیانت بکند، تنها مدافع آن بخش من بوده‌ام.

در این چند سال گذشته خودِ اصلاح‌طلب‌ها چقدر به من حمله کردند؟ خودِ دولت -آقای آشنا- چقدر به من حمله کرد که بودجه به نفع فلان و فلان دارد عمل می‌کند. مگر نگفت؟ من طمعی از آقایان دارم که الان پشت سرم بایستند؟! نه، من هیچ طمعی از حوزه‌ی علمیه و … ندارم؛ ولی دیدم دولت دارد آنها را می‌زند، من آمدم از آنها دفاع کردم. همه به بودجه حمله کردند؛ ولی من ایستادم. چون احساس کردم جایی از مملکت دارد آسیب می‌بیند؛ پس ایستادم. این می‌شود نفوذ؟! وقتی من جلوی یک خطای بزرگ را بگیرم به این معنی است که نفوذ دارم؟! آقا کمی خجالت بکشند به‌خاطر این حر‌ف‌هایی که می‌زنند.

انصاف نیوز: دو روز پیش خبرگزاری مهر از تعدادی نماینده دعوت کرده بود؛ آیا از شما هم خواستند که به آنجا بروید و در آن جلسه باشید؟

تاجگردون: دیروز یا دیشب دیدم پیامی دادند که بیایید صحبت کنیم. من گفتم شما که دیگر جلسه را بدون من تشکیل دادید.

انصاف نیوز: برای آن جلسه از شما دعوت نکرده بودند؟

تاجگردون: نه،‌ برای آن جلسه من را دعوت نکردند.

انصاف نیوز: یعنی کاملا یک‌طرفه بود؟

تاجگردون:‌ بله،‌ دعوت نکرده بودند. یک‌طرفه بوده است. من با این عزیزان در دوجا تا کنون روبه‌رو شده‌ام؛ یکی در شعبه و یکی هم در کمیسیون تحقیق. همه‌ی ۳۳ عضو شعبه و کمیسیون تحقیق از نظر سیاسی با آنها هستند و همه اصول‌گرا هستند. حرف‌های آنها را شنیدند، حرف‌های بنده را هم شنیدند و به من رای دادند.

انصاف نیوز: چه‌جوری؟!

تاجگردون: خریدم‌شان! یعنی هم شعبه و هم کمیسیون تحقیق را خریدم! [با خنده]

مخاطب انصاف نیوز: معترضین شما شورای نگهبان را خطاب قرار می‌دهند و می‌گویند شما با شورای نگهبان مراوده دارید. آیا شورای نگهبان درصدد جبران این تقابل است؟

تاجگردون: شورای نگهبان و هرکس دیگری که جایگاه حقوقی داشته باشد این موضوع را در مسیر حقوقی پی‌گیری می‌کند. هیات‌رئیسه‌ی مجلس در دو مرحله -که یک مرحله‌اش غیرقانونی بود- این اتهامات را بررسی کرده است. آیین‌نامه‌ی داخلی می‌گوید تا «این» مقطع باید مستندات‌شان را ارائه دهند. در آیین‌نامه به صراحت آمده است که باید شورای نگهبان اعلام کند که آن مستندات را دیده است یا نه. اگر شورای نگهبان دیده باشد که باید آن را کنار بگذارند.

تاجگردون با نشان دادن نامه‌ای از هیئت‌رئیسه‌ی مجلس گفت: هیئت‌رئیسه‌ی مجلس به شورای نگهبان این نامه را داده است که آقا این همه‌ی مستندات است. شورای نگهبان هم رسما جواب داد. دوبار هم نامه دادند.

تاجگردون با نشان دادن نامه‌ای از شورای نگهبان گفت: این نامه‌ی دوم‌شان است که ۱۸ام خرداد ۹۸ داده‌اند و ساعت ۱۱ شب هم فرستادند. شورای نگهبان هم خیلی صریح، راحت و رک پاسخ داده است که من قبلا همه‌ی موارد را دیده‌ام و موردی هم ندارم. مکتوب نوشته است و به شعبه و کمیسیون جواب داده است که آقا من اینها را دیده‌ام. پس موضوع از نظر شورای نگهبان منتفی است. من می‌گویم اصلا نیاز نیست زور بزنیم. شورای نگهبان مکتوب هم نه، اصلا تلفنی بگوید این مکتوبات کلا منتفی است؛ یا حضرت آیت‌الله جنتی بگوید آقا ما اشتباه کردیم.

مخاطب انصاف نیوز: من منظورم این است که این وسط دارد یک هتک حرمتی نسبت به شورای نگهبان اتفاق می‌افتد.

تاجگردون: شدیدا دارد هتک حرمت می‌شود.

مخاطب انصاف نیوز: آیا اطلاع دارید که آنها در مقابل چه پاسخی می‌دهند؟

تاجگردون: من هیچ ارتباطی با شورای نگهبان ندارم؛ به‌عنوان یک فرد منصف دارم عرض می‌کنم. من حضرت آیت‌الله جنتی و حقوق‌دان‌ها را آخرین بار بعد یا قبل از زمان بودجه زیارت‌شان کردم. هیچ ارتباطی هم با آنها ندارم؛ نه ارتباط سیاسی دارم و نه ارتباط ارگانی. اعضای شورای نگهبان و حقوق‌دان‌ها یک‌سری مدارک، مستندات و پرونده‌هایی دارند و براساس آن جواب دادند.

مخاطب انصاف نیوز: اگر ادعایی مبنی بر فشار شما روی شورای نگهبان باشد ولی ثابت نشود، در قانون جرم‌انگاری شده است. آیا هیئت نظارت بر رفتار نماینده‌ها به این مساله ورود می‌کند؟

تاجگردون: یکی باید به آنها شکایت کند؛ که من می‌دانم شکایت به هیئت نظارت بر رفتار نماینده‌ها فایده‌ای ندارد. طبع شورای نگهبان هم خیلی به این صورت نیست که به دنبال شکایت برود. من در این مدت ندیدم از کسی شکایت کند؛ یا لااقل اطلاعی از آن ندارم. ولی به هر حال این اتهامات هست؛ اینها را راجع به مراجع نظارتی گفتند و اسم [از شورای نگهبان]‌ نیاوردند. اگر بخواهند شکایت کنند خودِ این مراجع نظارتی باید شکایت کنند. من نه زورم می‌رسد، نه ارتباطی با اعضا دارم و نه آن‌قدر قدرت دارم که بخواهم آقایان را به نظر خودم وادارم.

انصاف نیوز: یکی از مخاطبان پرسیده است که آیا آقای زاکانی می‌خواهد از طریق آقای تاجگردون اعتبار آقای قالیباف را خدشه‌دار کند؟

 

تاجگردون: به نظرم این‌طور نیست که بخواهند اعتبار آقای قالیباف را خدشه‌دار کنند. آقای زاکانی اهدافی دارد؛ این هدف‌ها را باید خودشان برشمرند. ولی برداشت من این است که هدف او نمی‌تواند من به‌تنهایی باشد. اگر مدرک مستدلی داشته باشند که با آن بتوانند من را به دادگاه بکشانند و به زندان بیندازند که دیگر نیاز به این همه غوغاسالاری و سروصدا نیست. فقط به یک شکایت و به یک احضاریه توسط دادگاه نیاز است. برداشت خود من این است که هدف دیگری دارند. نماینده‌ها را به یک چالش خیلی جدی کشاندند. این چالش برای مجلس خیلی خطرناک است. اینکه معیار انقلابی بودن یا غیرانقلابی بودن مجلس را تاجگردون بدانند، یک خطای استراتژیک است.

انصاف نیوز: آیا احتمال دارد که اختلافی که در مجلس نهم در کمیسیون برجام داشتید روی این مساله تاثیر گذاشته باشد؟

تاجگردون: آن هم یک چالش بزرگی برای کل نظام بود. اختلاف‌نظری خیلی جدی بود؛ همه‌ی آن هم مکتوب و مستند است. نمی‌دانم این مساله چقدر در ذهن آقای زاکانی جدی باشد. ولی انتخابات مجلس دهم که برگزار شد دو روز بعد از آن ما نمایندگان مجلس نهم آمدیم سر کار؛ آقای زاکانی آمد سمت من و سلام‌علیک و خوش‌وبش کرد. من به او گفتم «رای آوردم». او گفت «چه‌طور رای آوردی؟! تو که قرار نبود به‌خاطر موضوع برجام تایید شوی». من به او گفتم «پزشکیان را هم تایید کردند، فقط من که نبودم». یادم نیست بعد از آن چه اتفاقی افتاد؛ ولی روز اول خیلی متعجب بود که چرا من اصلا تایید شدم. البته من نمی‌دانم آن چیزی که گفت جدی بود یا شوخی؛ ولی شاید این موضوع در ذهن او باشد.

انصاف نیوز: آیا این احتمال وجود دارد که بعضی‌ها با هر هدفی -مثلا دخل‌وتصرف در بودجه- می‌خواستند که شما از کمیسیون برنامه و بودجه حذف شوید؟

تاجگردون: نمی‌گویم که برای بودجه برنامه‌ای داشتند یا می‌خواستند دخل‌وتصرفی بکنند. من مثل آنها این‌طور فکر نمی‌کنم که اگر کسی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه است یعنی دیگر ید مطلق است و می‌تواند هر کاری خواست بکند. ولی بعضی‌ها به‌طور جدی دنبال این موضوع بودند که من عضو کمیسیون نباشم. آنها به هدفی که مدنظرشان بود هم نرسیدند؛ من که عضو کمیسیون هستم. نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که ما به هر حال عضو مجلس هستیم، دیگر فرقی نمی‌کند که رئیس کمیسیونی باشیم یا نباشیم؛ بالاخره حرفی که می‌خواهیم بزنیم را می‌زنیم.

انصاف نیوز: می‌گویند شما خیلی از بودجه سر درمی‌آورید و می‌توانید همه را قانع بکنید. درست است؟

تاجگردون: نمی‌دانم می‌توانم قانع کنم یا نه؛ ولی بودجه را خوب می‌فهمم. بالاخره ۳۰ سال است کارم این است و از هر چه در بودجه است سر درمی‌آورم. وقتی کمیسیون تلفیق برگزار می‌شود و مساله بودجه در آن طرح می‌شود، من از ابتدا تا انتهایش یک یادداشت هم نمی‌نویسم؛ حتی دو تا عدد هم نمی‌نویسم. این‌قدر به موضوع مسلطم که نیازی به این کارها ندارم؛ وقتی یکی صحبت می‌کند می‌فهمم که دارد چه می‌گوید و پیش‌زمینه‌ی آن چیست. این که چیز بدی نیست؛ بلکه خیلی هم خوب است. اینکه تاریخ سیاسی، اقتصادی و ارقامی بودجه را بدانی و بتوانی به مجلس کمک کنی، یک فرصت است که دارند آن را خدشه‌دار می‌کنند.

انصاف نیوز: یکی از مخاطبین در لایو پرسیده است که مهدی باشتی چه نسبتی با آقای تاجگردون دارد؟

تاجگردون: مهدی باشتی پسرِ باجناق من است.

انصاف نیوز: پرسیدند که ۱۴۰۰ کاندیدای انتخابات می‌شوید؟

تاجگردون: ‌انتخابات کجا؟!

انصاف نیوز: انتخابات ریاست جمهوری.

تاجگردون: فعلا که ما را در انتخابات مجلس زیر سوال بردند. نمی‌دانم منظور آقای امیرآبادی چی بود که در تلویزیون گفته بودند کاندیدای اصلاح‌طلب‌ها من هستم! شاید می‌خواسته است از همین الان من را بزند که دیگر خیالش راحت شود.

انصاف نیوز: یکی از مخاطبین گفته‌اند که «آقای تاجگردون و بستگان‌شان حداقل در ۸۴ شرکت فعالیت می‌کنند و عضو هیئت‌مدیره هستند و مافیای بزرگی را در صندوق سرمایه‌گذاری امید و شبکه‌های مختلف به‌وجود آوردند.» و خواسته‌اند که درباره‌ی این مافیاها و سفارش‌شده‌ها توضیح دهید.

تاجگردون: من این را این‌قدر توضیح داده‌ام که دیگر خسته شده‌ام. قبلا می‌گفتند ۷۲ شرکت است،‌ دیروز تا حالا می‌گویند ۸۴ تا است! تا الان تمام مستنداتی که ارائه کرده‌اند هم روی همان ۷۲ تا بوده است.

انصاف نیوز: آقای زاکانی گفتند ۸۴ تا است…

تاجگردون: من یک چیز خیلی خنده‌داری در آن لایوشان دیدم. آقای شاکری نماینده‌ی تهران یکهو وسط جلسه پا می‌شود و می‌گوید که «خبر! خبر! همین الان رسید! سهام امید دارد واگذار می‌شود که مشخص نشود تاجگردون چه کار کرده است»! اصلا من از این آقایان تعجب می‌کنم که این‌گونه حرف می‌زنند. شرکت سرمایه‌گذاری امید مال بانک سپه است؛ مال دولت است و دولت دلش خواسته آن را واگذار کند. اصلا به من چه مربوط است؟! دیگر اینکه گفتند همه‌ی این شرکت‌های امید و … مال خود آقای تاجگردون است! شرکت امید یک شرکت سرمایه‌گذاری در بورس است که هزاران میلیارد تومان مال دولت آنجا خوابیده است و باید عرضه کنند تا مردم بیایند بخرند. چه هدفی دارند که می‌آیند می‌گویند سهام امید مال تاجگردون است؟! فقط می‌خواهند ذهن مردم را خراب کنند. من شک ندارم که آن کسی که بلند می‌شود در جلسه‌ی لایو این حرف را می‌زند کاملا می‌فهمد که دارد چه می‌گوید؛ کسی که سال‌ها در شورای شهر و بازار اقتصاد کشور بوده است نمی‌داند سهام سرمایه‌گزاری امید متعلق به تاجگردون نیست؟! قطعا می‌داند. بجز اینکه می‌خواهد بازار بورس را خدشه‌دار کند چه دلیل دیگری دارد که ایمگونه حرف بزند.

یک لیست فرستاده بودند که 20-30 نفر از این افراد در امید آدم‌های تاجگردون هستند، مدیرعامل به من پیام داده که «اینها بی‌دینند یا بی‌اخلاقند یا بی‌خدا هستند؟»

هیچ وقت کسی را توصیه نکردید؟

حدودا سال 84، 6-7 ماهی عضو هیئت مدیره‌ی امید بوده‌ام. امید بزرگ‌تریم هولدینگ این مملکت است و نمی‌دانم چرا می‌خواهند به آن آسیب بزنند.

یعنی حتی یکنفر را هم سفارش نکرده‌اید؟

خودم استعلامی کردم و گفتم هرچه گچسارانی و باشتی در سرمایه‌گذاری بانک ملی یا سرمایه‌گذاری باتک سپه، هرچه هست بنویسید. گفتند سه نفر و گفتم کهکیلویه و بویراحمدی، گشته‌اند دوتا کهکیلویه‌ای پیدا کرده‌اند. بعد گفتم لر که مثلا 20 نفر لر پیدا کردند. حالا تاجگردون با سه نفر کل شبکه رانت و فساد را آنجا راه انداخته؟!

مدیرعامل امید آقای دکتر قنبری است. با من آشناست. او مال آذربایجان است و دوست آقایان است و اصلا از من خوشش نمی‌اید.

پرسیده‌اند در ادارات و جاهای دیگر چطور آیا کسی را سفارش نکرده‌اید؟

مگر می‌شود که من سفارش نکرده باشم. حالا من یک فردی را سفارش کنم تا به سرکار برود می‌شوم فاسد؟ اگر سفارش من منجر به فساد شده است، اگر منجر به رانت خواری شده بیایید و پدر من را درآورید، من حتی حاضرم جرم آن طرف را هم تفبل کنم.

الان در شهر من مثلا در پتروشیمی تعدادی کارگر هست که درصد قابل توجهی از آنها شرکردی هستند چون پیمانکار آن شهرکردی است، حالا من بیایم نماینده‌ی شهرکرد را سین‌جین کنم که چرا و لاید کار توست؟!

یعد از اینکه انتقادات به شما آغار شد، این نقدها و نامه‌های محرمانه‌ی وزارت اطلاعات مربوط یه سال‌های 83 و 82 منتشر شد. اینها اصلا چطور منتشر شد؟

اگر شما بعنوان یک رسانه الان چنین نامه‌هایی را پخش کنید پدرتان را درنمی‌آورند؟ اینها قدرت‌شان از کجاست که این نامه را بدست می‌آورند و به تمام رسانه‌ها می‌دهند و پخشش هم می‌کنند و در مکتوبات‌شان هم می‌زدند. من هنوز این نامه را که مال خودم هم بوده ندیده بودم! شورای نگهبان در تمام ادوار از من سوال می‌کرد، من می‌گفتم چیست، می‌گفتند این گزارش به دست ما رسیده.

تا آن روز که این آقایان نامه را خواندند و همین را هم ضمیمه کردند . شورای نگهبان فرستاند. شورای نگهبان هم گفته بود با علم به این من تاییدش کردم.

این گزارشات درمودر همه هم هست. یکی هم نیست از اینها سوال کند این نامه‌ی محرمانه و سری چگونه دست اینها رسیده.

جای دیگری غیر از وزارت اطلاعات جای دیگری نبوده؟

نامه‌ی وزارت اطلاعات رفته بوده شورای نگهبان یا از وزارت اطلاعات رفته بوده و یا از شورای نگهبان، من نمی‌دانم. اینگه چرا منتشرش کردند هم عحیب است. انتشارش جرم است.

شما در دفاعیات‌تان در این چند وقا عکستان با سردار سلیمانی و لوحی که ایشان داده بودند را منتشر کردید.

من منتشر نکردم. آقایان در مستندات مکتوبی که داده بودند و من دارمش، گفته بودند که تاجگردون مبارزه با داعش را قبول ندارد و اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد. این برای یک نماینده مجلس اتهام کمی نیست و من حتما بعدا شکایت خواهم کرد.

من آنجا در دفاع از خودم گفتم نماد میارزه با اسرائیل و داعش در ایران و دنیا غیر از قاسم سلیمانی کیست؟ مقام معظم رهبری جای خودشان را دارند. من به ارتباط خودم اشاره کردم و گفتم حاج قاسم که دیگر می‌فهمید که چه کسی اینطرفی است و چه کسی آنطرفی؛ اینقدر نهادهای امنیتی دوروبرش بودند که به او اطلاعات دهند. این لوح را حاج قاسم سال 97 به من داده و من تا بحال در انتخابات هم از آن استفاده نکردم، بیرون هم نیاوردمش، یکجا بیاورید که این را نشان داده باشم.

گفته بودند که شاید این سوءاستفاده از آقای سلیمانی است. اشاره کرده‌اند به عکس و فیلم آقای قالیباف با اقای سلیمانی قبل از انتخابات.

در زمان حیات حاج قاسم عکس خود را با او در اینستاگرام گذاشتم. اما اینستاگرام پاک کرد، چندین بار دیگر هم عکس من را با حاج قاسم پاک کرد و اخطار می‌داد. به خودم اجازه نمی‌دهم از حاج قاسم برای تبلیغات استفاده کنم. نامه را آنها منتشر کردند، نامه‌ای که حاج قاسم به من داد را بدل‌سازی کردند. بالای نامه نوشتند جناب دکتر احمدی نژاد و تاریخ آن را به سال 91 تغییر دادند و پایین آن را غلامرضا تاجگردون نوشتند. سپس گفتند این نامه جعلی است و تاجگردون در سال 91 یک تفنگ به آقای احمدی نژاد هدیه کرده است.

یک نامه را ما در کانال منتشر کردیم، یکی از نهادهای نظارتی با ما تماس گرفت این را حذف کنید و به آنها پیام دادم خبرگزاری فارس کامل آنها را منتشر کرده…

بله، برای اینکه کار کمیسیون تحقیق راحت باشد، یک گزارش کامل دادم.

همانی که فارس منتشر کرد؟

بله و یک سی دی هم به همراه گزارش تحویل دادم، در این سی دی چیزهای دیگری هم وجود دارد که بیانگر رفتار من است. که آقایان می‌گفتند رفتار انقلابی ندارد، باید خبرگزاری فارس همه‌ی آن سی دی را منتشر می‌کرد.

بفرستید تا ما منتشر کنیم…

خیلی دنبال این چیزها نیستم؛ خودشان پخش کردند و ما مجرم شده‌ایم.

نامه‌ی محرمانه چگونه به دست شما رسیده است؟

نامه‌ی محرمانه به دست من نرسیده است و همان یکی که خودشان منتشر کردند دست ماست.

هزینه‌ی انتخابات شما چقدر بوده؟

هزینه پوستر و… در دست مسئول دفتر من است و فرمانداری هم کامل رصد کرده است، مردم هم یک هزینه‌هایی می‌کنند، بعد می‌گویند مردم هزینه می‌کنند تا تاجگردون برای آنها کاری کند. در این مناطق هزینه‌ای نمی‌شود چندان.

بیشتر ستادهای شما مردمی هستند؟

یک سری از هزینه‌ها برعهده‌ی ما است اما یک ریال هزینه‌ی غذا و این چیزها را نمی‌دهیم. حدودا 200 تا مهمونی سنگین طوایف دارند که من شاید بتوانم در 20 مهمانی شرکت کنم. اگر به آن منطقه بروید، کسی نمی‌گوید تاجگردون برای من کار شخصی انجام دهد. یک کلیپی دیدم، زنی در روستایی 9 تا بز دارد و یکی را برای من قربانی کرد. بعد از مدت‌ها برای روستای آنها برق و جاده و اینها راه اندازی کردیم. آن زن یکی از آنها را برای من قربانی کرد. نه این پیرزن دیگر من را می‌بیند و نه من او را.

چرا سنگ‌ اصلاح طلبان را به سینه می‌زنید اما در مجلس درباره‌ی حصر چیزی نمی‌گویید؟

تفکر اصلاح طلبی با تحزب اصلاح طلبی متفاوت است. قاعده‌ی اصلاح طلبی را در تفکر و چارچوب نظام قبول دارم. تفکر من اصلاح طلبی است، درباره‌ی اصول ممکلت و اسلام از همه‌ی اینها اصولگراتر هستم. من امضا کردم التزام عملی و قلبی به قانون اساسی دارم، می‌توانید بگویید از اصول قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه خطا کردید. شورای نگهبان می‌گوید خطا نکردی و تایید صلاحیت می‌کند. در بقیه جاها بنده حق دارم یک تفکری داشته باشم؟ یک نگاه اصلاح طلبانه برای اداره‌ی کشور دارم. می‌پرسند یعنی چه؟ می‌گویم برای مثال در حقوق شهروندی.

در انتخابات سال 88 طرفدار آقای میرحسین موسوی بودم. رای نیاورد و تمام شد. کسی نباید من را مواخذه کند که چرا طرفدار میرحسین موسوی بودی. ایشان تایید صلاحیت شده بودند. همیشه گفته‌ام یکی از دلایل تداوم حصر نوع تحزب اصلاح طلبان بوده. بارها گفته‌ام اجازه بدهید مسئله‌ی حصر در قاعده‌ی خودش حل شود. گویا برخی از دوستان دوست دارند که حصر تداوم پیدا کند. در نظام مسائل خیلی پیچیده‌تر از این هم قابل رفع است. فقط اجازه دهید مسیر خود را طی کند.

اگر اعتراض‌ها به اعتبار نامه تهمت است، چرا از دوستان شکایت نمی‌کنید؟

فعلا وقت نکرده‌ام هم در مجلس باشم و هم کمیسون و این مسئله جدید است، از پنج، شش تای آن که تهمت است حتما شکایت خواهم کرد و آقایان بیایند و ثابت کنند.

از لحاظ حقوقی چگونه بعد از تایید شعبه و کمیسیون در صحن رای گیری می‌کنند؟

نماینده حق دارد برود و به اعتبار نامه‌ای که شک دارد، اعتراض کند. در شعبه اعتراض کردند و به صحن آمد. هیئت رییسه‌ی مجلس جلسه گذاشتند و متفق القول بودند که اعتبارنامه‌ی تاجگردون قابل رای گیری نیست. در واقع پرونده‌ی کسی به کمیته‌ی تحقیق می‌رود که شعبه آن را رد کرده باشد. اما شعبه من را تایید کرد و برای تصمیم‌گیری به صحن فرستاد. رئیس مجلس اعلام کرد برای اعتبار نامه‌ی من نباید رای‌گیری شود و چون یک مخالف جدی باید صحبت کند و آیین‌نامه برای آن روالی پیش بینی نکرده است. پس آن را به کمیسیون تحقیق فرستادند، هیچ مرجع قانونی برای ارجاع از صحن به کمیسیون پیش بینی نشده. رئیس مجلس گفت پرونده را به کمیسیون تحقیق می‌فرستیم و این کمیسیون به اعتبارنامه‌ی من رای قاطع داد. 9 نفر رای مثبت یک رای منفی و یک رای ممتنع دادند. از یک کمیسیون رای قاطع‌تر از این نمی‌توان گرفت.

آن هم از کسانی که از نظر سیاسی با شما مخالف هستند…

همه‌ی آنها از نظر سیاسی با من مخالف هستند، رئیس آنجا را تا حالا ندیده بودم. سردار و سرلشکر سپاه بودند. قانون هم می‌گوید اگر اعتبارنامه فرد در کمیسیون تحقیق رد شد، باید به صحن برود. در صحن مخبر کمیسیون 15 دقیقه و کسی که به آن اعتراض شده یعنی بنده نیم ساعت باید صحبت کند. سپس به رای گذاشته می‌شود. این قانون شامل من نمی‌شود زیرا اعتبار نامه‌ی من تایید شده و برای تصمیم گیری به مجلس می‌رود.

با این روند آیا برای بقیه نماینده‌ها هم باید صحن تصمیم‌گیری می‌کرد…

با آن اخطار آقای زاکانی اعتبارنامه‌ی همه حتی آقای قالیباف باید بررسی می‌شد.

از ماجرای 500 میلیونی آقای زاکانی در سازمان تبلیغات و دریافت ارز دولتی خبر دارید؟

در فضای مجازی منتشر شده که در سال 90 این قرارداد را دارد و من آن را بررسی نکردم. برای مجله‌ی پنجره این پول را دریافت کرده است.

از دلایل رد صلاحیت قبلی آنها خبر دارید؟

خیر، ما انقدر فضول نیستیم.

شناسنامه‌ی دوم دارید؟

خیر.

حاضر به مناظره با آقای زاکانی هستید؟

در محکمه، چون ایشان در فضای رسانه اخلاق و ادب را رعایت نمی‌کنند. ایشان می‌گوید قضاوت را به مردم بسپاریم، مردم چگونه قضاوت کنند. مردمی که من و یا مردمی که شما را انتخاب کردند؟ تو را نمی‌دانم اما 80 درصد از حوزه‌ی انتخابیه به من رای دادند. همین الان گچساران رای گیری شود، رای من دو برابر می‌شود.

ماجرای فساد پتروشیمی گچساران چیست؟

یک گزارشی در مستندات است، درباره پتروشیمی گچساران. سهامدار پتروشیمی گچساران، هلدینگ خلیج فارس است. من به مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس نامه نوشته ام که بیاید و از خودش دفاع کند. ایشان یکسری شریک دارند که در بازار بورس فعالیت می‌کنند.

این را برای اولین بار است که می‌گویم: حدود یک ماه پیش، یک آقایی که در بازار بورس نفوذ دارد و نقشی در متلاطم شدنش دارد، یک شب با من تماس گرفت و گفت که آقای تاجگردون، ما رفته‌ایم سهام هلدینگ خلیج فارس را خریده‌ایم، و دارند روی این سهام به شیوه‌های مختلف تاثیر می‌گذارند و ما سهامداران جزء، در حال متضرر شدن هستیم، شما از ما دفاع کنید. من گفتم که نمی‌دانم. واقعا هم اطلاعات کاملی در بورس ندارم. گفتم اجازه بدهید بررسی کنم. از مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس سوال کردم. گفتم که عده‌ای دارند سهام جزء مردم را می‌خرند و می‌خواهند آن را بعدا در بازار بفروشند و عملا یک حباب در سهام هلدینگ خلیج فارس درست کنند و بعد آن را بفروشند. همان طور که می‌داند پتروشیمی فقط گچساران نیست. ممسنی است، کازرون است. دهدشت است. این ها همه مجموعه هلذینگ خلیج فارس هستند. این یک توطئه بوده است.

مدیرعامل به من توضیح داد و من گفتم که دیگر دخالتی در این مسئله نمی کنم. آقای مدیرعامل به من گفت که اگر چیزی به شما گفتند حواستان باشد. من هم گفتم باشد. تا هفته گذشته که دیدم در مستنداتی که کمیسیون تحقیقات ارائه داده است، همان گزارش را گذاشته‌اند و جالب است که گزارش را نخواندند. وقتی گزارش را نگاه کردم، گفتم که اصلا چه ربطی به من دارد؟ فقط در یک بخش از آن نام گچساران می آید. من نه سهامدار گچسارانم و نه کاری با آن دارم. کاملا مشخص است که این ماجراها از همان ریشه است چون از همان گزارش است. همان گزارشی که وسط گزارش کارهای من گذاشتند.

مردم بدانند که اینها یک گروه هستند که در آنها نفوذ کردند. الان دو مثال برای شما زدم در مورد بورس، آن نماینده‌ای که آن روز در جلسه بلند شد و گفت امید، امید، حتما در بازار بورس نفوذ دارد و حتی عواملی در بازار بورس دارد. اینها می خواهند به بازار بورس ضربه بزنند. درباره آن نماینده شک ندارم. اولین بار است که این را می گویم. آقای نجابت زیر این را بعنوان مستند امضا کرده است. نخوانده و امضا کرده. نوشته است نجابت. نجابت کیست؟ غلامحسین نجابت سال‌هاست که مدیر پتروشیمی است. من 10-15 سال است او را ندیدم. بسیار آدم محترم و درستکاری است. «نوشته است نجابت اگر در سال 86 دست تاجگردون را می گیرد» سال 86 که ما چندماهی بیکار بودیم، آقای نجابت چون من در خط دنا کار کرده بودم و ایده مال خودم بود، از من کمک خواست. من هم 6-7 ماهی بصورت پاره وقت مشاور ایشان بودم.

نوشته است «و او را به سمت هیئت مدیره شدن پتروشیمی گچساران سوق می‌دهد و پس از آن او را مسئول تشکیل گروه پتروشیمی‌های مادر می‌کند. اما از سوی دیگر در شرکت‌های اقماری پیمانکار آنجا می‌شود» چه کسی؟ غلامحسین نجابت. شرکت‌های اقماری پوششی یعنی چه؟ شروع می‌کنند به گشتن شرکت‌های آقای نجابت. از آنها اسم نمی‌آورم. اگر برای مردم، شهر، نان و اشتغال و برکت نداشته، یک هزار و 76 میلیارد تومان برای پیمانکار شرکت‌های اقماری نجابت و رفقا برکت داشته. من این را دیشب خدمت آقای نجابت فرستادم. گفت هرجا خواستی بیایم و شهادت بدهم. گفت من اصلا تو را نمی‌شناسم و ارتباطی هم با تو ندارم! اینهمه گزارش درباره هلدینگ خلیج فارس چه ربطی به آقای تاجگردون دارد؟ من شبکه دارم یا آنها؟ من کی از این کارها کرده‌ام؟

این شاید از ساده لوحی آن ها باشد.

آنها حتما ساده‌لوح‌اند. ساده‌لوح‌اند که اینها را ضمیمه می‌کنند و البته بینشان حتما آدم نفوذی وجود دارد. این گزارش را من از دوماه پیش دارم. طرف به من گفته بود که به این موضوع ورود کنم.

قبلا هم دیده بودیم که نمایندگان از این کارهای عجیب و غریب می‌کردند. مثلا درباره‌ی واردات سیگار. منافعی داشتتد؟

بعضی‌ها دانسته هستند و بعضی‌ها ندانسته. سیگار بوده. خودرو بوده. دو-سه سال پیش یک بحثی درباره‌ی خودرو بود. وارد شدن یا نشدن خودرو. در مجلس یک نماینده‌ای را دیدم که به وارد کننده‌ی خودرو زنگ زده و مشغول صحبت است. بعد گفت که «کیف کردی؟ اینجوری باید حال تو را گرفت!» بعد از این ماجرا رفتم و به رئیس مجلس گزارش دادم که حواست باشد که موضوع این گونه است. اولین بار است که این را می‌گویم. سر و صدا نکردم. رفتم و آرام به رئیس مجلس گفتم که حواست باشد. نمی‌خواهم بگویم که این دوستان اهل این چیزها هستند، ولی می‌خواهم بگویم که این نوع چیزها هم هست. حواستان باشد. این چیزی که می‌نویسید و می‌گذارید بین گزارش بعنوان سند، اولا یک هلدینگ خلیج فارس است. مال دولت است. پنجاه پتروشیمی در کشور دارد. شما بجز ضربه زدن به این بنگاه‌های حیاتی بزرگ کشور چیز دیگری مدنظرتان است؟ همین آقای نیک بین، نماینده کاشمر، که از معترضین به بنده هستند، خودشان به من گفتند که رفتم پیش آقای زنگنه وزیر نفت و از ایشان پرسیدم که این امیدآسیا که می‌گویند مال تاجگردون است، قضیه‌اش چیست؟ آقای زنگنه جواب داد که تاجگردون این وسط چه کاره است؟ شما می‌گویید تاجگردون می‌داند و نمی‌گوید. اگر بخواهم بگویم باید هزار مدل از این‌ها برایتان بگویم که به سه مدلش اشاره کردم.

جریان قتل زن اهوازی در جریان انتخابات چیست؟

درگزارشی که آقایان دادند گفتند که آن شب تیراندازی شده است و فلان. من گفتم که انگار قضیه برعکس شده است و ما اگر حرف نزنیم یک چیزی به ما می‌چسبانند. آقایان رقبای بنده یک فضایی در شهر ما درست کردند که هرکس بخواهد از شهرستان‌های همجوار گچساران بیاید و اینجا رای بدهد، عمودی بیاید افقی برمی‌گردد! اینها مسلح هستند و داستان‌های زیادی دارند. آن شب یک خانواده‌ای از خانواده‌های قشقایی شهر ما از اهواز آمده بودند به گچساران برای عروسی. شب از تالار برمی‌گردند و جلوی در مشغول خوش و بش بودند که این گروه رقیب فکر می‌کنند اینها گروهی هستند که از شهرستان‌های همجوار آمده‌اند و می‌خواهند صبح به تاجگردون رای دهند. آنها می‌ریزند و به این خانواده شلیک می‌کنند و این خانم دکتر ترک قشقایی در این تیراندازی کشته می‌شوند. فردا ساعت 10 -11 دادستان شهر به من پیام داد و خبر این اتفاق را داد. تا شب قاتل را گرفتند. قاتل خواهرزاده رقیب من است.

شما در دفترتان کمیته‌ای به نام مذهبی فرهنگی دارید؟ و آن را اعضای ایثارگر و خانواده شهدا تشکیل می‌دهند؟

برخلاف چیزی که شما می‌گویید، در جریان انتخابات 80-90 درصد بچه‌های جبهه و جنگ با من هستند. ما همه کمیته‌ها از جمله کمیته مذهبی داریم که بسیار فعالند و من هم تا جایی که از دستم بربیاید در خدمتشان هستم.

به نظر می‌رسد الان ماجرای شما را ناموسی کرده‌اند. فکر می کنید که اگر در مجلس باقی بمانید، جریان اصلی مجلس احساس شکست خواهد کرد؟

من این را اصلا قبول ندارم و به نظرم یک حرف کاملا بی‌ربط و غیراستراتژیک برای مجلس است. مجلس اگر می‌خواهد کارآمد باشد، باید انسا‌ های کارآمد در کنارشان باشند. و اینکه این را حیثیتی کرده‌اند، یک اشتباه است. من از بسیاری از همین معترضین انقلابی‌ترم. مواضعم بسیار بسیار صریح‌تر است. از همه اینها انقلابی‌ترم. ثابت کرده‌ام و ثابت خواهم کرد.

آیا فراکسیون اصلاح طلبان در این مجلس تشکیل خواهد شد؟

نمی‌دانم. روزهای اول یک فراکسیون مستفلین دور هم جمع شدند. اما فعلا که من از این موضوع فارغ نشده‌ام.

درباره استیضاح وزیر کشور درباره‌ی حوادث آبان، گفته‌اند که آقای عارف بیشترین نقش را در رد استیضاح داشته‌اند. اقای مطهری هم مطرح کرده بود که آقای عارف گوش بزنگ برخی نهاها بوده است. درباره پشت پرده استیضاح توضیح دهید.

البته منظور آقای مطهری آقای عارف نبوده و کلیت مجلس را گفتند. در حقیقت چند استیضاح مطرح شد. وزیر خارجه، وزیر کشور، وزیر ارتباطات و وزیر جهاد و نفت. همه این استیضاح‌ها مطرح بود. شاید شاخ‎ترین آنها وزیر نفت بود. مملکت زیر فشار اقتصادی و تحریم به سر می‌برد و من آن طور که شنیدم، از قول یکی از علما، ایشان فرمودند که مقام معظم رهبری فرمودند که الان وقت استیضاح نیست. نه اینکه نکنید. حقتان است. ولی شرایط استیضاح نباید بین مجلس و دولت شکل بگیرد و مجلس با این نگاه عدول از استیضاح کرد و بنظرم فرمایش مقام معظم رهبری یک فرمایش درست و حکیمانه بود و به نفع مملکت هم بود.

آیا این معترضین به اعتبارنامه‌ی شما تعدادی‌شان با یکدیگر موسسه‌ای دارند؟

من به تازگی متوجه شدم که اینها به صورت تودرتو باهم موسسه دارند و از قبل داشته اند. خیلی‌شان در موسسات خیریه با یکدیگر شریک هستند.

یکی پرسیده احتمال می‌دهد یکی از معترضین، ماجرا برمی‌گردد به اعتراض شما نسبت به بیمه نشدن آن هواپیمای یاسوج که سقوط کرد و…؟

بله، اصلا تحریب من از همانجا شروع شد. یکی از معترضین که خیلی هم بی ادبانه حرف می‌زند و من توصیه اخلاقی به او می‌کنم که رعایت ادب کند، من در آنجا جهت دفاع از حق مردم و هواپیمای یاسوج، از دفاع کردم و حق را هم گفتم. خیلی‌ها گفتند این نطق تو بعدا یک جایی وبالت را می‌گیرد. بعدها هم گزارش شد که هواپیمای آسمان مقصر بوده است. البته برادر من آقای دکتر علایی آدم شریفی هستند و بنظرم ایشان هم من را دوست دارند، اما من ناگزیر بودم در آن جا از مقصر نام ببرم و بعد هم استعفا داد و ایشان برادر خانم یکی از همین معترضین است.

می گویند آقای کریمی نماینده اراک، همین الان در لایو با تابناک گفته‌اند که ما با کدملی استعلام گرفتیم و مشخص شد ایشان [تاجگردون] 84 شرکت دارد و هیچ مدرکی هم تا به حال ارائه نکرده است.

آقای کریمی دروغگو، دروغگو و دروغگوست! والسلام علیکم و رحمه الله! ایشان اگر یک شرکت بجز شرکت‌های فرهنگی و خیریه پیدا کنند که غلامرضا تاجگردون سهامدار یک شرکت تجاری است، همه اتهامات را می پذیرم! مثلا آقای زاکانی ده تا شرکت خیریه و فرهنگی دارد و سهامدار است.

چرا کارخانه‌ی داروسازی گیاهی به برادرزاده‌تان واگذار شده؟ یک کارخانه ای است که می‌گویند زمینش را ستاد فرمان اجرایی امام داده است و پولش را هم کمیته امداد داده است و در گچساران آن را افتتاح کردند و شما آن را به برادرزاده تان داده اید.

من دست رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد برکت را بوسیدم و می‌بوسم. در شهر من آمده ولی هنوز هم نساختنش. دو سالی است که دارند آنجا کارخانه تولید گیاهان دارویی را می‌سازند.

یعنی برادرزاده شما در آنجا هیچ نقشی ندارد؟

کارمند آنجاست. کارمند آنجا هم نیست. البته خواهرزاده‌ام است. خواهرزاده‌ام دکترای گیاهان دارویی دارد و آنجا بعنوان کارشناس مشغول به کار است. چه ربطی دارد؟ صدنفر دیگر هم دارند آنجا کار می کنند.

آقای زاکانی درباره مسائل مطرح شده درباره دخترشان گفته‌اند که دختر من تحصیلکرده دانشگاه شریف است و بعد از تحصیل شرکتی تاسیس کرده بود و من هیچ اطلاعی از آن شرکت ندارم. می‌شود کسی از شرکت دخترش خبر نداشته باشد؟

من با خانواده زاکانی کاری ندارم و نمی‌دانم! آمده‌ام از خودم دفاع کنم. باید از خودش بپرسند.

جریان قطع درختان جلوی ستادتان چه بوده است؟

ستاد رقیبم بوده است و نه من. شهردار شهر من با رقیبم هماهنگ بوده است و این خیابان ستاد طوری بود که ستاد پیدا نبود. شب قبل از انتخابات آمدند و کل درختان جلوی ستادش را قطع کردند که این ستاد پیدا بشود که مردم هم اعتراض کردند.

تحلیل‌تان از اعتراض معترضین چیست؟ چه اهدافی را دنبال می کنند؟ چقدر رقبای منطقه ای و محلی نقش دارند؟

قسمت اول را در کلیات پاسخ‌های قبلیم جواب دادم. نکته جالبی را بگویم. مشخص بود که جلسه ما در شعبه ضبط شده بود و نوار را به آنها داده بودند که در مورد اینها بنویسید. اینها هم 40-50 صفحه به ترتیب صحبت‌های ما در جلسه نوشتند. اینها این گزارش را به همین شکل، گذاشتند و امضایش هم کردند. مثلا من گفته‌ام پدر من تنها کربلا رفته‌ای بوده که در آن دوره با پای پیاده رفته است کربلا. نوشته ‌ند: اینکه آقای تاجگردون گفته است پدرم پیاده رفت کربلا و تنها کربلا رفته ایل من است، دروغ است. اولا قبل از او افرادی مثل کربلایی رحمت به کربلا رفته بودند و دوما ایشان پیاده نرفته است زیرا در آن زمان ماشین‌ها بین اهواز و آبادان هرروز تردد داشتند. این گزارشی است که 9 نفر معترض برای من نوشته‌اند!

فیلم | مصاحبه‌ی صریح با غلامرضا تاجگردون: اینها نفوذی‌اند

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا