خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصطفی معین: تندروها نمی توانند با نفت 40 دلاری كشور را اداره كنند

ناصر غضنفری در مقدمه ی گفتگوی ایرنا با مصطفی معین نوشت: 12 سال صدارت وزارت علوم در دولتهای سازندگی و اصلاحات چهره علمی مصطفی معین را برجسته و سه دوره نمایندگی مردم تهران و شیراز در مجلس شورای اسلامی وجه سیاسی اش را پررنگ كرده است.

داماد سومین شهید محراب آیه آلله دستغیب، در سال 84 بخت ریاست جمهوری را نیز آزمود ؛ در انتخاباتی كه تكثر نامزدهای اصلاح طلب رای آنها را پراكنده ساخت با كسب 4 میلیون رای رتبه چهارم را كسب كرد. ریاست انجمن آسم و آلرژی ایران نیز از دیگر سوابق این سیاستمدار 64 ساله نجف آبادی است.

گفت و گو با وی از سوالاتی درباره انتخابات مجلس شروع شده و به اولویت های این مجلس ختم شد. بین آن هم دلیل حملات این روزهای افراطیون به رئیس جمهور، ارزیابی انتخابات 96 و اهمیت دور دوم انتخابات مجلس را پرسیدیم.
گفت و گوی ایرنا با این چهره علمی- سیاسی اصلاح طلب در پی می آید:

** انتخابات هفتم اسفند با موفقیت نسبی حامیان دولت همراه بود. ارزیابی تان از انتخابات هفتم اسفند چیست؟
-هفتم اسفند، نقطه عطفی در ادامه فرآیند افزایش آگاهی و توان تحلیل سیاسی جامعه، حساسیت و احساس مسئولیت آنها نسبت به شرایط ملی و جهانی، حمایت و رای اعتماد مردم به مشی اصلاح طلبانه و نفی خشونت ، افراطی گری و سوء استفاده از مقدسات و باورهای دینی است. این انتخابات علاوه بر افزایش سرمایه اجتماعی و كاهش آسیب پذیری جامعه، موفقیت كشور در سطح منطقه ای و جهانی نیز چندین رتبه بهبود داد و امكان جذب سرمایه گذاری های خارجی را نیز بیشتر كرد.
البته فضای مجازی و شبكه های اجتماعی با كم ترین هزینه در اطلاع رسانی سریع ، ایجاد انسجام و آگاهی های انتخاباتی نقش موثری داشت كه باید از دولت به خاطر تامین دسترسی به اینترنت و برگزاری انتخاباتی بطور نسبی سالم تشكر نمود.

** كمتر از 20 روز دیگر به دور دوم این انتخابات مانده است. روز دهم اردیبهشت سرنوشت 69 كرسی دیگر مجلس باید تعیین شود. مرحله دوم انتخابات چه اهمیتی برای بازگشت كشور به ریل تدبیر دارد؟
-ببینید. مرحله دوم انتخابات ، تكمیل كننده خیزش مردمی در مرحله اول و در رای به نامزدهایی است كه بتوانند مجلسی متعادل، كارآمد و با اصالت مردمی را تشكیل دهند. در مرحله اول احساس نوعی تاخیر فاز و یا ناهماهنگی از نظر سطح آگاهی، تحلیل شرایط و معیارهای انتخاب بین شهرهای كوچك تر با تهران و مراكز استان ها وجود داشت كه در این مرحله باید رفع شود. بنابراین ضروری است كه در فرصت باقی مانده و در دوره تبلیغات، ستادهای انتخاباتی، نخبگان و فعالان سیاسی به كمك مردم آن مناطق رفته، با آنها بحث و گفتگو كنند و گفتمان اصلاح طلبی، تامین و مطالبه حقوق شهروندی و رفع فقر و تبعیض را ترویج نمایند. چگونگی انتخاب 69 تن از نمایندگان در مرحله دوم انتخابات تاثیر تعیین كننده ای در شكل گیری فراكسیون اكثریت مجلس خواهد داشت و از این نظر بسیار مهم است.

** هجمه رسانه ها و شخصیت های طیف رقیب به دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور از همان 25 خرداد 1392 آغاز شد. این رویكرد تخریبی كه سعی در كوچك نشان دادن دستاوردهای دولت از جمله ختم به خیر كردن پرونده هسته ای ایران، كاهش محسوس تورم، خروج كشور از انزوا، مقابله با فساد مالی، پیش بینی پذیر كردن اقتصاد و …دارد به ویژه پس از مشخص شدن نتایج هفتم اسفند تشدید شد. این حملات با چه انگیزه و هدف دنبال می شود؟
-سوال به جایی است و در پاسخ به آن می توان علل مختلفی را فهرست كرد. نخست اینكه این ضدیت ها با آقای روحانی می تواند نوعی واكنش عصبی ناشی از شكست عناصر و تفكرات افراطی مخالف دولت در انتخابات 92 و همچنین هفتم اسفند باشد. به نظر من دوستان اصولگرا باید علت شكست را در رویكردها و عملكردهای خود جستجو كنند و نه در دولت و اصلاح طلبان پشتیبان آن. پیوند با افراطیون پایداری در هر دو انتخابات قبلی، تشتّت در بین گروه های سیاسی وابسته و فقدان شعارهای متناسب با واقعیت های امروز جامعه منجر به بی اعتمادی بیشتر مردم به افراطیون و اقبال آنها به سمت اصلاح طلبان گردید.
دلیل دیگر كه می توان آنرا هدف افراطیون از این حملات خواند اهداف انتخاباتی است. به نظر می رسد وابستگان و عوامل دولت قبلی هنوز امیدوارند با ایجاد تنش و بی ثباتی، تحریك مردم برای ایجاد نارضایتی علیه دولت و بزرگ كردن ضعف های آن، در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در سال 96 دوره ای دیگر از رانتخواری، تاراج بیت المال و اتلاف سرمایه های انسانی را كلید بزنند. در هر صورت دعوا بر سر ‘لحاف كهنه ملانصرالدین’ یا دلارهای بادآورده نفتی در یك اقتصاد مصرفی و وابسته است.

** مخالفان دولت این روزها صحبت از یك دوره ای بودن ریاست جمهوری آقای روحانی می كنند. آنها معتقدند ایشان اولین رئیس جمهور پس از انقلاب خواهد بود كه موفق به كسب رای مردم برای پوشیدن دوباره ردای ریاست جمهوری نخواهد شد؟
-البته این چیزی است كه در یك بازی سیاسی و یا بهتر بگویم جنگ روانی به آن دامن زده می شود.هیچ دلیل منطقی وجود ندارد كه این رئیس جمهور و این دولت اولین دولت چهارساله باشد! اینگونه نیست كه ایشان ضعیف تر از روسای جمهور قبلی باشند. البته میراث به جای مانده از دوران سیاه 8 ساله قبلی مانند ‘زمین سوخته ای’ است كه به این دولت رسیده است. احیای اقتصاد ویران و فرهنگ و اخلاقیات اجتماعی فروپاشیده آن نیازمند عزم و انسجام ملّی، برنامه ریزی سنجیده و بلند مدت و مرور زمان است. مجلس دهم هم در این میان می تواند نقش مثبت و موثری را در پشتیبانی از دولت داشته باشد.

** شعار هسته ای آقای روحانی به عنوان یكی از مهم ترین وعده های ایشان عملی شد. 6 قطعنامه لازم الاجرای شورای امنیت لغو و ایران از وضعیت نیمه جنگی نجات یافت. حل بحران هسته ای كه شاید آنرا محصول افراطی گری و بی تدبیری های دولت نهم و دهم دانست بخش بزرگی از انرژی روحانی و كابینه اش را صرف خود كرد. در این یكسال و نیم باقی مانده آقای روحانی چه كار باید بكند تا وضعیت داخلی بهتر شود؟
-همانگونه كه از ابتدا شعار ایشان ‘دولت تدبیر و امید’ بوده است، باید نسبت به آن تعهد داشته و آن را تحقق دهند. مهم ترین تدبیر، اولویت دادن به مسایل حاد اجتماعی و اقتصادی و معیشتی مانند بیكاری جوانان، رفع فقر و تبعیض است. آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق و حاشیه نشینی و وضعیت زنان و كودكان هم باید در اولویت نخست قرار گیرد. این امر مستلزم ترمیم و تقویت دولت در مجلس جدید و ارتباط شفاف و پیوسته شخص رئیس جمهور و دولت با نخبگان و توده مردم از نظر اطلاع رسانی عملكرد دولت و افزایش آگاهی و امید به جامعه است.

** نامزد اصولگرایان در انتخابات آتی چه كسی خواهد بود؟ برخی صحبت از بازگشت پوپولیست ها می كنند؟
-واقعا نمی دانم چه كسی از جناح راست و بویژه جریان پایداری و تندروها خود را در این شرایط نابسامان اقتصادی – اجتماعی كشور و افت شدید قیمت نفت در بازار جهانی تا كمتر از 40 دلار برای چنین سطح از مسئولیت می تواند نامزد كند! ذهنیت منفی جامعه در خصوص عملكرد فاجعه بار دولت مهرورزی، نداشتن استراتژی مشخص و نوع نگاه از بالا به پایین به جامعه، مقبولیت اجتماعی این طیف را به حداقل رسانده است. فقط در یك انتخابات ناسالم و غیررقابتی یا شرایط استثنایی و فوق العاده یا پیش بینی نشده از نظر ایجاد تنش، ناآرامی و بی ثباتی كه باعث سرخوردگی و انفعال جامعه شود، افراد افراطی، پوپولیست و یا افرادی با سوابق نظامی گری و با نگاه امنیتی می توانند برسر كار آیند.

** و ارزیابی تان از عملكرد دولت یازدهم تا اینجای كار چیست؟
-باید دقت كرد كه از رئیس جمهور و دولت او در حد اختیارات قانونی و مسئولیت ها می توان انتظار پاسخگویی داشت. مثلاً طبق نظر كارشناسان اقتصادی بیش از 40 درصد منابع مالی خارج از اختیار دولت است. دولت در سیاست خارجی و رفع خطرهای جدی برای منافع و امنیت ملی كشورمان عملكرد قابل دفاعی داشته است، هر چند كه به نظر من علاوه بر توانمندی های دیپلماتیك، پشتوانه اصلی این موفقیت ها را باید وحدت ملی و مقاومت افتخار آمیز ملت ما در جنگ تحمیلی 8ساله و صدها هزار شهید و جانباز آن در نظر گرفت.
در سیاست داخلی و عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، میزان ویرانی و فساد ساختاری باقی مانده از گذشته بسیار گسترده، عمیق و همه جانبه است. لذا با توجه به موفقیت در مهار نسبی تورم، برخورد قاطع و شفاف با فساد و اختلاس و رانتخواری كه هنوز نیز ادامه دارد، ضروری است. رونق بخشیدن به اقتصاد و تولید، تحول و ایجاد كیفیت در آموزش و پرورش، سرمایه گذاری در آموزش عالی و تحقیقات، استقلال دانشگاه و تفویض اختیار به آن، رفع فقر و تبعیض و محدودیت های سیاسی- اجتماعی و فرهنگی نیز مورد انتظار جامعه است.

** روز هفتم خرداد مجلس دهم گشایش می یابد. این مجلس به كدام مسائل باید اولویت دهد؟
-اولویت های مجلس دهم همان اولویت های ملی مانند مشكلات معیشتی و آسیب های اجتماعی است كه جنبه فوری یا اضطراری دارد كه پیش از این به آنها اشاره كردم. این مسائل هم اولویت مجلس است هم دولت. البته در بلند مدت، رویكرد مجلس باید اهتمام در به تصویب رساندن كارشناسانه و علمی برنامه های توسعه متوازن و پایدار كشور، برنامه قطع تدریجی وابستگی اقتصاد به نفت، تقویت حقوق و فرهنگ شهروندی و دموكراسی، تعامل سازنده و مثبت با جهان، و ارتقای اخلاق و فرهنگ و مناسبات انسانی باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا