خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«همه برداشت‌ها از حادثه پلاسکو سیاسی بود»

رئیس سازمان آتش‌نشانی گفت: از حادثه تلخ پلاسکو چه خروجی و تجربه‌ای کسی کردیم؟

به گزارش ایلنا، سعید شریف زاده در کنفرانس بین‌المللی طراحی ایمنی در صنعت ساختمان با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در مبحث قوانین ایمنی گفت: بزرگترین سرمایه هر کشور، نیروهای انسانی  هستند. بنابراین اگر بخواهیم به سمت توسعه حرکت کنیم، این امر با تکیه بر نیروی انسانی حاصل می شود.

او در ادامه به حادثه پلاسکو و دخیل بودن نهاد مختلف در بروز آن اشاره کرد و گفت: روزانه تعدادی از هموطنان ما به دلیل عدم رعایت ایمنی درحوزه های مختلف یا ازکار افتاده می شوند و یا از بین می‌روند.

رییس سازمان آتش‌نشانی با بیا اینکه به‌طور میانگین روزانه ۳۰۰ حریق در تهران رخ می‌دهد، افزود: در این‌حوزه معتقدم فرهنگ‌سازی به خوبی صورت نگرفته است. وقتی برای مجموعه‌ای به لحاظ ایمنی تصمیم‌گیری می‌کنیم، مردم را در نظر نمی‌گیریم و فقط آنها زمان اجرای احکام متوجه می‌شوند چه اتفاقی افتاده است. به‌طور مثال به‌یک‌باره تصمیم می‌گیریم یک‌ پاساژ را به‌دلیل عدم توجه به قوانین ایمنی پلمپ کنیم اما آیا به افرادی که در این پاساژ شاغل هستند،  فکر می‌کنیم؟ همه این موارد در حالی است که زمان ساخت همان مجموعه، دنبال عبور غیرقانونی از قوانین آتش‌نشانی هستند. حتی برخی هزینه در این حوزه را هزینه اضافی می دانند. این موضوع نشان دهنده عدم فرهنگ‌سازی است.

شریف زاده در ادامه گفت: در کشوری مانند سنگاپور که برج‌های بلندمرتبه به‌وفور یافت می‌شود، هر ۶ ماه برج‌ها که در هر کدام یک تیم اختصاصی آتش‌نشانی وجود دارد، مانوری برای ساکنان اجرا می‌شود.

او‌ در ادامه لزوم هماهنگی بین همه نهادها برای فرهنگ‌سازی در حوزه ایمنی اشاره کرد و گفت: حتی صداوسیمای کشور نیز پروتکلی را برای فرهنگ‌سازی و همکاری با ما در نظر می‌گیرد. در حالیکه این موضوع به فرهنگ سازی و ایمنی و سلامت مردم بستگی دارد.

شریف زاده تاکید کرد: ما نیازمند شرایطی هستیم که همه نهادها، سازمان‌ها و‌حتی مردم  به‌سمت آموزش دیدن در این حوزه حرکت کنند.

وی افزود: امروز در این راه هم‌صدایی با سازمان آتش‌نشانی برای آموزش وجود ندارد. ما توان فراهم کردن چه میزان نیرو و‌ تجهیزات را داریم؟ بدون‌شک در بهترین حالت نیز بازهم اگر هم‌صدایی نداشته باشیم در این راه موفق نخواهیم شد.

رییس سازمان آتش‌نشانی گفت: از  حادثه تلخ پلاسکو چه خروجی و تجربه‌ای کسی کردیم؟ جز بهره‌برداری‌های سیاسی هیچ دستاوردی در این حوزه نداشتیم. در حالیکه مهمترین عامل وقوع آن خطای انسانی و عدم آگاهی و فرهنگ‌سازی بوده است. امروز باید تلاش کنیم با یاری یکدیگر دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا