خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عامل قوام حوزه‌های علمیه از نگاه آیت‌الله محقق داماد

آیت الله محقق داماد بیان کرد: دو علم بزرگ فقه و اصول، قوام زیادی به حوزه‌های علمیه ما می دهد و باید بیش از پیش روی آنها کار کنیم و از هرگونه غفلتی در این عرصه پرهیز کنیم.

به گزارش ایسنا، آیت‎الله سیدعلی محقق داماد امروز در همایش بزرگداشت آیت‎الله‌العظمی موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید قم گفت: دانشگاه مفید یکی از ثمرات زندگی پربار این مرجع تقلید است.

وی افزود: علم به حدی وسیع و محبوب خدا است که هیچ کدام از علما جای هم را پر نمی‏‌کنند زیرا دایره علم وسیع و عمیق و کلان است؛ بر اساس معارف الهی فوت دانشمندان نقصی است که در زمین روی می‏دهد.

رئیس هیئت مدیره دانشگاه مفید اظهار کرد: سنگینی زمین به دانش است و هر نقصی که در این زمینه ایجاد شود، نقصی است که در زمین ایجاد می‎شود؛ پس حق است که برای این قبیل حوادث، تجلیل و عزاداری و… کنیم و از همین مباحث بهانه‎ای برای پیشرفت بیشتر بدست بیاوریم.

وی گفت: زندگی و فعالیت‎های مرحوم آیت‎الله‎العظمی اردبیلی دارای ابعاد مختلفی بود ولی باید گفت که در میان این ابعاد، بعدی که جهت اصلی زندگی ایشان بود بعد علمی ایشان بود.

محقق داماد بیان کرد: در حوزه‎های علمیه و حوزه‎های علمی، طیف وسیعی فعالیت می‎کردند؛ در مدارس گذشته انواع علوم انسانی حضورداشت ولی فقه و اصول، بنیان اصلی حوزه های علمیه ما را تشکیل می دهد.

وی افزود: مرحوم موسوی اردبیلی به دلیل قدرت بالای اجتهادی و فقهی، در ابواب کلامی و علمی و اقتصادی و… حضور می یافت؛ امروزه بیش از هر روز دیگری نیاز است که به این جهت اهتمام داشته باشیم؛ فقه و اصول، اساس کار است و باید به آن بپردازیم.اصول، متد تفکر و منطقی خاص است و همه دنیا نیز به آن نیازمند است و مسایل اصولی هم‌اکنون نیز در دانشگاه های غرب مورد مطالعه قرار می گیرد ولی بسیار عقب مانده تر از مسایلی است که امروز در حوزه های علمیه بحث می‎شود.

وی گفت: برخی از مباحث اصولی ازسوی عده‌ای فضلا، مباحث زائد گفته می‌شود ولی همین مسایل در دانشگاه‌های غربی به شدت مورد بحث قرار می‎گیرد.
محقق داماد بیان کرد: دو علم بزرگ فقه و اصول، قوام زیادی به حوزه‌های علمیه ما می‌دهد و باید بیش از پیش روی آنها کار کنیم و از هرگونه غفلتی در این عرصه پرهیز کنیم.

وی اظهار کرد: مرحوم موسوی اردبیلی با تمام مشغله‎هایی که داشت جلسات متعدد و مستمری را تا پایان عمر در این حوزه دبنال می‌کرد؛ آنچه که مربوط و دوام و بقای حوزه است همین مباحث است که باید زندگانی این بزرگان را الگوی راه خود قرار دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا