خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فارین پالیسی: ایران در جنگ خاورمیانه پیروز شد

یک مجله آمریکایی ضمن بررسی وضعیت جنگی خاورمیانه اعلام کرد که ایران در جنگ‌های منطقه پیروز شد.

به گزارش فرارو، مجله آمریکایی فارین پالیسی طی یادداشتی به قلم جوناتان سپایر به تنش بین ایران و عربستان پرداخت و نوشت: تهران در حال پیروز شدن در جنگ مهار خاورمیانه است.

علیرغم اقدامات جسورانه محمد بن سلمان، عربستان هیچ شانسی برای تغییر اوضاع ندارد.

به نظر می‌رسد که عربستان در مسیر جنگ در خاورمیانه قرار دارد. ظاهرا استعفای حریری و اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات سعودی پس از شلیک موشک بالستیک از یمن به ریاض، نشان دهنده یک دوره جدید از قاطعیت عربستان علیه منافع ایران در منطقه است.

تقابل بین عربستان و ایران در کشورهای دچار نابسامان مانند عراق و لبنان یا در کشورهای کاملا فروپاشیده مانند یمن و سوریه اتفاق می‌افتد. در همه این کشور‌ها جنگ بر روی ویرانه‌ها اتفاق افتاد و تهران و ریاض در همه این جنگ‌ها در طرف‌های مخالف قرار داشتند.

تاکنون، در همه موارد، به شکل خیلی واضح امتیاز در دست ایرانیان بوده است.

در لبنان، حزب الله گروه‌های تحت حمایت عربستان یعنی اتحاد ۱۴ مارس را شکست داد. این اتحاد برای محدود کردن حزب الله تاسیس شده بود. تشکیل دولت تحت سلطه حزب الله در دسامبر ۲۰۱۶ و انتصاب میشیل عون، متحد حزب الله در دو ماه قبل، قبضه ایران بر لبنان را محکم کرد.

در سوریه، تهیه پول، نیروی انسانی و تکنیک از سوی ایران برای نظام سوریه، نقش قاطعی در منع سرنگونی رژیم سوریه ایفا کرد. این درحالی است که تلاش عرب‌های سنی برای کمک به شورشیان، که عربستان نقش بزرگی در آن داشت، عمدتا به هرج و مرج و ظهور گروه‌های سلفی ختم شد.

در عراق، سپاه پاسداران یک گروه رسما قانونی، مستقل و متشکل از ۱۲۰ هزار نیرو به نام حشد الشعبی ایجاد کرد. البته همه گروه‌های حشد الشعبی طرفدار ایران نیستند، اما سه گروه اصلی آن، یعنی گردان‌های حزب الله، سازمان بدر و عصائب اهل الحق مستقیما تابع سپاه هستند.

در یمن، سعودی‌ها برای اولین بار مداخله نظامی مستقیم کردند. نتایج یکسان نبود. اگر چه حوثی‌ها نتوانستند کل یمن و باب المندب را تصرف کنند، اما سعودی‌ها در باتلاق یک جنگ پر هزینه گرفتار شده‌اند که هیچ افقی برای پایان آن وجود ندارد.

تاکنون، ایرانی‌ها به شکل موثری در لبنان پیروز شده‌اند، در سوریه و عراق در حال پیروز شدن هستند و در یمن سعودی‌ها را تضعیف می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا