خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نویسنده از «اندیشه‌ورزی رنگین‌تر از یک انقلاب» می گوید

«سیدمحمود کمال آرا»، نویسنده کتاب اندیشه‌ورزی رنگین‌تر از یک انقلاب، گفت: اهمیت رقص قلم برای پدید آمدن این مجموعه زمانی در من کلید خورد که یافتم تقویت فرهنگ تفکر در جامعه می‌تواند از وجود یک انقلاب یا یک دگرگونی اجتماعی هم رنگین‌تر باشد و به همین دلیل شعار عملیاتی این کتاب «هر ایرانی یک کرسی اندیشه‌ورزی است».

به گزارش انصاف نیوز، کمال آرا با بیان این که «بر اساس فرمایشات رهبری پیرامون اندیشه‌ورزی در آذر ماه سال گذشته در جمع دانشجویان، فعالیت‌های مطالعاتی و اجرایی در این خصوص در حال انجام است»، اظهار کرد: یکی از این اقدامات، تالیف و تدوین کتب، شیونامه‎ها و الگوهای اندیشه‎ورزی است و کتاب اندیشه‎ورزی رنگین‎تر از یک انقلاب، یکی از این اقدامات است که با هدف معرفی ابعاد اندیشه‎ورزی و اهمیت آن در سایر ملل، به جایگاه اندیشه‎ورزی و گونه‎های مختلف آن و نیز طراحی مراکز اندیشه‎ورزی در سطح ملی و بین‎المللی پرداخته است.

نویسنده‌ی این کتاب، افزود: دعوت به اندیشه‌ورزی در جمهوری اسلامی ایران از سوی رهبر معظم انقلاب بیانگر نیاز کشور به اندیشیدن و تفکر است. دیدگاه عمیق ایشان به اندیشه‌ورزی، لزوم پیدایش آن از رأس تا لایه‌ها و توسعه‌ی اندیشه‌ورزی در بین آحاد جامعه از اهمیت ویژه‌ی این مهم حکایت دارد.

او عنوان کرد: فقدان مولفه‌ی تفکر و آگاهی سبب شده است تا بشر بدون پیشینه‌ای مستند، علمی و منطقی مسایل پیرامونی خود را بپذیرد و تقویت باورهای موروثی و تیز کردن شمشیر مخالفت بی‌پندار، محرکی برای عقبگرد جوامع و مقاومت در برابر پیشرفت است.

کمال آرا افزود: شیوع انحرافات راهبردی در هنجارهای اجتماعی و نشر اطلاعات خاکستری، عموم را در «دام حباب اطلاعات جمعی» انداخته و محصور کرده؛ این دام تقویت باورهای غلط در اکثریت جامعه و بالاخص در گروه تاثیرپذیر را دو چندان کرده است.

او با بیان این که «این باورها خواه مذهبی و خواه سیاسی هم که باشند، اما میلی به بررسی آن در بین فرد فرد جامعه یافت نمی‌شود»، گفت: علت این بی‌میلی عدم تقویت و آگاهی مردم نسبت به تفکر و اندیشه‎ورزی است. حاکمان و رهبران سیاسی نقش بسزایی در فراهم‎آوری اندیشه‎ورزی در بین جامعه را دارند، از این رو آگاه نبودن افراد جامعه نسبت به حقوق اجتماعی‎شان و نگنجاندن مردم در تصمیم سازی‌های اجتماعی و سیاسی از مهمترین دغدغه‌های حاکمان به منظور ضمانت سیطره‌ی حکومتی خود است.

نویسنده کتاب اندیشه‌ورزی رنگین‌تر از یک انقلاب ادامه داد: بهره‌وری اندیشه‌های لایه‌های پایین دست اجتماع تا سطوح بالاتر و سیاستگذاری بر اساس خرد جمعی و تصمیم‌سازی هیأت‎های اندیشه‎ورزی، زمینه‎ی بمب تغییر در هر کشوری است که حاکمان و رهبران سیاسی به تناسب حکومت‌داری خود بعضا آن را با چاشنی‌هایی نابود کرده و یا به سلیقه‌ی خود مدیریت و فرماندهی می‌کنند.

به گفته‌ی او، تزریق چاشنی تعصب توأم با توهم و خفقان هم بعضا جبهه‌ی مقاومت در برابر اندیشه و بیان دیدگاه‌ها را در مردم تقویت کرده و بر اندیشه‌های نو و جرقه‌های تشکیکی در ذهن، حکم خاموشی صادر می‌کند.

کمال آرا، بیان کرد: در دول شرقی همچون میانمار و کره شمالی مشاهده می‌کنیم که بیان نقطه نظرات و اندیشه‌های مذهبی و سیاسی چه هزینه‌هایی را برای مردمان آن سرزمین فراهم آورده است. نظام‌های دیکتاتوری و فرد محور که حیات خود را در القای تفکرات و باورهای سناریوهایی از پیش طراحی شده از سوی لابی‌های کارگردان می‌بینند، هیچ گاه مردم را به تفکر و اندیشه دعوت نمی‌کنند.

او همچنین اظهار کرد: در این مجموعه‌ی گردآوری شده که حاصل تحقیق و پژوهش چندین ساله در برخی محیط های انفرادی، اجتماعی و نیز نهادهای پژوهشی مطالعاتی، اقتصادی است، سعی شده تا ضمن معرفی ابعاد اندیشه‌ورزی و اهمیت آن در سایر ملل، به جایگاه فکر و گونه‌های مختلف آن اشاره شود.

photo_۲۰۱۷-۱۱-۲۴_۲۰-۱۴-۰۲این نویسنده با اشاره به این که «شیوه‌نامه‌ی چگونگی جمع‌آوری ایده‌ها و بهره‌کشی مناسب از مدل‌های ذهنی از دیگر محورهای مورد اشاره در این مجموعه است»، گفت: طراحی مراکز اندیشه‌ورزی در سطح ملی و بین‌المللی از جمله پیشنهاداتی است که به مخاطبان حقیقی و حقوقی این کتاب جهت بومی‌سازی و پیاده سازی آن در جوامع خود ارایه می‌شود.

او تأکید کرد: طراحی و ایده‌پردازی‌های صورت گرفته در فصل  پایانی مجموعه، یا اجرایی شده‌اند و یا قدرت اجرا شدن در سطح جوامع هدف را خواهند داشت.

سید محمود کمال آرا، خاطرنشان کرد: این کتاب از سوی کمیسیون ملی یونسکو ایران به زبان انگلیسی ترجمه و به عنوان الگوی اندیشه‌ورزی ایرانی به دفتر مرکزی یونسکو در پاریس ارسال خواهد شد و در قالب مقاله‌ای با عنوان نقش اندیشه‌ورزی در تکوین تمدن اسلامی در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ارایه می‌شود.

او همچینین ابراز امیدواری کرد که این مجموعه بتواند دریچه‌ی تازه‌ای را در پویش‌های مردمی و جوامعی که استعداد تغییر بنیادین را دارند، ایجاد کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا