خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قیمت هر بشكه دوغ معادل ۳ بشكه نفت!

آرمان نوشت: قيمت يك بشكه نفت امروز بسيار ارزان‌تر از يك بشكه آب معدني يا دوغ است؛ به طوري كه صادر كردن دوغ و آب به‌صرفه‌تر از نفت به نظر می‌رسد. به گزارش مهر، زماني قرار بود پول نفت سر سفره‌ها بيايد اما امروز دوغ و آب كه در سبد غذايي اكثر خانواده‎ها پيدا مي‌شود، از نفت بسيار گران‌تر است. حالا اگر به فروشگاه مواد غذايي محله خود سر بزنيد و يك بطري دوغ يا آب معدني بخريد، انگار سه بطري نفت را به خانه خود مي‌بريد.

هرچند ارزان‌ شدن قيمت نفت در بازار جهاني باعث ارزشمندتر شدن دوغ يا آب شده است اما همين موضوع را مي‌توان به بحران جهاني آب هم متصل كرد و آن را آغازي بر رقابت قيمت نفت و آب در عرصه بين‌المللي برشمرد.

«كروزن» كلمه‌اي است كه شايد تا به امروز آن را نشنيده باشيد اما نام علمي «نفت سفيد» است؛ ماده‌اي كه در گذشته كاربرد گسترده‌اي به عنوان سوخت وسايل گرمايشي و پخت و پز داشت اما حالا جايش را به گاز شهري و گاز مايع داده است.

در اصطلاح عاميانه و پس از گراني‌هاي گذشته برخي چيزها را مي‌شد به نفت تشبيه كرد، مثلا ماست، دوغ يا شير را نفت سفيد ناميد اما امروز معادله كاملا برعكس شده زيرا قيمت يك بشكه دوغ يا يك بطري آب معدني از يك بشكه يا يك قوطي نفت گرا‌ن‌تر است.

قيمت امروز نفت، بشكه‌اي حدود ۳۰ دلار است، بشكه‌اي كه حدودا ۱۶۰ليتر گنجايش دارد. حالا با در نظر گرفتن قيمت دلار كه حدود ۳۶۰۰ است، هر بشكه ۱۰۸ هزار تومان مي‌شود، يعني هر ليتر ۶۷۵ تومان و يك بطري یک‌ونیم ليتري آن حدودا ۱۰۱۵ تومان قیمت دارد. اما در فروشگاه محصولات غذايي براي بطري 1.5 ليتري دوغ بايد حدود ۲۵۰۰ تومان پرداخت كرد يعني چيزي حدود دو و نیم‌برابر قيمت يك بطري نفت يك‌ونيم ليتري.

در اين شرايط مي‌توان گفت دوغ ليتري ۱۶۷۰ تومان است و يك بشكه ۱۶۰ ليتري آن را مي‌توان حدود ۲۶۷ هزار تومان فروخت یا خرید البته قيمت آب در بازار هم بسيار متغير است زيرا يك بطري یک‌ونیم ليتري آب معدني از ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان فروخته مي‌شود. در بدترين شرايط، يك ليتر آب از يك نفت بيشتر مي‌شود كه اين موضوع را مي‌توان آغاز روزهاي رقابت اين دو ماده زير زميني برشمرد.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا