خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زلزله در دیپلماسی آمریکا؟

کارشناسان آمریکایی تصمیم وزیر خارجه کشورشان در پاکسازی وزارت متبوعش از دیپلمات های سیاه پوستان، لاتین تبارها و زنان را به زلزله در دستگاه دیپلماسی تعبیر کرده و راهبرد تیلرسون و ترامپ را به نفع دشمنان خود دانسته اند.

به گزارش ایرنا، ماجرا از آن جا آغاز شد که در دولت ترامپ بودجه وزارت خارجه به یک سوم کاهش و بودجه نظامی افزایش یافت. گویی ترامپ چندان به دیپلماسی معتقد نیست و می خواهد شعارهایشان را از راه دیگری به کرسی بنشاند.

رکس تیلرسون هم برای اجرای سیاست های رئیس جمهوری به اصلاحاتی در این وزارتخانه دست زد تا جایی که در دیدار وی با وزیر خارجه قطر خبرنگاری درباره این تغییرات از وی پرسید و او گفت که این اصلاحات برای بهبود عملکرد وزارت خارجه است و شما آن را خواهید دید.

اما اینکه چرا فقط سیاه پوستان و آمریکایی های لاتین تبار از وزارتخارجه باید جدا شوند، موضوعی است که رنگ نژادپرستانه تفکر ترامپ را به نمایش می گذارد. موضوعی که در حادثه شارلوتزویل شاهد آن بودیم و نحوه برخورد ترامپ با آن به خوبی گویای حمایت وی از این گرایش فکری بود.

با این حال، سیاستمداران فعلی و پیشین نسبت به این تصمیم وزارتخارجه آمریکا ساکت ننشستند و هر یک از منظر خاصی به آن نگاه کرده و عملکرد دولت چهل و پنجم آمریکا را زیر سئوال بردند.

وب سایت شیربلو (shareblue) با تیتر «پاکسازی شرم آور وزارت خارجه از زنان برجسته و دیپلمات های آمریکای لاتین و آفریقایی-آمریکایی» به این مساله واکنش نشان داد.

این وب سایت ادامه می دهد، رکس تیلرسون وزارتخانه اش را از دیپلمات های سطح بالا پاکسازی می کند که البته در مقطع ریاست ترامپ تعجب آور نیست. خیلی از آن ها که در معرض اخراج قرار گرفته اند، صدای اقلیت بوده اند.

تیلرسون برای اصلاح کادر وزارت خارجه، برخی دیپلمات ها را اخراج و برخی دیگر را به استعفا وادار کرده است و از برخی دیگر هم سلب مسئولیت شده و دیگر وظیفه ای برعهده آن ها نیست.

به نوشته این تارنما، کارشناسان از ماه ها پیش از برنامه تیلرسون برای انهدام وزارت خارجه آگاه بوده اند، به گونه ای که مقاله اوت 2017 لس آنجلس تایمز نوشت مقامات فعلی و پیشین وزارت خارجه آمریکا، اهداف ساختار جدید را به مرگ با هزاران زخم تعبیر کرده اند.

همچنین رابرت نیکولاس برنز دیپلمات بازنشسته که معاون وزیر خارجه جورج دبلیو بوش بود، معتقد است که ایالات متحده در مرکز هر بحرانی در سراسر جهان قرار دارد و شما به سادگی نمی توانید موثر عمل کنید اگر دستیار و سفیر نداشته باشید.

او این اقدام را ننگی برای دیپلماسی دانسته است.

ریچارد ان. هاس رئیس شورای روابط خارجی، اصلاح ساختار وزارتخارجه با کاهش نیروهای آن را منعکس کننده سه مساله می داند:1-مخالفت با نقش برجسته آمریکا در جهان، 2- نفرت از دیپلماسی و 3- غرور که می گوید این تخصص لازم نیست.

او می افزاید: امیدوارم این اصلاحات، توضیح چهارمی داشته باشد که خوشایند باشد، این ها که همه مضر و غلط است.

سوزان هنسی عضو اندیشکده بروکینز هم در این باره گفت: باب گیتس و سوزان رایس تا چه زمانی می خواهند اقدامات رکس تیلرسون را تایید کنند؟

تد لیو نماینده مجلس آمریکا با کنایه به سابقه مدیریتی تیلرسون خطاب به او می گوید: دلیلی وجود ندارد وزارت امور خارجه را همچون یک شرکت اداره کنیم. آنجا یک بخش دولتی است نه یک شرکت.

اولگا لاوتمن عضو گروه تحقیق دخالت روسیه در انتخابات هم معتقد است که دونالد ترامپ آمریکا را به جنگ جهانی می کشاند و تیلرسون وزارت خارجه را حریصانه می بلعد. این خطرناک است و البته دقیقا به نفع دشمن.

بن رودز مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوره اوباما هم می نویسد: آنچه ترامپ-تیلرسون در وزارت خارجه انجام می دهند، ویران کردن خدمات خارجی و بازنشستگی آمریکا از رهبری نظم لیبرالی در بین الملل است.

تام پریلو نماینده پیشین آمریکا هم اظهار کرده است: جنگ ترامپ و تیلرسون در سپاه دیپلماتیک، جنگ با عظمت آمریکاست. من نمی توانم درباره هزینه ای که این کار برای کشور دارد، چیزی بگویم.

موج این انتقادات تا لزوم برکناری رکس تیلرسون به خصوص بعد از آن که دیپلماتی را برای همراهی ایوانکا ترامپ در سفر به هند اعزام نکرده است، پیش رفت و از ترامپ خواسته اند تا تیلرسون را برکنار کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا